Češi loni nakupovali na e-shopech méně než v roce 2016

26. 2. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPDgroup )
Podle nejnovějšího celoevropského průzkumu společnosti DPDgroup Češi nakupovali v roce 2017 na e-shopech méně, než v předešlém roce. Na celkovém trhu se podíl online obchodu zmenšil o 1,3 % na 8,6 %. Evropský průměr přitom meziročně klesl jen o 0,2% na 11,3 %.

Stejně jako v minulých letech tak Česko v online nakupování zůstává pod evropským průměrem. Nejvíce u nás online nakupují mladí od 18 do 34 let (9,7 %) a oproti loňsku k tomu mnohem častěji používají mobilní telefon.

Nejvíce jsme na e-shopech loni nakupovali módu (40 %), zboží pro volný čas (38 %) a produkty z kategorie krása a zdraví (35 %). Následují knihy (33 %), elektronika (30 %), hračky (28 %) a boty (28 %). V porovnání s evropským průměrem Češi na e-shopech pořizují volnočasové zboží neobvykle často. To je v evropském žebříčku se svými 26 % až na 6. místě. První je móda (46 %), druhým nejprodávanějším artiklem jsou knihy (39 %) a třetím pak obuv (37 %).

Nově výzkum také zjišťoval, jak často Češi na internetu nakupují potraviny. Ukázalo se, že aspoň jednou do měsíce nákup online uskuteční polovina respondentů, 45 % z nich si pak jednou do měsíce přes internet kupuje hotové jídlo. V tomto odvětví Češi zapadají do evropského průměru.

Zboží jsme na e-shopech častěji kupovali pomocí mobilních telefonů. Využívala je k tomu 37 % respondentů. Mezi mladými (18-34 let) se číslo zvyšuje až na 53 %. Oproti roku 2016 tak jde o nárůst o 9 a 14 %. Většina Čechů k nákupům využívá notebooky (72 %) a necelá polovina stolní počítače (49 %). Nejméně pak tablety (16 %).

Když si loni Češi chtěli něco koupit online, více než polovina zamířila rovnou na e-shop obchodníka (52 %) a 23 % z nich se obrátilo na internetový vyhledávač. Popularitu ztratily cenové srovnávače. Při nakupování online je v roce 2017 používalo jen 15 % respondentů. Ještě v předešlém roce jich přitom bylo 21 %. Nejméně lidí pak hledalo zboží na sociálních sítích (4 %).

„Nákupní zvyklosti zákazníků napříč Evropou už sledujeme dlouhodobě. Přeprava zboží totiž k e-shopům neodmyslitelně patří. Česko je sice v online obchodu pod evropským průměrem, v budoucnu ho ale bude určitě dohánět. V DPD se snažíme tento potenciál plně využít,” vysvětlil Miloš Malaník, generální ředitel DPD CZ.

V Evropě se nejvíce nakupuje online ve Velké Británii (13,7 %) a v Německu (13,5 %). Z východoevropských států se e-shopy využívají nejvíce v Polsku (více než 12 %) a v Rumunsku (10-12 %). Z celé Evropy je pak nejméně online zákazníků v Chorvatsku, Lotyšsku a Estonsku (méně než 8 %).

Štítky: 

Podobné články

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více