Za první pololetí Češi v e-shopech utratili 51,5 miliardy korun

31. 8. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka.cz)
V uplynulém pololetí nakoupili Češi online zboží za 51,5 miliardy korun. Utráceli tak opět více než za stejné období vloni, a to o 11 %. Meziroční nárůst zbrzdilo letní počasí, které přišlo do Česka prakticky už v dubnu.

Dlouhodobě rostoucí trend české e-commerce potvrdila i nejnovější čísla celkového obratu e-shopů za první pololetí letošního roku. „Meziročně vzrostl opět obrat e-shopů na českém internetu o 11 %. Tempo růstu se mírně zpomaluje, ale první polovina roku bývá každoročně z pohledu čísel slabší než ta druhá. Hlavní sezóna obchodníků, a to nejen těch internetových, ještě přijde,“ vysvětlil Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz.

Do letošního vývoje se promítlo také extrémně teplé počasí, které do Čech přišlo už v dubnu. „Díky teplému počasí, které přišlo o dva měsíce dříve, než je zvykem, sledujeme posun v trendu nákupů kategorií online. Nezvykle brzy, tedy už v dubnu, vrcholily nákupy v kategoriích jako dům a zahrada nebo sport. Tradičně tyto segmenty začínají růst až v polovině května a dále,“ doplnil Tomáš Braverman.

Jan Vetyška, ředitel Asociace pro elektronickou komerci k tomu dodává: „Česká e-commerce i nadále meziročně úspěšně roste, což jen potvrzuje důvěru Čechů v internetové obchody. Daří se i nadále rozšiřovat segmenty, které nakupující z e-shopů pravidelně objednávají. Ještě poměrně nedávno nebylo zcela zvykem nakupovat potraviny či drogistické zboží prostřednictvím internetových obchodů, dnes už to je ve velkých městech standard. Navíc se daří také tradičním odvětvím, a tak můžeme i v letošním roce sledovat nárůst e-commerce obratů. Předpokládáme, že během Vánoční sezony se může růst ještě zintenzivnit.“

Rosla také platba kartou online, dobírka klesá

Online kartou už je zaplacena více než pětina objednávek v e-shopech. Meziročně nejvíce začali Češi platit kartou online zboží z kategorie zdraví (+25 %), kosmetiku (+20%), drobné doplňky do domácnosti (+ 19 %) nebo třeba hračky pro děti (+ 12 %). „Celkově vzrostla platba kartou online v e-shopech na 22 %, dobírka si meziročně pohoršila na 32 %,“ řekl Tomáš Braverman. Tomu, že i navzdory poklesu si drží dobírka stále prim, nahrávají občas i samy e-shopy. „Z různých důvodů ještě mnoho e-shopů platbu kartou online ani nenabízí a tak dobírka případně platba bankovním převodem zůstávají jedinou možností,” doplnil Braverman.

Údaje vyplývají z agregovaných dat nákupního rádce Heureka.cz a veřejně dostupných dat.

Podobné články

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více