Analýzy

IDC: Prodej chytrých telefonů ve 2. čtvrtletí 2015 vzrostl o 11,6 %

Během druhého čtvrtletí letošního roku se podle společnosti IDC prodalo 337,2 milionu smartphonů. Jde přitom o druhý největší počet, kterého kdy bylo za jedno čtvrtletí dosaženo. Trh s mobilními telefony jako celek (včetně smartphonů) pak meziročně v objemu klesl o 0,4 %.

František Doupal
Zdroj: IDC
IDC: Prodej chytrých telefonů ve 2. čtvrtletí 2015 vzrostl o 11,6 %

„Rostoucí prodej smartphonů nezapříčinily pouze nové vlajkové lodě společností Samsung a Apple, ale v neméně důležité míře i rozmach cenově dostupných přístrojů napříč důležitými trhy,“ uvedl Anthony Scarsella, ředitel výzkumu v IDC. Přestože se prémiové telefony prodávaly velmi dobře v ekonomicky rozvinutých regionech, byly to zejména přístroje prodávané místními výrobci a distributory v rozvojových oblastech, které k celkovým výsledkům přispěly nejvíce. „Spolu s klesajícím prodejem klasických mobilů bez operačního systému se výrobci snaží dostat na všechny trhy také co nejvíce dobře vybavených telefonů za co nejlepší ceny.“

„Ačkoli je největší pozornost věnována společnostem, jako jsou Apple nebo Samsung, trh s chytrými telefony se v současnosti tříští, protože sem vstupují stále další a další výrobci,“ doplnila Melissa Chau, manažerka výzkumu v IDC. „Ačkoli v tomto čtvrtletí bodovali zejména čínští výrobci, v každém čtvrtletí vstupuje na trh několik nových společností. IDC nyní eviduje přes 200 různých značek chytrých telefonů, z nichž velká část se soustředí zejména na přístroje nižší nebo střední třídy, některé pak dokonce na jednu jedinou zemi.“

Celosvětový prodej smartphonů ve 2. čtvrt. 2015 (v milionech kusů)
VýrobceProdej 2Q15Tržní podílProdej 2Q14Tržní podílMeziroční změna
Samsung73,221,7 %74,924,8  %-2,3  %
Apple47,514,1 %35,211,7 %34,9 %
Huawei29,9 8,9 %20,26,7  %48,1 %
Xiaomi17,95,3 %13,84,6 %29,4 %
*Lenovo16,24,8 %15,85,2 % 2,4 %
Ostatní152,545,2 %142,247,1 %7,3 %
Celkem337,2100 %302,1100 %11,6 %
Lenovo + Motorola16,24,8 %24,38 %-33,3 %

Ačkoli Samsung zůstal leaderem trhu, byl jediným z pěti největších výrobců, který zaznamenal meziroční propad prodeje. Nové modely Galasy S6 a S6 edge byly přijaty spíše vlažně, v případě modelu se zakřivenou obrazovkou S6 edge navíc Samsung nestíhal vyrábět dostatečné množství kusů, aby byl schopen uspokojit poptávku. Starší modely Galaxy se však díky klesajícím cenám prodávaly velmi dobře.

Apple ve čtvrtletí dokázal prodat 47,5 milionu telefonů, čímž si meziročně polepšil o téměř 35 %. Applu se velmi dobře dařilo zejména na čínském trhu, kde bodoval díky modelu s 6 Plus s větší obrazovkou a podporou rychlých datových přenosů.

V meziročním růstu si vedla skvěle společnost Huawei. Meziročně si totiž polepšila o bezmála padesát procent, za což vděčí prodeji v domovské Číně a pak také na evropských trzích. Společnosti se daří zejména v segmentu dražších přístrojů, kde bodovaly modely, jako jsou P8, Mate 7 či řada Honor, které se dokázaly prosazovat jak na spotřebitelském trhu, tak i v komerční sféře.

Na celosvětově čtvrté příčce se umístila společnosti Xiaomi. Ta opět bodovala zejména ve své domovské Číně, ale nejenom tam. Meziroční růst prodeje činil téměř 30 %.

Lenovo, které se umístila na páté příčce, mělo ve čtvrtletí velkou starost s „domácími“ konkurenty reprezentovanými firmami Huawei a Xiaomi. Společnosti se tak dařilo zejména mimo domácí trh. Zejména v Americe a Evropě se pak dařilo i přístrojům Motorola, a to zejména díky cenově dostupnému modelu Moto E, potažmo Moto G.