Analýzy

IDC: Prodej nositelné elektroniky ve 3. čtvrtletím 2015 dále rostl

Podle společnosti IDC se během třetího čtvrtletí letošního roku prodalo 21 milionů tzv. nositelných zařízení, což představuje meziroční nárůst o 197,6 %. Za zmínku stojí zejména druhá příčka společnosti Apple, která na trh vstoupila jen o několik měsíců dříve, a pak také rostoucí pozice čínských výrobců.

František Doupal
Zdroj: IDC
  • 21. 12. 2015
  • 3 min
IDC: Prodej nositelné elektroniky ve 3. čtvrtletím 2015 dále rostl

„Ačkoli se na trhu nositelné elektroniky zatím mezi sebou přetahuje spíše několik významnějších producentů, situace si všimli čínští výrobci, kteří se rovněž začali snažit vybojovat si zde své místo,“ uvedl Ramon Llamas, analytik společnosti IDC. „ Jako nejrychleji rostoucí se navíc v současné chvíli ukazuje právě čínský trh, který dokáže přitáhnout řadu výrobců soutěžící nejen cenou, ale také výbavou svých produktů. Řada výrobců již navíc nabízí široké portfolio produktů s různým využitím. Výzvou pro tyto výrobce tak je zejména prorazit se svými produkty také na trzích mimo svou domovskou zemi.“

Trh jako celek roste a navíc se zdá, že jednotlivé produktové skupiny se minimálně prozatím ani nemají tendenci navzájem v prodejích příliš kanibalizovat. Rostoucí zájem o chytré hodinky, které prodávají například Apple, Motorola, Pebble či Samsung, se totiž neprojevil klesajícím zájmem o jednodušší fitness náramky. Obě tyto skupiny vykázaly nárůst prodeje jak ve srovnání s předchozím čtvrtletím i se stejným obdobím loňského roku, takže se ukazuje, že mohou existovat vedle sebe a růst. Koncoví uživatelé navíc díky tomu mají k dispozici dostatečně široký výběr produktů od jednodušších náramků až po složitější a funkčněji pokročilejší hodinky.

Celosvětový prodej nositelné elektroniky ve 3. čtvrtletí 2015 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 3Q15Tržní podílProdej 3Q14Tržní podíl 3Q14Meziroční změna
Fitbit4,722,2 %2,332,8 %101,7 %
Apple3,918,6 %00 %-
Xiaomi3,717,4 %0,45,7 %815,4 %
Garmin0,94,1 %0,57 %72,5 %
BBK0,73,1 %00 %-
Ostatní7,334,6 %3,954,6 %88,8 %
Celkem21100 %7,1100 %197,6 %

„Fragmentaci trhu sledujeme kromě funkční výbavy také v cenách,“ uvedl Jitesh Ubrani, analytik společnosti IDC. „Průměrná cena chytrých hodinek se pohybuje kolem 400 USD, zatímco cena fitness náramků se pohybuje pod úrovní 100 USD. Toto velké cenové rozpěti poskytuje velký prostor pro další hráče, kterými mohou být například Fossil a další.“

Celosvětové prvenství si zejména díky svým populárním „měřákům“ Charge a Surge drží společnost Fitbit. Kromě nárůstu prodeje téměř ve všech regionech za to firma vděčí zejména svému úspěšnému zapojení do zaměstnaneckých „wellness“ programů různých velkých společností. Například pouze obchodní řetězec Target zakoupil 335 000 zařízení.

Apple zaznamenal oproti předchozímu čtvrtletí mírný nárůst prodeje svých Watch, který pramení zejména z tradičních prodejních kanálů a on-line prodeje. Zákazníci projevovali zájem zejména o levnější základní řadu Sport a ocenili také novou verzi operačního systému, jež umožňuje instalaci nativních aplikací.

Celosvětovou trojkou se stala firma Xiaomi se svým levným náramkem Mi Band. Ačkoli firma zaznamenala meziročně velmi výrazný nárůst prodeje, jejím většinovým odbytištěm stále zůstává Čína, kam směřuje až 97 % produkce. V nedávně době výrobce zařadil do nabídky novinku s průběžným měřením srdečního tepu.

Celosvětová čtyřka, společnost Garmin, se zaměřuje spíše na náročnější sportovce se svými modely pro běhání, golf, plavání, turistiku i nejrůznější vodný disciplíny. Díky svému širokému portfoliu rozprostřenému v různých cenových hladinách je výrobce schopen pokrýt potřeby početné skupiny uživatelů včetně zájemců o různé fitness trackety či chytré hodinky.

Čínská firma XTC, dceřiná společnost BBK, vytlačila Samsung z celosvětové páté pozice se 100 000 prodanými přístroji. Stejně jako řada dalších čínských výrobců se tato firma soustředí pouze na svůj domácí trh, a to pouze s jedním jediným přístrojem: telefonem integrovaným v hodinkách pro děti.