Češi se při online nakupování stále obávají reklamací

24. 3. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka.cz)
Na internetové nákupy si čeští zákazníci zvykli, přesto však mezi nimi stále panuje několik předsudků a obav. Z nedávného průzkumu nákupního portálu Heureka.cz vyplynulo, že více než třetina Čechů se obává vrácení a reklamace zboží a necelá třetina se pak obává, že o své peníze přijde.
Foto: Freeimages.com

Pro více než třetinu internetových uživatelů je jednou z nejčastějších překážek v online nakupování obava z případné reklamace. Přitom při internetových nákupech mají zákazníci téměř stejná práva jako při nákupu v klasickém obchodě. „Zákazníci se nejčastěji mylně domnívají, že je potřeba zboží vracet v původním obalu, a že musí při reklamaci online vždy hradit poštovné,“ řekl Jan Kriegel z nákupního portálu Heureka.cz, a pokračoval: „Obal není, až na výjimky, součástí zboží, a proto není nutné ho při reklamaci mít. Co se týče poštovného, v případě uznané reklamaci ji hradí za zákazníka samozřejmě prodejce.“

Podobné obavy, které přiznalo 29 % dotázaných, ještě stále také panují při online platebních metodách. „Zákazníci se obávají, že pokud jim zboží z e-shopu nedojde a oni za něj zaplatí kartou online, své peníze již nikdy nedostanou zpět. Je to ale naopak, protože banka, která kartu vydala, vrací zákazníkovi peníze zpět,“ řekl Gabriel Kalapoš z platební brány PayU v ČR.

Na internetu se vyplatí jenom slevy

Jedním z dalších častých omylů Čechů je stále představa, že na internetu se vyplatí nakupovat pouze v povánočních výprodejích nebo slevových akcích. Podle Jana Kriegla z Heureky je zboží po Vánocích v některých kategoriích zhruba o čtvrtinu levnější, přesto se však zákazníci naučili nakupovat spíše průběžně a podle aktuální potřeby a zvyků. „Již nějakou dobu pozorujeme, jak se nákupní chování zákazníků přenáší i do online světa. V posledním roce takto sledujeme třeba velký zájem platit na internet kartou, což je ovlivněno i rostoucí oblibou karet v kamenných prodejnách,“ souhlasil Gabriel Kalapoš a dodal, že platby kartou v loni tvořily už 53 % všech online plateb na internetu.

Stále častěji i běžné drobnosti

Elektronika stále hraje na internetu prim, s téměř třiceti procenty jde o nejoblíbenější kategorii zboží. Do popředí zájmu Čechů se však dostávají i jiné kategorie.„Nejdynamičtěji rostoucími kategoriemi jsou například Kosmetika a zdraví (+29 %) nebo oblečení a móda (+15 %). Novinkou je také stále častější nákup potravin na internetu. Běžně se již online nakupuje drobné zboží pro běžnou denní spotřebu,“ řekl Jan Kriegel z Heureky. Jeho slova potvrdil také Gabriel Kalapoš, podle kterého si zákazníci kupují online běžně i drobné služby. Typicky jde třeba o jízdenky nebo vstupenky, které si zákazníci koupí i čtyřikrát do měsíce.

Více nákupů po menších částkách

S tím souvisí také to, že se na internetu nenakupuje jen dražší velké zboží ve vyšších hodnotách. „Díky trendu, kdy se standardně nakupují online věci pro běžnou denní spotřebu, každoročně klesá také průměrná hodnota objednávky, aktuálně meziročně klesla o necelou desetinu. Co se naopak zvyšuje, je četnost nákupů,“ doplnil Jan Kriegel z Heureky.

Pomalu, ale jistě, ustupuje mezi Čechy obliba platby dobírkou. Naopak růst se čeká u odběrných míst a online plateb. „Online platby tvořily loni pětinu na celkových platbách v e-commerce, letos by to mohlo být výrazně více. Prostor je hlavně v nových segmentech e-commerce jako jsou služby, kde se platí online platbami až 60 % nákupů,“ doplnil Gabriel Kalapoš.

Štítky: 

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více