Gartner: Prodeje smartphonů ve 2. čtvrtletí 2013 vzrostly o 46,5 %
Během druhého čtvrtletí se dařilo zejména chytrým telefonům, trh s mobilními telefony jako celek vykázal 3,6% růst. Celkem se prodalo 435 milionů mobilních telefonů, smartphony se na tomto čísle podílely 225 miliony kusů.
„Chytré telefony tvořily ve druhém čtvrtletí letošního roku 51,8 % ze všech prodaných mobilních telefonů a dle Gartneru tak v prodejích poprvé předčily přístroje bez operačního systému,“ řekl Anshul Gupta, vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner. Největší míra růstu prodejů chytrých telefonů byla zaznamenána v regionu Asie/Pacifiku (74,1 %), Latinské Ameriky (55,7 %) a východní Evropy (31,6 %), celkově však prodeje smartphonů rostly ve všech regionech.
Výrobcem s největším počtem prodaných chytrých telefonů je i nadále Samsung (jeho tržní podíl činil po druhém čtvrtletí 2013 již 31,7 %). Druhým výrobcem je v tomto ohledu Apple (patří mu 14,2% tržní podíl), třetí je LG (s tržním podílem 5,1 %).
| Celosvětové prodeje smartphonů ve druhém čtvrtletí 2013 (v milionech kusů) | ||||
| Výrobce | Prodané kusy 2Q13 | Tržní podíl 2Q13 | Prodané kusy 2Q12 | Tržní podíl 2Q12 |
| Samsung | 71,39 | 31,7 % | 45,6 | 29,7 % |
| Apple | 31,9 | 14,2 % | 28,94 | 18,8 % |
| LG | 11,47 | 5,1 % | 5,83 | 3,8 % |
| Lenovo | 10,67 | 4,7 % | 4,37 | 2,8 % |
| ZTE | 9,69 | 4,3 % | 6,33 | 4,1 % |
| Ostatní | 90,21 | 40 % | 62,7 | 40,8 % |
| Celkem | 225,362 | 100 % | 153,77 | 100 % |
Při pohledu na prodeje smartphonů z hlediska osazených mobilních platforem si polepšila společnost Microsoft, která se vyhoupla za Android a iOS a momentálně telefonům s jeho mobilními systémy patří 3,3% tržní podíl. První nadále zůstává Android se 79% tržním podílem následovaný Applem a jeho iOS se 14,2% podílem. „Ačkoli se Microsoftu v tomto čtvrtletí podařilo prodat více přístrojů a získat větší tržní podíl, určitě by měl pokračovat v motivování softwarových vývojářů, aby bylo pro systém Windows Phone k dispozici co největší množství aplikací,“ uvedl k situaci Anshul Gupta.
Od výrobců
Jedničkou na trhu s mobilními telefony zůstal i v tomto čtvrtletí Samsung, který si v prodejích meziročně polepšil o 19 %. „Značná část poptávky po telefonech Samsung se odehrává v relaci dražších přístrojů s cenou na úrovni 400 USD. Pro Samsung ale bude do budoucna důležité uplatnění i v nižších cenových kategoriích a zejména na rozvojových trzích. Inovace by neměly být vyhrazeny pouze přístrojům s vyšší cenou,“ dodal Gupta.
| Celosvětové prodeje smartphonů dle OS ve druhém čtvrtletí 2013 (v milionech kusů) | ||||
| Platforma | Prodané kusy 2Q13 | Tržní podíl 2Q13 | Prodané kusy 2Q12 | Tržní podíl 2Q12 |
| Android | 177,9 | 79 % | 98,67 | 64,2 % |
| iOS | 31,9 | 14,2 % | 28,94 | 18,8 % |
| Microsoft | 7,4 | 3,3 % | 4 | 2,6 % |
| BlackBerry | 6,18 | 2,7 % | 8 | 5,2 % |
| Bada | 0,84 | 0,4 % | 4,2 | 2,7 % |
| Symbian | 0,64 | 0,3 % | 9 | 5,9 % |
| Ostatní | 471,7 | 0,2 % | 0,86 | 0,6 % |
| Celkem | 225,362 | 100 % | 153,77 | 100 % |
Slábnoucí poptávka po „hloupých“ telefonech a značná konkurence na trhu se smartphony vyústila v propad prodejů u značky Nokia. To si meziročně pohoršila a oproti 83 milionům přístrojů ve druhém čtvrtletí loňského roku prodala letos „pouze“ 61 milionů telefonů. Dařilo se modelům z řady Lumia – i díky rozšíření portfolia se jejich prodeje meziročně zvýšily o 112,7 %. „Díky nedávno představenému modelu Lumia 1020 Nokia nadále rozšiřuje své portfolio do všech cenových kategorií, což by mělo prodejům i nadále pomáhat,“ doplnil Gupta.
Přestože růst prodejů telefonů od společnosti Apple i nadále roste, snižuje se jejich průměrná prodejní cena. Přestože je iPhone 5 jeden z nejpopulárnějších modelů, je jeho průměrná prodejní cena nejnižší od uvedení iPhone na trh v roce 2007. K poklesu průměrné ceny dochází zejména kvůli modelu iPhone 4, který se prodává za značně zlevněné ceny. „Je jasně vidět, že Apple potřebuje nový vlajkový model, a představení levného modelu by mohlo být v tomto ohledu riskantní,“ uvedl Gupta.
| Celosvětové prodeje telefonů ve druhém čtvrtletí 2013 (v milionech kusů) | ||||||
| Výrobce | Prodané kusy 2Q13 | Tržní podíl 2Q13 | Prodané kusy 2Q12 | Tržní podíl 2Q12 | ||
| Samsung | 107,526 | 24,7 % | 90,43 | 21,5 % | ||
| Nokia | 60,95 | 14 % | 83,42 | 19,9 % | ||
| Apple | 31,9 | 7,3 % | 28,94 | 6,9 % | ||
| LG | 17 | 3,9 % | 14,35 | 3,4 % | ||
| ZTE | 15,29 | 3,5 % | 17,2 | 4,1 % | ||
| Huawei | 11,26 | 2,6 % | 10,9 | 2,6 % | ||
| Lenovo | 10,95 | 2,5 % | 6,8 | 1,6 % | ||
| TCL | 10,13 | 2,3 % | 9,36 | 2,2 % | ||
| Sony | 9,5 | 2,2 % | 7,35 | 1,7 % | ||
| Yulong | 7,9 | 1,8 % | 4 | 1 % | ||
| Ostatní | 152,7 | 35,1 % | 147,35 | 35,1 % | ||
| Celkem | 435,16 | 100 % | 420,12 | 100 % | ||
Lenovo zaznamenalo 60,6% meziroční nárůst a celkem prodalo během druhého čtvrtletí letošního roku 11 milionů chytrých telefonů. Za výrazným zvýšením prodejů společnosti Lenovo stály opět zejména smartphony, jejichž prodeje se meziročně zvýšily dokonce o 144 %. Drtivá většina prodejů společnosti Lenovo se odehrává v domovské Číně – je jich zde uskutečněno 95 %.
Výhledově společnost Gartner počítá s tím, že se během roku 2013 celkem prodá 1,82 miliardy přístrojů.