Analýzy

IDC: Prodej smartphonů ve 4. čtvrtletí i celém roce 2014 rostl

Ve čtvrtém čtvrtletí stáhl Apple v těsném souboji náskok vedoucího Samsungu, který dosud trhu smartphonů kraloval. Podle IDC se během posledního čtvrtletí roku 2014 prodalo 375 milionů zařízení (28,2% meziroční nárůst) a celkově za rok 2014 pak přes 1,3 miliardy.

Michala Benešovská
Zdroj: IDC
IDC: Prodej smartphonů ve 4. čtvrtletí i celém roce 2014 rostl

Vánoční období, velká zákaznická poptávka a velký výběr modelů dovedly prodeje chytrých telefonů na novou rekordní úroveň, a to nejen v během posledního čtvrtletí, ale v průběhu celého roku.

Oproti třetímu čtvrtletí 2014 se prodej zvýšil o 11,9 %. V průběhu celého roku se celosvětově prodalo 1,301 miliardy smartphonů, což představuje nárůst o 27,6 % oproti roku 2013, během kterého se celosvětově prodalo 1,02 miliardy kusů.

„Velká část odborníků očekávala od Applu mimořádně silné vánoční čtvrtletí, a to zejména kvůli iPhonům. Nicméně celosvětové výsledky 74,5 milionu kusů předčily všechna očekávání,“ řekl Ryan Reith, programový ředitel v IDC. „V souvislosti s rekordním čtvrtletím se Applu podařilo pár dalších pozoruhodných věcí. Za prvé, v době, kdy průměrné prodejní ceny smartphonů prudce klesají, se Applu podařilo cenu zvýšit, a to díky vyšším cenám nových modelů. Za druhé, prodeje iPhonů pozoruhodně vzrostly jak ve Spojených státech, které jsou považovány za nasycený trh, tak i v Číně, která představuje nejistý trh, jelikož zde konkurují místní výrobci a zákazníci jsou zde obzvláště citliví k prodejní ceně. Udržení rychlého růstu a vysokých prodejních cen bude v následujícím roce náročné, ale nyní není pochyb o tom, že Apple určuje směr,“ dodal Keith.

V roce 2013 IDC hovořilo o tom, že po překonání mezní hranice miliardy prodaných smartphonů se růst zpomalí ze 40,5 % v roce 2013 na 27,6 % v roce 2014, ale trh se zcela evidentně vzchopil. V uplynulém roce objem prodeje překonal 1,3 miliardy kusů, přičemž se prodejní scénáře neustále mění. V roce 2015 se předpokládá pokles růstu u skupiny dospívajících, ale další příležitost vyvstává celosvětově, především u té části populace, která ještě není „bezdrátová“ nebo zatím nepoužívá smartphone.

Celosvětový prodej smartphonů ve 4. čtvrtletí 2014 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 4Q14Tržní podíl 4Q14Prodej 4Q13Tržní podíl 4Q13Meziroční změna
Samsung75,120,01 %84,428,83 %-11 %
Apple74,519,85 %5117,43 %46 %
Lenovo24,76,59 %13,94,75 %77,9 %
Huawei23,56,25 %16,65,66 %41,7 %
Xiaomi16,64,42 %5,92,03 %178,6 %
Ostatní160,942,9 %120,941,31 %33,1 %
Celkem375,2100 %292,7100 %28,2 %

„To, že v roce 2014 vzrostl světový trh se smartphony o 27,6 %, je pozoruhodné, ale také je patrné výrazné zpomalení růstu v porovnání s rokem 2013,“ řekl Ramon Llamas, vedoucí výzkumu v IDC. „Vyspělé trhy jsou stále více závislé na nahrazování starších modelů více než, že by spoléhaly na nově nakupující, což růst zpomaluje. Oproti tomu, na rozvíjejících se trzích představují poprvé nakupující i nadále podstatnou kupní sílu, ale jejich pozornost se přesunula směrem k low-cost zařízením, což vytváří různou dynamiku pro globální i lokální výrobce.“

„Uvidí se, jak se prosadí další výrobci vedle Samsungu a Applu,“ dodal Llamas. „Lenovo koupilo Motorolu, Xiaomi se chce prosadit i mimo Čínu, tlak konkurence bude citelný spíše zespodu než shora. To zapříčiní, že bude konkurenční boj na trhu smartphonů v roce 2015 nabírat na intenzitě.“

Důležité události u hlavních výrobců smartphonů:

Samsung zůstal lídrem světového trhu se smartphony a to čtvrtletně i celoročně, ale přesto čelil pokračujícím konkurenčním bojům. Se zvýšeným tlakem se potýkal v segmentu high-end především ze strany Applu, v oblasti low-end a střední kategorie se o slovo přihlásili čínští výrobci Xiaomi, Huawei, ZTE a další, z čehož je patrné, že Samsung čelí útoku na několika frontách. Z toho důvodu Samsung usměrňuje své činnost i produktové portfolio, ve snaze zajistit větší konkurenceschopnost na trhu.

Celosvětový prodej smartphonů v roce 2014 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 2014Tržní podíl 2014Prodej 2013Tržní podíl 2013Meziroční změna
Samsung318,224,5 %316,431 %0,6 %
Apple192,714,8 %153,415,1 %25,5 %
Huawei73,65,7 %494,8 %50,4 %
Lenovo705,4 %45,54,5 %54,1 %
LG59,24,6 %47,84,7 %24 %
Ostatní587,345,1 %407,440 %44,2 %
Celkem1031100 %1019100 %27,6 %
      
Lenovo + Motorola96,57,458,45,765,4

Apple dosáhl nového čtvrtletního rekordu, v závěrečném čtvrtletí roku 2014 skončil těsně za Samsungem, který trh se smartphony dominuje. Zvýšená poptávka po zařízeních s velkou obrazovkou a proniknutí Applu do Číny a dalších zemí, zapříčinily, že prodeje iPhonů vzrostly o 44 % v USA a až 97 % v zemích BRIC (Brazílie, Rusko, Indie, Čína). Prodej v Číně, Brazílii a Singapuru se meziročně zdvojnásobil. Teprve se uvidí, jak dlouho Apple může udržet tento trend.

Lenovo bylo ve čtvrtém čtvrtletí na třetí pozici, těsně předstihlo Huawei a to především díky dokončení akvizice Motoroly, která proběhla v posledním kvartálu roku 2014. Lenovo ovládlo čínský trh, kde nabídlo obrovské portfolio zařízení, včetně populárních Golden Warriors S8 a dražší vlajkové lodi Vibe Z2 Pro. Lenovo nedávno oznámilo, že v roce 2015 přinese značku Motorola zpět do Číny, počínaje uvedením Moto X příští měsíc.

Huawei se vrátil mezi pětku předních světových výrobců, prorazil hlavně v segmentu středních a high-end smartphonů (série P a Mate), úspěch měla také řada Honor. Huawei připsal svůj úspěch v roce 2014 zlepšení povědomí o značce a celkovým dobrým zkušenostem zákazníků, které se budou zřejmě vyvíjet také v roce 2015.

Xiaomi spadlo ze třetího místa na páté a ze žebříčku vypadlo LG. I přes lehký pokles Xiaomi vykázalo největší meziroční nárůst ze všech předních výrobců, a to především díky solidní poptávce na domácím trhu (Čína) a stabilnímu vydávání nových zařízení, včetně MI4 LTE. Na paty společnosti Xiaomi šlapaly firmy LG a ZTE.