IDC: Prodej chytrých telefonů ve 2. čtvrtletí 2014 vzrostl o 23,1 %
Celosvětový prodej chytrých telefonů dle IDC ve druhém čtvrtletí 2014 meziročně vzrostl o 23,1 % na rekordní úroveň 295,3 milionů kusů. Růstu trhu dokázali využít zejména čínští výrobci. Prodej smartphonů podle IDC poroste i nadále a ve druhé polovině roku by měla padnout hranice 300 milionů prodaných přístrojů za čtvrtletí.
Oproti prvnímu čtvrtletí letošního roku prodej stoupl o necelá tři procenta.
„Rekordní druhé čtvrtletí ukázalo, že trh s chytrými telefony výrobcům stále nabízí obrovskou příležitost, “ řekl Ryan Reith, ředitel výzkumu ve společnosti IDC. „V současné době registrujeme více než dvanáct různých dodavatelů, kteří jsou schopni v příštím čtvrtletí proniknout mezi pět nejlepších. Mnoho z nich v současné době působí pouze v jedné zemi, i ti si však dobře uvědomují příležitosti, které čekají v zahraničí.“
I přes složité čtvrtletí pro Samsung, a v o něco menší míře i pro Apple, přinesla silná poptávka zlepšení u všech výrobců. Rozvojové trhy podporované místními výrobci byly i nadále hlavním původcem tržního nárůstu. Kromě několika hlavních dodavatelů rostly prodeje rychleji než trh i řadě čínských OEM dodavatelů. Nejlépe si vedla společnost Huawei, která oproti stejnému období loňského roku téměř zdvojnásobila své prodej, a slibně se dařilo také Lenovu.
| Celosvětový prodej chytrých telefonů ve 2. čtvrtletí 2014 (v milionech kusů) | |||||
| Výrobce | Prodej 2Q14 | Tržní podíl 2Q14 | Prodej 2Q13 | Tržní podíl 2Q13 | Meziroční změna |
| Samsung | 74,3 | 25,2 % | 77,3 | 32,3 % | -3,9 % |
| Apple | 35,1 | 11,9 % | 31,2 | 13 % | 12,4 % |
| Huawei | 20,3 | 6,9 % | 10,4 | 4,3 % | 95,1 % |
| Lenovo | 15,8 | 5,4 % | 11,4 | 4,7 % | 38,7 % |
| LG | 14,5 | 4,9 % | 12,1 | 5 % | 19,8 % |
| Ostatní | 135,3 | 45,8 % | 97,5 | 40,6 % | 38,7 % |
| Celkem | 295,3 | 100 % | 240 | 100 % | 23,1 % |
„Konec telefonů bez operačního systému se blíží rychleji, než kdy dříve, a čínští výrobci se svými levnými přístroji jsou připraveni je (zejména v rozvojových zemích) nahradit. Jejich telefony jsou ve srovnání s většími dodavateli levnější, ve srovnání s místními dodavateli jsou však naopak kvalitnější a vybavenější, čímž získávají u zákazníků neodmyslitelnou výhodu,“ doplnila Melissa Chou, manažerka výzkumu ve společnosti IDC.
Od výrobců
Samsung určitě očekával více od svého současného nejvyššího modelu Galaxy S5, který se neprodával podle očekávání. Zajímavé však je, že starší modely S3 a S4 se jako cenově dostupnější alternativy stále prodávají více než dobře. Celkově Samsung oproti druhému čtvrtletí 2013 ze svého celosvětového tržního podílu ztratil 7 %.
Druhé čtvrtletí bývá vždy pro Apple nejslabším období v roce. Letos to bylo (i kvůli čekání na doposud nepředstavený iPhone 6) znatelné ještě více. Dobrým znamením může pro Apple být nárůst prodeje v rozvojových státech.
Společnost Huawei v současné době vsadila zejména na přístroje s podporou sítí 4G, což se jí vyplácí zejména v domovské Číně. V dalších oblastech světa se dobře prodávaly zejména levnější přístroje řady Y. Společnost se zaměřila na rozšíření své globální nabídky a na výsledcích je to jednoznačně vidět.
Společnost Lenovo v Číně zaznamenala rekordní čtvrtletí, a to i přes enormní tlak lokálních konkurentů. A ačkoli je nákup společnosti Motorola zatím stále ve schvalovacím procesu, daří se firmě posilovat také na dalších trzích.
LG se dobře prodávaly zejména modely řady L, kterým se dařilo velmi dobře na řadě trhů včetně USA. Hodně se navíc očekává také od vlajkové lodi LG G3.