Analýzy

IDC: Prodej smartphonů ve 3. čtvrtletí 2018 klesl o šest procent

Celosvětový prodej chytrých telefonů v předposledním kvartálu letošního roku podle agentury IDC meziročně klesl na 355,2 milionu, což představuje šestiprocentní propad. Jde již o čtvrté čtvrtletí v řadě, kdy trh vykazuje nepříliš přesvědčivé výsledky. Růst by se mohl podle analytiků vrátit v roce 2019, zatím je ale těžké předkládat přesnější prognózy.

František Doupal
Zdroj: IDC
IDC: Prodej smartphonů ve 3. čtvrtletí 2018 klesl o šest procent

Ačkoli šlo již o čtvrté čtvrtletí, kdy byl zaznamenán pokles prodeje, v řadě, toto přeci jenom specifické. S velkými potížemi se tentokrát potýkala celosvětová jednička, firma Samsung, která zaznamenala meziroční propad prodeje o 13,4 %. Celkově jí patřil 20,3% celosvětový podíl. Nepříznivě se na vývoji trhu podepsaly také postupně se snižující prodeje v Číně.

Samsung, který celosvětově ve sledovaném období prodal 72,2 milionu zařízení, čelil tlaku konkurentů ze všech možných stran i úhlů. Globálně silně útočil zejména čínský Huawei, ale Samsung ztrácel pozice i v regionech, jako je Indie a Indonésie, kde svou pozici po dlouhá léta držel velmi pevně ve svých rukou. I zde soupeřil s čínskými značkami, jako jsou Xiaomi, Oppo nebo Vivo. Znovu se tak ukazuje, že Samsung nemá potíže v nejvyšší třídě, kde mimo jiné zahájil své tažení špičkový top model Galaxy Note 9, ale zejména v nižší a střední třídě, kde je konkurence opravdu neúprosná.

Globální druhé místo si pro sebe dokázala udržet společnost Huawei. I přes mírný propad prodeje v meziročním srovnání může být výrobce spokojen – prodal 52 milionů zařízení, což mu stačilo k 14,6% globálnímu podílu na prodaných smartphonech. Apple, který na trh vypustil na podzim řadu novinek, si meziročně polepšil o půl procenta na 46,9 milionu prodaných zařízení.

Za úsměšné mohou třetí čtvrtletí roku 2018 považovat i v Xiaomi. Společnost totiž dosáhla na své maximum, kdy držela téměř 10% podíl na globálním prodeji. Firmě se vydařila globální expanze, v průběhu které atakuje kromě evropských zemí například i Indii nebo Indonésii. Stejně jako Samsung zaznamenala meziroční propad prodeje i firma Oppo, která kvartál uzavřela s necelými 30 miliony prodanými smartphony.

Celosvětový prodej smartphonů ve 3. čtvrtletí 2018 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 3Q18Tržní podílProdej 3Q17Tržní podílMeziroční změna
Samsung72,220,3 %83,322,1 %-13,4 %
Huawei5214,6 %39,110,4 %32,9 %
Apple46,913,2 %46,712,4 %0,5 %
Xiaomi34,39,7 %28,37,5 %21,2 %
Oppo29,98,4 %30,68,1 %-2,1 %
Ostatní119,933,8 %149,839,6 %-19,9 %
Celkem355,2100 %377,8100 %-6 %