Elektronický obchod zvyšuje svůj podíl na prodeji technického spotřebního zboží
V první polovině roku 2018 představoval elektronický obchod asi třetinu celkové hodnoty celosvětových prodejů technického spotřebního zboží (TSZ). V 18 evropských zemích však podíl internetového obchodu stále ještě této hodnoty nedosahuje a činí v současnosti 25 %.
Evropský elektronický maloobchod v posledních letech průběžně svůj podíl navyšoval (z 21 % v roce 2015). Je tomu tak proto, že zdaleka ne všechny produktové kategorie se prodávají po internetu stejně dobře. To se však může změnit, neboť evropský maloobchodní sektor se podstatně mění.
Z regionálního pohledu hrály hlavní roli v internetovém prodeji země Asie-Pacifiku a Číny. Čínský internetový maloobchod zaznamenal dvojciferný nárůst na úrovni téměř 23 %. Během prvního pololetí 2018 dosáhl podíl internetového prodeje technického spotřebního zboží více než 30 %. Na rozdíl od USA a Evropy kde je ve většině zemí dostupnost internetu 80% nebo vyšší, v Číně je stále ještě nízká (na úrovni 55 %), neboť většina obyvatel žije na venkově. Avšak rostoucí investice do čínské infrastruktury připraví půdu pro další růst ve využití internetu a tudíž i internetového obchodu. Přestože je osvojování internetu v Číně velkou výzvou, současně to znamená obrovský růstový potenciál pro čínské giganty elektronického obchodu. V současnosti má Čína největší internetovou komunitu čítající 773 milionů uživatelů z celkového počtu obyvatel 1,4 miliardy, která se každým rokem zvětšuje. Tento růst bude znamenat pro čínské internetové obchodníky nové výnosy, což posílí jejich globální sílu pro investice a expanzi na evropský trh.
Evropský elektronický obchod zrychluje
Lze očekávat, že v Evropě se nejvýznamnější zástupci čínského internetového maloobchodu alespoň na začátku zaměří na ty produktové kategorie, u nichž konkurenční firmy zanechaly ještě určitý prostor, anebo se zatím jejich internetový prodej příliš nerozvinul. Současní spotřebitelé v 18 zkoumaných evropských zemích nejraději kupují po internetu produkty IT (podíl internetového prodeje je 38 %) v porovnání s jinými typy výrobků. Avšak méně oblíbené internetové kategorie jako je sektor telekomunikací (21 %), spotřební elektronika (22 %) a malé domácí spotřebiče (28 %) vykázaly v první polovině roku 2018 opět vysoký nárůst, takže i u těchto sektorů je třeba počítat se zvýšením internetového prodeje.
Hnací silou rozvoje internetového obchodu budou i nadále mobilní zařízení
Zvyšuje se počet technicky zdatných spotřebitelů, kteří nemají na nic čas a kteří stále raději nakupují chytrý telefon nebo tablet po internetu. Podle nedávného výzkumu GfK v první polovině 2018 více než každý druhý zákazník považuje „mobilní zařízení za nejdůležitější prostředek nákupu“, což znamená stoupající trend. A čínští giganti internetového obchodu jsou opět ve velmi výhodné pozici rovněž v oblasti m-komerce díky dlouholetým zkušenostem na domácím trhu. Nakupování pomocí mobilního telefonu je totiž v Číně už běžné a pro více než 80 % zákazníků nakupujících technické spotřební zboží je preferovaným prostředkem pro nákup právě smartphone nebo tabletu (výzkum GfK za rok 2018).
Klíčoví maloobchodní hráči v Evropě s konkurenční výhodou
Tyto nové výzvy v maloobchodním sektoru dokáží klíčoví evropští hráči řešit na základě společného postupu. Jestliže se maloobchodníci spojí, získají konkurenční výhodu díky svým možnostem prodávat prostřednictvím všech kanálů a zajistí pro zákazníky nejlepší online i offline nákupní zkušenosti pomocí nových technologií, společných inovačních aktivit a společných investic do analýz velkých dat.
I když změny probíhající v Evropě lze považovat za jevy narušující maloobchodní prodej technického spotřebního zboží, 'tradiční' maloobchod zůstává pro zákazníky i nadále zajímavý. Procento spotřebitelů, kteří se domnívají, že kamenné obchody jsou dnes méně důležité než před několika lety, zůstává již několik let nezměněno (43 % v roce 2015 oproti 43 % v roce 2018).
Zahrnuty jsou Rakousko, Belgie, Česká republika, Dánsko, Finsko, Francie, Německo, Velká Británie, Maďarsko, Itálie, Nizozemí, Polsko, Portugalsko, Rusko, Slovensko, Španělsko, Švýcarsko a Ukrajina.