Analýzy

IDC: Prodej nositelné elektroniky vzrostl v roce 2015 o více než 170 %

Ve čtvrtém čtvrtletí loňského roku se celosvětově prodalo 27,4 milionů kusů nositelné elektroniky, což představuje meziroční nárůst o téměř 127 %. Celoročně se prodalo 78,1 milionů kusů, což představuje nárůst o 171,6 %. Nejvíce šly na odbyt fitness náramky a Apple Watch.

František Doupal
Zdroj: IDC
IDC: Prodej nositelné elektroniky vzrostl v roce 2015 o více než 170 %

„Trojciferný nárůst prodeje nositelné elektroniky potvrdil zvyšující se zájem o tento segment ze strany koncových zákazníků i výrobců,“ uvedl Ramon Llamas, ředitel výzkumu v IDC. „Nositelná elektronika již není určena pouze pro technologické nadšence, ale začíná se prosazovat i mezi běžnými uživateli. Navíc nabízí obrovský prostor pro další růst.“

„Důležitý bude však i další vývoj,“ doplnil Ramon Llamas. „Uživatelé očekávají nástup nových funkcí a vlastností, která urychlí další přijetí dostupných produktů. Možnost dívat se na data, jako jsou ušlé kroky nebo spálené kalorie, je dobrým začátkem, podstatně atraktivnější ale budou normativní data a doporučení, jak by se měl uživatel chovat a co by měl pro své zdraví dělat navíc, však budou ještě podstatně atraktivnější, obzvláště ve spojení se zajímavými aplikacemi a sociálními sítěmi.“

Neméně důležitou otázkou bude také design a provedení i praktická stránka věci. Cestou k úspěchu by tedy mohla být i partnerství s módními společnostmi, která uzavírají například Apple nebo Fitbit.

Pozici celosvětové jedničky si v průběhu celého roku držela společnost Fitbit. Vděčí za to zejména přehlednému a dobře cílenému portfoliu, úspěšnému zapojení do korporátních fitness programů i rozšíření dostupnosti po celém světě. Do roku 2016 společnost vstupuje s novými hodinkami (Fitbit Blaze) i módně orientovanými náramky (Fitness Alta), ačkoli důraz na fitness zůstává i nadále jasně čitelný.

Prodej nositelné elektroniky ve 4. čtvrtletí 2015 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 4Q15Tržní podílProdej 4Q14Tržní podílMeziroční změna
Fitbit8,129,5 %5,343,9 %52,8 %
Apple4,115 %00 %0 %
Xiaomi2,79,7 %0,76,2 %258,5 %
Samsung1,34,9 %0,86,7 %65 %
Garmin13,5 %0,65,3 %48,2 %
Ostatní10,337,4 %4,638123,7 %
Celkem27,4100 %12,1100 %126,9 %

Celosvětová dvojka v segmentu nositelné elektroniky, společnost Xiaomi, boduje zejména díky svému zaměření na co nejnižší cenu. I díky té se může pochlubit meziročně vůbec nejvyšším nárůstem prodeje ze všech výrobců. Novinka, Mi Band Pulse, pokračuje v tradici nízké ceny a navíc přidává senzor pro měření srdečního tepu.

Úspěšný rok má za sebou i společnost Apple, jejíž hodinky Watch se pro firmu stávají dalším důležitým zdrojem příjmů. Velká očekávání pro letošní rok směřují k druhé generaci tohoto zařízení, která by měla naplno využívat připravovaných či již existujících platforem (HealthKit, ResearchKit, WatchKit či WatchOS 2) a měla by být schopna komunikovat s podstatně širší škálou další elektroniky.

Prodej nositelné elektroniky v roce 2015 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 4Q15Tržní podílProdej 4Q14Tržní podílMeziroční změna
Fitbit2126,9 %10,937,9 %93,2 %
Xiaomi1215,4 %1,14 %951,8 %
Apple11,614,9 %00 %0 %
Garmin3,34,2 %27,1 %60,9 %
Samsung3,14 %2,79,2 %18,5 %
Ostatní2734,5 %1241,9 %124 %
Celkem78,1100 %28,8100 %171,6 %

Z celoročního hlediska patřilo čtvrté místo společnosti Garmin, která má v segmentu nositelné elektroniky již dlouhou tradici. Garmin se může pochlubit širokým portfoliem a řadou zařízení specializovaných pro různé druhy sportovních aktivit. I Garmin však chystá novinky, jmenovat můžeme displej pro rozšířenou realitu.

První celosvětovou pětku uzavřela společnost Samsung. V portfoliu výrobce stojí za vyzdvižení zejména model Gear S2, který zabodoval svým otočným rámečkem kolem displeje a také možností připojení k mobilním sítím (jen v některých konfiguracích). Úspěch u zákazníků však sklidily i další modely, zejména pak Gear S či již starší Gear Fit. Navíc Samsung nedávně představil i prototypy dalších zařízení, mezi které například inteligentní náhrdelník či prsten.