IDC: Ve 3. čtvrtletí 2013 se prodalo 467,9 milionu mobilních telefonů
Meziročně prodeje chytrých telefonů celosvětově vzrostly o 38,8 %. Prodalo se rekordních 258,4 milionu smartphonů a 467,9 milionu mobilních telefonů celkově (meziroční nárůst o 5,7 %). V porovnání s předchozím čtvrtletím letošního roku se prodeje zvedly o 7 %.
Platforma Android představuje prostor pro řadu nových výrobců, kteří vstupují do světa chytrých telefonů a vytvářejí tak konkurenční tlak na stávající producenty. Výrobcům, kteří dle počtu prodaných přístrojů nespadají do první pětice, stále patří téměř polovina trhu chytrých telefonů.
„Za společnostmi Samsung a Apple, které si pevně drží první dvě příčky, probíhá velmi těsný souboj dalších výrobců,“ uvedl Ramon Llamas, vedoucí výzkumu ve společnosti IDC. „Ve třetím čtvrtletí se čínským společnostem Huawei a Lenovo podařilo přeskočit LG a nepříliš daleko za nimi se pohybují další čínské společnosti Coolpad a ZTE. Kterýkoli z těchto výrobců může již v příštím čtvrtletí zahýbat těmito pozicemi. Kromě podobně velkých prodejů mají tyto firmy ještě jednu společnou věc: Android. To je jeden z důležitých faktorů jejich úspěchu, zároveň ale také představuje nutnost se v obrovském množství dalších výrobců odlišit.
| Celosvětové prodeje chytrých telefonů ve 3Q13 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodeje 3Q13 | Trž. p. 3Q13 | Prodeje 3Q12 | Trž. p. 3Q12 | Meziroční změna |
| Samsung | 81,2 | 31,4 % | 57,8 | 31 % | 40,5 % |
| Apple | 33,8 | 13,1 % | 26,9 | 14,4 % | 25,7 % |
| Huawei | 12,5 | 4,8 % | 7,1 | 3,8 % | 76,5 % |
| Lenovo | 12,3 | 4,7 % | 6,9 | 3,7 % | 77,6 % |
| LG | 12 | 4,6 % | 7 | 3,8 % | 71,4 % |
| Ostatní | 106,6 | 41,3 % | 80,5 | 43,2 % | 32,4 % |
| Celkem | 258,4 | 100 % | 186,2 | 100 % | 38,8 % |
„Při pohledu do budoucna očekáváme v prodeji chytrých telefon dynamický růst a další rekordní čtvrtletí i rok, dodal Llamas. „Díky silnému třetímu čtvrtletí a uvedení nových vlajkových modelů několika výrobců je trh na cestě k dosažení jedné miliardy chytrých telefonů za rok. Jedna miliarda prodaných přístrojů je významným milníkem, pokud uvážíme, že v roce 2011 činily prodeje „pouze“ půl miliardy kusů. I nadále budeme moci pozorovat, jak často velmi rozdílné společnosti a platformy zůstávají být diferenciované a důležité na stále více konkurenčním trhu.“
Jak se dařilo výrobcům chytrých telefonů
Samsung ve sledovaném období prodal více telefonů, než čtyři další výrobci společně, a s přehledem se znovu stal jedničkou trhu. Nejvýše postavené modely společnosti Galaxy S3 a S4 získávají tradičně velký tržní podíl a jsou dostupné u stále většího počtu mobilních operátorů. Navíc neupadá ani poptávka po starším modelu S3 a nutné je přičíst také uvedení modelu Galaxy Note 3 na trh. Rekordní hodnoty ale určitě napomáhají produkovat také masově prodávané přístroje nižších modelových řad.
Do celkových výsledků společnosti Apple již stačily promluvit i nově uvedené modely iPhone 5S a 5C a také slábnoucí poptávka po starších modelech ve prospěch modelů novějších. Zájem o iPhone 5S podtrhlo zejména zlaté barevné provedení a čtečka otisků prstů, model 5C pak zaujal řadou barevných variant. Rozporuplné reakce naopak vyvolaly omezená použitelnost čtečky otisků prstů u modelu 5S a poměrně vysoká cena modelu 5C. Nic z toho však nezabránilo vytvoření nového rekordu v podobě devíti milionů kusů prodaných zařízení ihned po uvedení na trh.
| Celosvětové prodeje mobilních telefonů ve 3Q13 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodeje 3Q13 | Trž. p. 3Q13 | Prodeje 3Q12 | Trž. p. 3Q12 | Meziroční změna |
| Samsung | 115,4 | 24,7 % | 103,8 | 23,4 % | 11,2 % |
| Nokia | 64,6 | 13,8 % | 82,9 | 18,7 % | -22,1 % |
| Apple | 33,8 | 7,2 % | 26,9 | 6,1 % | 25,7 % |
| LG | 16,8 | 3,6 % | 14,4 | 3,3 % | 16,7 % |
| Huawei | 14,6 | 3,1 % | 11,2 | 2,5 % | 30,4 % |
| Ostatní | 222,7 | 47,6 % | 203,5 | 46 % | 9,4 % |
| Celkem | 467,9 | 100 % | 442,7 | 100 % | 5,7 % |
Huawei se na seznam prvních pěti výrobců smartphonů vrátilo po výpadku v délce jednoho čtvrtletí a rovnou přeskočilo společnosti Lenovo a LG. Ve skutečnosti však společnost Huawei a další dvě společnosti odděluje méně než jeden milion prodaných přístrojů, což dokazuje, jak je situace za společnostmi Apple a Samsung vyrovnaná. Většina prodejů se v současné době odehrává zejména v oblasti Asie/Pacifiku, s hlavou vzhůru míří ale společnost i do Evropy a Ameriky (kde v současné době prodává přibližně jeden milion kusů přístrojů na region).
Společnost Lenovo zaznamenala mezi předními výrobci největší meziroční růst, díky čemuž se jí podařilo vyhoupnout na celosvětové čtvrté místo na úkor LG. I společnost Lenovo se zejména spoléhá na prodeje v Asii (hlavně domovské Číně), postupně se ale začíná prosazovat i do regionů latinské Ameriky a EMEA.
Společnost LG sice spadla až na páté místo, přesto ale vykázala výrazný dvouciferný růst prodejů. Ačkoli prodeje zůstaly stejné jako ve druhém čtvrtletí letošního roku, rozrůstá se produktové portfolio i do vyšších cenových tříd a začíná se zde zabydlovat. Důležité jsou pro LG zejména modely Optimus G2, Optimus G a G Pro. Poněkud méně se pak společnosti dařilo na trzích v rozvojových zemích.