Češi loni nakupovali na e-shopech méně než v roce 2016

26. 2. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPDgroup )
Podle nejnovějšího celoevropského průzkumu společnosti DPDgroup Češi nakupovali v roce 2017 na e-shopech méně, než v předešlém roce. Na celkovém trhu se podíl online obchodu zmenšil o 1,3 % na 8,6 %. Evropský průměr přitom meziročně klesl jen o 0,2% na 11,3 %.

Stejně jako v minulých letech tak Česko v online nakupování zůstává pod evropským průměrem. Nejvíce u nás online nakupují mladí od 18 do 34 let (9,7 %) a oproti loňsku k tomu mnohem častěji používají mobilní telefon.

Nejvíce jsme na e-shopech loni nakupovali módu (40 %), zboží pro volný čas (38 %) a produkty z kategorie krása a zdraví (35 %). Následují knihy (33 %), elektronika (30 %), hračky (28 %) a boty (28 %). V porovnání s evropským průměrem Češi na e-shopech pořizují volnočasové zboží neobvykle často. To je v evropském žebříčku se svými 26 % až na 6. místě. První je móda (46 %), druhým nejprodávanějším artiklem jsou knihy (39 %) a třetím pak obuv (37 %).

Nově výzkum také zjišťoval, jak často Češi na internetu nakupují potraviny. Ukázalo se, že aspoň jednou do měsíce nákup online uskuteční polovina respondentů, 45 % z nich si pak jednou do měsíce přes internet kupuje hotové jídlo. V tomto odvětví Češi zapadají do evropského průměru.

Zboží jsme na e-shopech častěji kupovali pomocí mobilních telefonů. Využívala je k tomu 37 % respondentů. Mezi mladými (18-34 let) se číslo zvyšuje až na 53 %. Oproti roku 2016 tak jde o nárůst o 9 a 14 %. Většina Čechů k nákupům využívá notebooky (72 %) a necelá polovina stolní počítače (49 %). Nejméně pak tablety (16 %).

Když si loni Češi chtěli něco koupit online, více než polovina zamířila rovnou na e-shop obchodníka (52 %) a 23 % z nich se obrátilo na internetový vyhledávač. Popularitu ztratily cenové srovnávače. Při nakupování online je v roce 2017 používalo jen 15 % respondentů. Ještě v předešlém roce jich přitom bylo 21 %. Nejméně lidí pak hledalo zboží na sociálních sítích (4 %).

„Nákupní zvyklosti zákazníků napříč Evropou už sledujeme dlouhodobě. Přeprava zboží totiž k e-shopům neodmyslitelně patří. Česko je sice v online obchodu pod evropským průměrem, v budoucnu ho ale bude určitě dohánět. V DPD se snažíme tento potenciál plně využít,” vysvětlil Miloš Malaník, generální ředitel DPD CZ.

V Evropě se nejvíce nakupuje online ve Velké Británii (13,7 %) a v Německu (13,5 %). Z východoevropských států se e-shopy využívají nejvíce v Polsku (více než 12 %) a v Rumunsku (10-12 %). Z celé Evropy je pak nejméně online zákazníků v Chorvatsku, Lotyšsku a Estonsku (méně než 8 %).

Štítky: 

Podobné články

Zásilkovna už má v Česku 6 000 Z-BOXů. Ten jubilejní spustila ve Vsetíně

15. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Packeta)
Zásilkovna, logistická technologická firma ze skupiny Packeta, dosáhla významného milníku. V České republice provozuje už 6 000 výdejních boxů a má tak zdaleka nejširší a nejhustší síť v zemi. Jubilejní Z-BOX začal fungovat ve Vsetíně. Od instalace prvního boxu uplynulo pět let a tato metoda doručování se stala nejrozšířenějším způsobem vyzvedávání zásilek. Čtěte více

Reagovat na zákaznický e-mail trvá e-shopům v průměru přes 21 hodin

14. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Zebra systems)
Podle zjištění společnosti GFI Software čekají zákazníci na odpověď na svůj e-mailový dotaz směřovaný na e-shop v průměru 21,5 hodiny. Kromě pomalé reakce na zákaznické dotazy navíc řeší většina dnešních e-shopů nedostatečnou kvalitu odpovědí a nesprávně nastavené priority, čímž přicházejí o nemalé peníze. Čtěte více

Jak umělá inteligence změní nakupování a celou e-commerce?

25. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: ASPEN.PR )
Ve světě online nakupování se rodí proměna, kterou lze přirovnat k posunu od psacích strojů k počítači. Umělá inteligence (AI) má potenciál změnit samotnou podstatu, jak lidé nakupují, jak značky soutěží a jak budou fungovat e-shopy budoucnosti. Čtěte více

Čeští a slovenští e-shopaři tápou v datech a cenotvorbě

24. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina e-shopařů v Česku a na Slovensku přiznává problémy při práci s daty nebo nastavením cenové strategie a 49 % velkých e-shopů se potýká s tvorbou pokročilých reportů. Průzkum společnosti Seyfor dále naznačuje, že ani zavedený ERP systém není zárukou efektivního rozhodování, pokud s ním e-shop neumí správně pracovat. Čtěte více