IDC: Prodej smartphonů ve 4. čtvrtletí i celém roce 2014 rostl
Ve čtvrtém čtvrtletí stáhl Apple v těsném souboji náskok vedoucího Samsungu, který dosud trhu smartphonů kraloval. Podle IDC se během posledního čtvrtletí roku 2014 prodalo 375 milionů zařízení (28,2% meziroční nárůst) a celkově za rok 2014 pak přes 1,3 miliardy.
Vánoční období, velká zákaznická poptávka a velký výběr modelů dovedly prodeje chytrých telefonů na novou rekordní úroveň, a to nejen v během posledního čtvrtletí, ale v průběhu celého roku.
Oproti třetímu čtvrtletí 2014 se prodej zvýšil o 11,9 %. V průběhu celého roku se celosvětově prodalo 1,301 miliardy smartphonů, což představuje nárůst o 27,6 % oproti roku 2013, během kterého se celosvětově prodalo 1,02 miliardy kusů.
„Velká část odborníků očekávala od Applu mimořádně silné vánoční čtvrtletí, a to zejména kvůli iPhonům. Nicméně celosvětové výsledky 74,5 milionu kusů předčily všechna očekávání,“ řekl Ryan Reith, programový ředitel v IDC. „V souvislosti s rekordním čtvrtletím se Applu podařilo pár dalších pozoruhodných věcí. Za prvé, v době, kdy průměrné prodejní ceny smartphonů prudce klesají, se Applu podařilo cenu zvýšit, a to díky vyšším cenám nových modelů. Za druhé, prodeje iPhonů pozoruhodně vzrostly jak ve Spojených státech, které jsou považovány za nasycený trh, tak i v Číně, která představuje nejistý trh, jelikož zde konkurují místní výrobci a zákazníci jsou zde obzvláště citliví k prodejní ceně. Udržení rychlého růstu a vysokých prodejních cen bude v následujícím roce náročné, ale nyní není pochyb o tom, že Apple určuje směr,“ dodal Keith.
V roce 2013 IDC hovořilo o tom, že po překonání mezní hranice miliardy prodaných smartphonů se růst zpomalí ze 40,5 % v roce 2013 na 27,6 % v roce 2014, ale trh se zcela evidentně vzchopil. V uplynulém roce objem prodeje překonal 1,3 miliardy kusů, přičemž se prodejní scénáře neustále mění. V roce 2015 se předpokládá pokles růstu u skupiny dospívajících, ale další příležitost vyvstává celosvětově, především u té části populace, která ještě není „bezdrátová“ nebo zatím nepoužívá smartphone.
| Celosvětový prodej smartphonů ve 4. čtvrtletí 2014 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 4Q14 | Tržní podíl 4Q14 | Prodej 4Q13 | Tržní podíl 4Q13 | Meziroční změna |
| Samsung | 75,1 | 20,01 % | 84,4 | 28,83 % | -11 % |
| Apple | 74,5 | 19,85 % | 51 | 17,43 % | 46 % |
| Lenovo | 24,7 | 6,59 % | 13,9 | 4,75 % | 77,9 % |
| Huawei | 23,5 | 6,25 % | 16,6 | 5,66 % | 41,7 % |
| Xiaomi | 16,6 | 4,42 % | 5,9 | 2,03 % | 178,6 % |
| Ostatní | 160,9 | 42,9 % | 120,9 | 41,31 % | 33,1 % |
| Celkem | 375,2 | 100 % | 292,7 | 100 % | 28,2 % |
„To, že v roce 2014 vzrostl světový trh se smartphony o 27,6 %, je pozoruhodné, ale také je patrné výrazné zpomalení růstu v porovnání s rokem 2013,“ řekl Ramon Llamas, vedoucí výzkumu v IDC. „Vyspělé trhy jsou stále více závislé na nahrazování starších modelů více než, že by spoléhaly na nově nakupující, což růst zpomaluje. Oproti tomu, na rozvíjejících se trzích představují poprvé nakupující i nadále podstatnou kupní sílu, ale jejich pozornost se přesunula směrem k low-cost zařízením, což vytváří různou dynamiku pro globální i lokální výrobce.“
„Uvidí se, jak se prosadí další výrobci vedle Samsungu a Applu,“ dodal Llamas. „Lenovo koupilo Motorolu, Xiaomi se chce prosadit i mimo Čínu, tlak konkurence bude citelný spíše zespodu než shora. To zapříčiní, že bude konkurenční boj na trhu smartphonů v roce 2015 nabírat na intenzitě.“
Důležité události u hlavních výrobců smartphonů:
Samsung zůstal lídrem světového trhu se smartphony a to čtvrtletně i celoročně, ale přesto čelil pokračujícím konkurenčním bojům. Se zvýšeným tlakem se potýkal v segmentu high-end především ze strany Applu, v oblasti low-end a střední kategorie se o slovo přihlásili čínští výrobci Xiaomi, Huawei, ZTE a další, z čehož je patrné, že Samsung čelí útoku na několika frontách. Z toho důvodu Samsung usměrňuje své činnost i produktové portfolio, ve snaze zajistit větší konkurenceschopnost na trhu.
| Celosvětový prodej smartphonů v roce 2014 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 2014 | Tržní podíl 2014 | Prodej 2013 | Tržní podíl 2013 | Meziroční změna |
| Samsung | 318,2 | 24,5 % | 316,4 | 31 % | 0,6 % |
| Apple | 192,7 | 14,8 % | 153,4 | 15,1 % | 25,5 % |
| Huawei | 73,6 | 5,7 % | 49 | 4,8 % | 50,4 % |
| Lenovo | 70 | 5,4 % | 45,5 | 4,5 % | 54,1 % |
| LG | 59,2 | 4,6 % | 47,8 | 4,7 % | 24 % |
| Ostatní | 587,3 | 45,1 % | 407,4 | 40 % | 44,2 % |
| Celkem | 1031 | 100 % | 1019 | 100 % | 27,6 % |
| Lenovo + Motorola | 96,5 | 7,4 | 58,4 | 5,7 | 65,4 |
Apple dosáhl nového čtvrtletního rekordu, v závěrečném čtvrtletí roku 2014 skončil těsně za Samsungem, který trh se smartphony dominuje. Zvýšená poptávka po zařízeních s velkou obrazovkou a proniknutí Applu do Číny a dalších zemí, zapříčinily, že prodeje iPhonů vzrostly o 44 % v USA a až 97 % v zemích BRIC (Brazílie, Rusko, Indie, Čína). Prodej v Číně, Brazílii a Singapuru se meziročně zdvojnásobil. Teprve se uvidí, jak dlouho Apple může udržet tento trend.
Lenovo bylo ve čtvrtém čtvrtletí na třetí pozici, těsně předstihlo Huawei a to především díky dokončení akvizice Motoroly, která proběhla v posledním kvartálu roku 2014. Lenovo ovládlo čínský trh, kde nabídlo obrovské portfolio zařízení, včetně populárních Golden Warriors S8 a dražší vlajkové lodi Vibe Z2 Pro. Lenovo nedávno oznámilo, že v roce 2015 přinese značku Motorola zpět do Číny, počínaje uvedením Moto X příští měsíc.
Huawei se vrátil mezi pětku předních světových výrobců, prorazil hlavně v segmentu středních a high-end smartphonů (série P a Mate), úspěch měla také řada Honor. Huawei připsal svůj úspěch v roce 2014 zlepšení povědomí o značce a celkovým dobrým zkušenostem zákazníků, které se budou zřejmě vyvíjet také v roce 2015.
Xiaomi spadlo ze třetího místa na páté a ze žebříčku vypadlo LG. I přes lehký pokles Xiaomi vykázalo největší meziroční nárůst ze všech předních výrobců, a to především díky solidní poptávce na domácím trhu (Čína) a stabilnímu vydávání nových zařízení, včetně MI4 LTE. Na paty společnosti Xiaomi šlapaly firmy LG a ZTE.