IDC: Stabilita trhu s PC je stále vratká
Celosvětový prodej PC klesne v roce 2016 o 7,3 % meziročně. Odhady však očekávají menší pokles v průběhu roku 2017 a stabilizaci v roce 2018. V roce 2016 je nicméně očekáván růst okolo 2 % pod předchozími odhady.
Ačkoliv je tempo růstu u zařízení jako jsou telefony a tablety stále pomalejší (což by mohlo potenciálně pomoci trhu s PC), na samotném prodeji PC se tato situace příliš neodrazila. Naopak zapůsobil finanční tlak na spotřebitele napříč regiony a dostupnost alternativ (např. odložení nákupu nového PC díky bezplatnému přechodu na Windows 10). A stejně tak platí, že zatímco podniky stále evaluují Windows 10, tempo nákupu nových PC se ještě nestačilo stabilizovat. Výzvu představují rovněž oddělitelné tablety, jejichž cena a možnosti PC konkurují.
„Poslední update reflektuje pokračující tlak na prodeje PC, ale výraznější změna faktorů, jenž pohánějí trh, se nemění,“ řekla Loren Loverdeová z IDC. „ Aktuálně jsme navíc svědky už čtvrtého kvartálu s dvouciferným poklesem v řadě. Podobný typ dlouhodobého poklesu je nevídaný a snižuje laťku pro případná budoucí zlepšení. Trh s PC naneštěstí stále čelí několika výzvám a zlepšení tedy pořád znamená hlavně pomalejší pokles.“
| Prodej PC podle produktové kategorie a regionu (v milionech kusů) | ||||||
| Produktová kategorie | Region | Prodej 2016 | Tržní podíl | Prodej 2020 | Tržní podíl | Pětiletý CAGR |
| Notebooky | Vyspělé | 84,8 | 33,2 % | 80,7 | 32,3 % | -1 % |
| Rozvojové | 67,5 | 26,4 % | 74,6 | 29,9 % | 2 % | |
| Celkem | 152,3 | 59,6 % | 155,3 | 62,2 % | 0,4 % | |
| Desktopy | Vyspělé | 38 | 29,9 % | 29,9 | 12 % | -4,8 % |
| Rozvojové | 65,1 | 64,3 % | 64,3 | 25,8 % | -20 % | |
| Celkem | 103,3 | 94,2 % | 94,2 | 37,8 % | -1,8 % | |
| PC celkově | Vyspělé | 123,1 | 110,6 % | 110,6 | 44,3 % | -2,1 % |
| Rozvojové | 132,6 | 139 % | 139 | 55,7 % | 0,9 % | |
| Celkem | 255,6 | 249,5 % | 249,5 | 100 % | -0,5 % | |
„Jednotlivé segmenty navíc zůstávají extrémně konzervativní,“ dodal Jay Chou z IDC. „Tlak ekonomiky a konkurence ovlivňují především segment spotřebitelský, pro nějž rok 2016 znamená další rok dvouciferných propadů. Pokles obchodního segmentu by oproti tomu měl klesnout pouze o 4,4 %.“