IDC: Prodej smartphonů ve 3. čtvrtletí 2018 klesl o šest procent
Celosvětový prodej chytrých telefonů v předposledním kvartálu letošního roku podle agentury IDC meziročně klesl na 355,2 milionu, což představuje šestiprocentní propad. Jde již o čtvrté čtvrtletí v řadě, kdy trh vykazuje nepříliš přesvědčivé výsledky. Růst by se mohl podle analytiků vrátit v roce 2019, zatím je ale těžké předkládat přesnější prognózy.
Ačkoli šlo již o čtvrté čtvrtletí, kdy byl zaznamenán pokles prodeje, v řadě, toto přeci jenom specifické. S velkými potížemi se tentokrát potýkala celosvětová jednička, firma Samsung, která zaznamenala meziroční propad prodeje o 13,4 %. Celkově jí patřil 20,3% celosvětový podíl. Nepříznivě se na vývoji trhu podepsaly také postupně se snižující prodeje v Číně.
Samsung, který celosvětově ve sledovaném období prodal 72,2 milionu zařízení, čelil tlaku konkurentů ze všech možných stran i úhlů. Globálně silně útočil zejména čínský Huawei, ale Samsung ztrácel pozice i v regionech, jako je Indie a Indonésie, kde svou pozici po dlouhá léta držel velmi pevně ve svých rukou. I zde soupeřil s čínskými značkami, jako jsou Xiaomi, Oppo nebo Vivo. Znovu se tak ukazuje, že Samsung nemá potíže v nejvyšší třídě, kde mimo jiné zahájil své tažení špičkový top model Galaxy Note 9, ale zejména v nižší a střední třídě, kde je konkurence opravdu neúprosná.
Globální druhé místo si pro sebe dokázala udržet společnost Huawei. I přes mírný propad prodeje v meziročním srovnání může být výrobce spokojen – prodal 52 milionů zařízení, což mu stačilo k 14,6% globálnímu podílu na prodaných smartphonech. Apple, který na trh vypustil na podzim řadu novinek, si meziročně polepšil o půl procenta na 46,9 milionu prodaných zařízení.
Za úsměšné mohou třetí čtvrtletí roku 2018 považovat i v Xiaomi. Společnost totiž dosáhla na své maximum, kdy držela téměř 10% podíl na globálním prodeji. Firmě se vydařila globální expanze, v průběhu které atakuje kromě evropských zemí například i Indii nebo Indonésii. Stejně jako Samsung zaznamenala meziroční propad prodeje i firma Oppo, která kvartál uzavřela s necelými 30 miliony prodanými smartphony.
| Celosvětový prodej smartphonů ve 3. čtvrtletí 2018 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 3Q18 | Tržní podíl | Prodej 3Q17 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| Samsung | 72,2 | 20,3 % | 83,3 | 22,1 % | -13,4 % |
| Huawei | 52 | 14,6 % | 39,1 | 10,4 % | 32,9 % |
| Apple | 46,9 | 13,2 % | 46,7 | 12,4 % | 0,5 % |
| Xiaomi | 34,3 | 9,7 % | 28,3 | 7,5 % | 21,2 % |
| Oppo | 29,9 | 8,4 % | 30,6 | 8,1 % | -2,1 % |
| Ostatní | 119,9 | 33,8 % | 149,8 | 39,6 % | -19,9 % |
| Celkem | 355,2 | 100 % | 377,8 | 100 % | -6 % |