Češi v prvním pololetí 2020 utratili na internetu 74 miliard korun

22. 7. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Vlivem opatření souvisejících s koronakrizí, kdy se na čas celý retail přesunul téměř výhradně do onlinu, utratili Češi v e-shopech 74 miliard korun. Nejsilnějším měsícem byl prozatím březen s celkovým meziročním růstem o 40 %. Významně rostly segmenty jako je nábytek, dům a zahrada.

„Mírně vyšší růst než vloni jsme v souvislosti s koronakrizí očekávali. Růst o 28 % je ale velmi pozitivní výsledek,“ uvedl Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz, a doplnil: „Je to ale logické – v jednu chvíli neměli Češi prakticky jinou možnost, než veškeré nákupy obstarávat jen v e-shopech. Díky tomu si online nákup vyzkoušeli i zákazníci, kteří s ním doposud neměli žádné zkušenosti, a část z nich u online nákupů určitě setrvá.“

V některých měsících se do téměř absurdních výšin se meziročně dostal ‚netradiční‘ sortiment. „Bylo zajímavé sledovat, že lidé nejdříve začali řešit teploměry a výbavu domácnosti pro vlastní výrobu a uchovávání potravin (pekárny na chleba a mrazničky), a teprve potom začali šít roušky. Největší meziroční skoky tak zaznamenaly kategorie domácí pekárny, šicí stroje, cívky pro šicí stroje, teploměry, sáčky do vysavačů, mrazničky nebo čističky vzduchu,“ připomněl Tomáš Braverman. Celkově rostl meziročně segment dům a zahrada, nábytek, jídlo a nápoje a také filmy, knihy a hry.

Třetina e-shopů měla Vánoce v březnu

Některé e-shopy dokonce zažívaly špičku přesahující vánoční sezónu. „Zhruba třetina e-shopů zažila nebývale silné období podobné jako během Vánoc, a třetina zůstávala na podobných číslech. Všechno se odvíjelo od sortimentu, který e-shopy nabízely. Dařilo se e-shopům s bílým či dětským zbožím, potravinami anebo filmy, knihami a hrami. Zároveň záleželo také na tom, zda e-shopy disponují kamennou prodejnou,“ řekl Tomáš Braverman.

Dobírka už má jen 25 %

Změny nastaly také v platebních metodách, které zákazníci využívali. „Platby na dobírku se masivně omezovaly, a v jednu chvíli klesla její využívanost na 15 %. Zákazníci si při nákupech online museli, často poprvé, vyzkoušet platbu kartou online. Díky tomu její podíl vzrostl na aktuálních 40 %, dobírka je aktuálně na 25 %,“ prohlásil Braverman.

Co ukážou „pravé“ Vánoce

Už teď se dá říci, že letošní rok bude opět silný – důležitá však i letos, stejně jako každý rok, bude vánoční sezóna. „Uvidíme, jak se krize, kterou celá koronavirová situace vyvolala, promítne do e-commerce. Signály jsou zatím takové, že se e-shopům a obecně online světu bude i nadále dařit,“ uzavřel Tomáš Braverman.

Podobné články

Češi v dubnu utratili za zboží na e-shopech výrazně více než v předchozích měsících

16. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak vyplynulo z pravidelného měsíčního výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK), utratili Češi nakupující v internetových obchodech za zboží v průměru 4 714 Kč. To je přibližně o sedm set korun více, než tomu bylo v předchozích měsících prvního čtvrtletí. Oproti březnu se zvýšila také průměrná on-line útrata za služby, která dosáhla 6 111 Kč. Čtěte více

Český zákazník začíná být opět loajální, o to složitější ale je si jeho důvěru získat

2. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Česká e-commerce se po dvou letech červených čísel opět nadechuje. Zákazníci ovšem byli nuceni přizpůsobit zdivočelé inflaci své rozpočty a nákupní zvyklosti – a řadu nových návyků si uchovají i letos, i když očekávají reálný růst mezd. Čtěte více

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více