Zákazníci preferují e-shopy s dodáním zboží zdarma

2. 6. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Způsob a rychlost doručení zboží často rozhoduje o tom, zda je nebo není nakupující spokojen s vyřízením své objednávky v e-shopu. Přitom internetové obchody většinou využívají služeb externích dopravců. Jak tedy spotřebitelé dodání zboží v současné době vnímají? Podle průzkumu organizace APEK velmi dobře.
Foto: Freeimages.com

Služeb některého z dopravců využívá při většině svých e-nákupů 69 % zákazníků internetových obchodů – volí obvykle variantu doručení objednávky domů či například do zaměstnání. A rozhodně příliš nepřekvapí, že tento poměr závisí také na místě, kam chce nakupující balíček dodat. Ve velkých městech totiž dopravců při většině svých nákupů využívá jen 47 % spotřebitelů, zatímco na vesnicích je to 81 %. „Výsledky našeho průzkumu potvrdily, že ve velkých městech Češi často využívají prodejen či výdejen internetových obchodů. E-shopy tedy na tento požadavek správně zareagovaly, když v uplynulých letech zásadně rozšířily nabídku odběrných míst pro účely osobního vyzvednutí objednaného zboží,“ zhodnotil výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Nakupující nejčastěji volí dodání zboží domů, tuto variantu zvolilo 72 % respondentů. Oproti tomu do zaměstnání si nechává nejčastěji zboží doručit 10 % zákazníků. Jak si obvykle spotřebitelé vybírají konkrétní způsob doručení či dopravní společnost? U 35 % z nich vždy záleží na konkrétní objednávce bez výraznější preference. Naopak 30 % zákazníků volí podle nejnižší ceny dodání a 18 % podle předchozí zkušenosti. „Největší roli samozřejmě hraje objednané zboží. Pro řadu zákazníků je ale nadále nejdůležitější cena. Na druhou stranu stále roste počet nakupujících, kteří využívají nejpohodlnějších či nejrychlejších způsobů doručení zboží z e-shopů,“ doplnil Vetyška.

A jak jsou e-nakupující s nabídkou a kvalitou služeb spokojeni? „Celých 98 % zákazníků uvedlo, že je s dopravou zboží z internetových obchodů spokojeno. Takto pozitivní výsledek nás příjemně překvapil, avšak je třeba říct, že v oblasti logistiky e-shopy v uplynulých letech opravdu hodně zapracovaly,“ řekl Vetyška a dodal: „Stále je ale co zlepšovat – nakupující by například uvítali možnost vždy platit kartou při převzetí zboží či nabídku přesnějšího určení času dodání zboží. A také dodržení takto smluveného času.

APEK se ve svém výzkumu věnoval také významu ceny dodání. Že je doručení zdarma velkým lákadlem potvrdilo 69 % respondentů. Ti uvedli, že spíše nebo zcela souhlasí s tvrzením, že vždy nejprve hledají internetový obchod, který nabízí dopravu vybraného zboží zdarma. „Doprava zdarma působí na zákazníky vždy pozitivně, o tom není pochyb.“ A od jaké celkové hodnoty nákupu již většina nakupujících očekává doručení bez poplatku? „Takovou psychologickou hranicí je tisíc korun, jak uvedlo 78 % respondentů našeho výzkumu,“ uzavřel Jan Vetyška.

Štítky: 

Podobné články

Podnikatelé se bojí ztráty dat i krádeže identity, zabezpečení však podceňují

6. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: MasterCard)
Povědomí o významu kybernetické bezpečnosti mezi českými podnikateli roste, často jí však nepřisuzují dostatečnou prioritu. Jen 39 % dotázaných mikro- a malých podnikatelů uvádí, že jsou ochotní do zabezpečení své firmy investovat více než 500 korun měsíčně. Pětina dokonce na bezpečnost nedá měsíčně ani korunu. Čtěte více

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více