Lidé důvěřují e-shopům, podvodné online obchody však nezmizely

18. 8. 2015. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: Shoptet)
Nákupy v e-shopech mnoha lidem šetří čas a často i peníze. Spolu s masovým rozšířením využívání služeb online obchodů klesla i ostražitost nakupujících. Lidé čím dál tím více využívají k placení své debetní karty, aniž by například ověřili zabezpečení. Nezkoumají, zda je e-shop důvěryhodný, a ani, jestli vůbec reálně existuje. Podvodné e-shopy ale nevymizely, stále existují, i když je jich málo, řádově jde o 0,5 %.
Zdroj: Morguefile.com

Obava z podvodu při nákupu v online obchodu je prakticky nulová. Lidé například častěji využívají možnost platby online nebo bankovním převodem, k čemuž je jednak vede důvěra v e-shopy a také skutečnost, že oproti dobírce nejsou s těmito způsoby spojené žádné další náklady. Podvodné internetové obchody ale nezmizely. „Je jich zhruba asi 0,5 %. Přestože se jde o tak malé číslo, je třeba si před prvním nákupem v novém e-shopu jisté věci ověřit. Je zde několik aspektů, na které by si měli lidé dát pozor,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Kontakt na provozovatele e-shopu je jedním z poznávacích znamení. Pokud není nikde uvedena adresa včetně IČ, jméno provozovatele, telefon ani e-mail, ale pouze kontaktní formulář, pak není něco v pořádku. Také cena produktů, která je výrazně nižší (až o desítky procent) než u konkurenčních e-shopů, je varovným signálem. Společným znakem podvodných internetových obchodů je platba předem. Také nabídka takovýchto e-shopů je velmi limitovaná a často i chaoticky poskládaná. Při orientaci také pomáhá i označení, jako například „ověřeno zákazníky“, které uděluje Heureka nebo recenze ostatních nakupujících.

On-line nakupování má své nesporné výhody. Šetří čas, peníze a je možné si ihned zjistit a porovnat parametry vybraného zboží. Není třeba se obávat nadále tento druh nákupů využívat. Na podvodníky můžeme narazit stejně tak i v off-line světě,“ komentoval Miroslav Uďan a dodal: „Jistá obezřetnost mezi lidmi především starších generací stále přetrvává. Nejen oni dávají při volbě e-shopu na doporučení svých známých. Důvěryhodnost je pro internetový obchod základním předpokladem úspěchu.“ 

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více