GfK: Celosvětový prodej smartphonů dosáhl v roce 2018 522 miliard USD
Smartphony, mobilní telefony a nositelná elektronika jsou i nadále hnací silou rozvoje trhu technického spotřebního zboží – na celkových tržbách 1,2 bilionu USD se vloni podílely ze 44 %. Přestože se celosvětová poptávka po chytrých telefonech snížila o 3 % na 1,44 miliardy kusů, prodej zůstával vysoký a vygeneroval tržby v hodnotě 522 miliard USD.
Celosvětový prodej smartphonů byl i v roce 2018 silný, neboť přetrvávala poptávka po prémiových modelech, která je tahounem celkového růstu. V číselném vyjádření se to v tržbách rovnalo pětiprocentnímu zvýšení na 522 miliard USD. Globálně však poptávka po chytrých telefonech v roce 2018 klesla oproti roku 2017 o tři procenta na 1,44 miliardy kusů.
V loňském roce představovaly chytré telefony největší část výdajů na celosvětovém trhu technického spotřebního zboží. V roce 2019 se očekává nárůst o procento. Údaje za 4. čtvrtletí 2018 naznačují podobný trend. Celosvětově se prodalo zhruba 375 milionů smartphonů (v meziročním srovnání pokles o sedm procent), což představuje tržby na úrovni 144 miliard USD.
Tahounem růstu zůstávají prémiové modely, ale začínají chybět inovace
V roce 2018 se přibližně 12 % chytrých telefonů (oproti 9 % v roce 2017) prodávalo za cenu vyšší než 800 USD. Smartphony za středně vysoké ceny (150 - 400 USD) představovaly i nadále důležitý segment se silnou konkurencí, jenž tvořil asi 46 % smartphonů prodaných celosvětově v roce 2018 (o dvě procenta více než v roce 2017).
Poněkud tvrdé srovnání se silným 4. kvartálem roku 2017 (říjen až prosinec 2018) ukázalo, že přetrvává nedostatek zajímavých a atraktivních inovací, což nadále prodlužuje dobu, po níž zákazníci nahrazují chytrý telefon novým modelem, a dostává průměrnou prodejní cenu pod značný tlak. Ta díky tomu poklesla o dvě procenta na 384 USD.
Technologická konvergence umožňuje silnější zážitky
Studie GfK Concumer Life Study ukazuje, že se mění spotřebitelské trendy, pokud jde o to, co lidé chtějí vlastnit. Nejenže „dávají přednost menšímu počtu zařízení lepší kvality“, za něž zaplatí vyšší cenu, ale „více si cení zážitků nežli dobrého pocitu z toho, že něco vlastní“. Takové inovace jako je vyšší kapacita paměti, větší displej nebo fotoaparát s mnohonásobně vyšším počtem pixelů totiž představivost spotřebitelů nepodněcují a nezvyšují poptávku.
Igor Richter, expert GfK na telekomunikace, poznamenal: „Náš výzkum ukazuje, že i když se nové funkce chytrých telefonů dají co do výkonnosti srovnávat s výpočetní kapacitou notebooků, je zapotřebí tyto vlastnosti využít k nabídce nových zážitků. Hry pro náročné jsou doménou průmyslu osobních počítačů a v současné době jsou hlavním tahounem růstu v této oblasti. Přesto smartphony nabízejí značný potenciál pro náročnější hry, většinou zůstává nevyužitý. Nehledě na to, že v porovnání s PC jsou obrazovky smartphonů relativně malé, jejich rychlé čipy, displeje s výborným rozlišením a zvýšená kapacita baterií činí z chytrých telefonů ideální zařízení nabízející potřebný výkon pro vynikající herní zážitek za pochodu. Tím se vysvětluje, proč 55 % majitelů smartphonů je v posledních 30 dnech využívalo k hraní her.“
Základní nositelná elektronika v roce 2018 nadále silně rostla, neboť meziroční poptávka stoupla o 16 % a hodnota prodejů vzrostla o 35 %. O zvýšenou poptávku se postaral hlavně příchod chytrých hodinek se SIM kartou, jež tvoří největší část tržeb v kategorii základní nositelné elektroniky. Chytré hodinky se SIM kartou představovaly 17 % hodnoty prodejů základní nositelné elektroniky, což je oproti roku 2017 o osm procent více.
Poptávka ve střední a východní Evropě a v rozvíjejících se asijských zemích vyrovnává pokles v Číně jen částečně
Čínský trh spotřebovává většinu celosvětové produkce smartphonů a současně je domovem místních značek, které se stále více prodávají po celém světě – 40 % produkce smartphonů čínských značek bylo v roce 2018 zakoupeno mimo Čínu, což je o 31 % více než v roce 2016. Nedávný pokles poptávky v Číně ve čtvrtém kvartále 2018 (meziročně o 19 %) je značný (27 % v objemu prodejů) a má významný dopad na globální výsledky. Pokračující růst poptávky v rozvíjejících se asijských zemích (meziročně plus 13 %) a ve střední a východní Evropě (meziročně plus tři procenta) vyrovnává pokles v Číně ze 4. čtvrtletí 2018 jen zčásti.