Analýzy

Gartner: Prodeje smartphonů ve 2. čtvrtletí 2013 vzrostly o 46,5 %

Během druhého čtvrtletí se dařilo zejména chytrým telefonům, trh s mobilními telefony jako celek vykázal 3,6% růst. Celkem se prodalo 435 milionů mobilních telefonů, smartphony se na tomto čísle podílely 225 miliony kusů.

František Doupal
Zdroj: Gartner
Gartner: Prodeje smartphonů ve 2. čtvrtletí 2013 vzrostly o 46,5 %

„Chytré telefony tvořily ve druhém čtvrtletí letošního roku 51,8 % ze všech prodaných mobilních telefonů a dle Gartneru tak v prodejích poprvé předčily přístroje bez operačního systému,“ řekl Anshul Gupta, vedoucí výzkumu ve společnosti Gartner. Největší míra růstu prodejů chytrých telefonů byla zaznamenána v regionu Asie/Pacifiku (74,1 %), Latinské Ameriky (55,7 %) a východní Evropy (31,6 %), celkově však prodeje smartphonů rostly ve všech regionech.

Výrobcem s největším počtem prodaných chytrých telefonů je i nadále Samsung (jeho tržní podíl činil po druhém čtvrtletí 2013 již 31,7 %). Druhým výrobcem je v tomto ohledu Apple (patří mu 14,2% tržní podíl), třetí je LG (s tržním podílem 5,1 %).

Celosvětové   prodeje smartphonů ve druhém čtvrtletí 2013 (v milionech kusů)
VýrobceProdané kusy 2Q13Tržní podíl 2Q13Prodané kusy 2Q12Tržní podíl 2Q12
Samsung71,3931,7 %45,629,7 %
Apple31,914,2 %28,9418,8 %
LG11,475,1 %5,833,8 %
Lenovo10,674,7 %4,372,8 %
ZTE9,694,3 %6,334,1 %
Ostatní90,2140 %62,740,8 %
Celkem225,362100 %153,77100 %

Při pohledu na prodeje smartphonů z hlediska osazených mobilních platforem si polepšila společnost Microsoft, která se vyhoupla za Android a iOS a momentálně telefonům s jeho mobilními systémy patří 3,3% tržní podíl. První nadále zůstává Android se 79% tržním podílem následovaný Applem a jeho iOS se 14,2% podílem. „Ačkoli se Microsoftu v tomto čtvrtletí podařilo prodat více přístrojů a získat větší tržní podíl, určitě by měl pokračovat v motivování softwarových vývojářů, aby bylo pro systém Windows Phone k dispozici co největší množství aplikací,“ uvedl k situaci Anshul Gupta.

Od výrobců

Jedničkou na trhu s mobilními telefony zůstal i v tomto čtvrtletí Samsung, který si v prodejích meziročně polepšil o 19 %. „Značná část poptávky po telefonech Samsung se odehrává v relaci dražších přístrojů s cenou na úrovni 400 USD. Pro Samsung ale bude do budoucna důležité uplatnění i v nižších cenových kategoriích a zejména na rozvojových trzích. Inovace by neměly být vyhrazeny pouze přístrojům s vyšší cenou,“ dodal Gupta.

Celosvětové   prodeje smartphonů dle OS ve druhém čtvrtletí 2013 (v milionech kusů)
PlatformaProdané kusy 2Q13Tržní podíl 2Q13Prodané kusy 2Q12Tržní podíl 2Q12
Android177,979 %98,6764,2 %
iOS31,914,2 %28,9418,8 %
Microsoft7,43,3 %42,6 %
BlackBerry6,182,7 %85,2 %
Bada0,840,4 %4,22,7 %
Symbian0,640,3 %95,9 %
Ostatní471,70,2 %0,860,6 %
Celkem225,362100 %153,77100 %

Slábnoucí poptávka po „hloupých“ telefonech a značná konkurence na trhu se smartphony vyústila v propad prodejů u značky Nokia. To si meziročně pohoršila a oproti 83 milionům přístrojů ve druhém čtvrtletí loňského roku prodala letos „pouze“ 61 milionů telefonů. Dařilo se modelům z řady Lumia – i díky rozšíření portfolia se jejich prodeje meziročně zvýšily o 112,7 %. „Díky nedávno představenému modelu Lumia 1020 Nokia nadále rozšiřuje své portfolio do všech cenových kategorií, což by mělo prodejům i nadále pomáhat,“ doplnil Gupta.

Přestože růst prodejů telefonů od společnosti Apple i nadále roste, snižuje se jejich průměrná prodejní cena. Přestože je iPhone 5 jeden z nejpopulárnějších modelů, je jeho průměrná prodejní cena nejnižší od uvedení iPhone na trh v roce 2007. K poklesu průměrné ceny dochází zejména kvůli modelu iPhone 4, který se prodává za značně zlevněné ceny. „Je jasně vidět, že Apple potřebuje nový vlajkový model, a představení levného modelu by mohlo být v tomto ohledu riskantní,“ uvedl Gupta.

Celosvětové   prodeje telefonů ve druhém čtvrtletí 2013 (v milionech kusů)
VýrobceProdané kusy 2Q13Tržní podíl 2Q13Prodané kusy 2Q12Tržní podíl 2Q12  
Samsung107,52624,7  %90,4321,5 %  
Nokia60,9514  %83,4219,9 %  
Apple31,97,3 %28,946,9 %  
LG173,9 %14,353,4 %  
ZTE15,293,5 %17,24,1 %  
Huawei11,262,6 %10,92,6 %  
Lenovo10,952,5 %6,81,6 %  
TCL10,132,3 %9,362,2 %  
Sony9,52,2 %7,351,7 %  
Yulong7,91,8 %41 %  
Ostatní152,735,1 %147,3535,1 %  
Celkem435,16100 %420,12100 %  

Lenovo zaznamenalo 60,6% meziroční nárůst a celkem prodalo během druhého čtvrtletí letošního roku 11 milionů chytrých telefonů. Za výrazným zvýšením prodejů společnosti Lenovo stály opět zejména smartphony, jejichž prodeje se meziročně zvýšily dokonce o 144 %. Drtivá většina prodejů společnosti Lenovo se odehrává v domovské Číně – je jich zde uskutečněno 95 %.

Výhledově společnost Gartner počítá s tím, že se během roku 2013 celkem prodá 1,82 miliardy přístrojů.