Virtuální realita, chytré reproduktory i wearables stále lákají hlavně „early adopters“

4. 9. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: IHS Market)
Headsety pro virtuální realitu, chytré reproduktory a chytré hodinky patří podle analytické agentury IHS Markit stále mezi zboží, které láká zejména technologické nadšence. Tedy vybranou skupinu vysokopříjmových zákazníků, která se nebojí utrácet za doposud neprověřené a nastupující technologie a inovace.

Z průzkumu společnosti IHS Markit vyplývá, do skupiny early adopters patří 61 % majitelů headsetů pro VR, 49 % majitelů chytrých hodinek a 43 % majitelů chytrých reproduktorů. Zájem běžných uživatelů o tyto produkty je tedy prozatím poněkud vlažný.

„Pokud přijde na pořizování nových technologií, early adopters dramaticky předbíhají všechny ostatní skupiny zákazníků,“ uvedl James Allison, vedoucí výzkumu v IHS Markit. „Early adopters v průzkumu uvedly, že ve svých domácnostech vlastní v průměru 8,6 zařízení z celkových 12, po kterých se analytici ptali. V případě běžných uživatelů jde v průměru o 3,6 zařízení.“

Je tedy zřejmé, že před výrobci stojí při snaze o co největší rozšiřování svých pokrokových technologií velká výzva.

Navzdory obrovské publicitě, která se zařízením, jako je VR, chytré hodinky nebo chytré reproduktory aktuálně věnuje, jde tedy stále spíše o techniku a technologie budoucnosti. Pro příklad si uveďme, že jen v letošním roce se předpokládá trojnásobné zvýšení produkce chytrých hodinek, která by měla do roku 2023 stoupnout ze současných 30,7 milionů zařízení na téměř 93 milionů. Produkce chytrých reproduktorů a inteligentních asistentů by pak měla mezi lety 2019 a 2023 vyskočit z 104,4 na 248,6 milionu.

„Úspěšní prodejci budou v příštích letech muset být schopní ukázat přínos výše zmiňovaných technologií v praktických každodenních životech svých zákazníků,“ doplnil Allison. „Kombinace klesajících cen a rostoucích schopností bude pro prosazení u většího počtu zákazníků kriticky důležitá. Výrobci se musejí blíže podívat na styl používání současných majitelů, porozumět mu a zohlednit jej při přípravě dalších generací svých přístrojů, aby byli schopni zaujmout skutečné zákaznické masy.“

Tzv. early adopters totiž není mnoho – podle průzkumu IHS Markit jde asi o osm procent populace zkoumaných států (tedy USA, Velké Británie, Japonska, Indie, Německa, Kanady, Brazílie a Austrálie). V porovnání s ostatními skupinami zákazníků mají vyšší příjmy (v Británii 47 % z nich vydělává přes 45 000 liber a v USA vydělává 58 % z nich mezi 60 a 149 000 USD).

Celých 80 % „early adopters domácností“ vlastní alespoň jedny chytré hodinky. V ostatních skupinách zákazníků jde o 15 %, mezi nejkonzervativnějšími uživateli pak toto číslo klesá dokonce na pět procent. K virtuální realitě má přístup asi polovina takových domácností, zatímco „v běžné populaci“ jde asi o šest procent.

Podobné články

Globální trh se smartphony vzrostl ve třetím čtvrtletí roku 2025 o tři procenta

3. 11. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Omdia)
Podle nejnovějšího výzkumu společnosti Omdia bylo ve třetím čtvrtletí roku 2025 na globálním trhu se smartphony prodáno 320,1 milionu kusů, což představuje meziroční nárůst o tři procenta. Po slabší polovině roku tak trh signalizuje oživení. Čtěte více

Celosvětové výdaje na IT v roce 2026 vzrostou o 9,8 % a poprvé překročí šest bilionů dolarů

31. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Globální výdaje na IT v roce 2026 se podle nejnovější prognózy společnosti Gartner meziročně zvýší o 9,8 % a dosáhnou celkové výše 6,08 bilionu dolarů. Poptávku budou i nadále nejvíce pohánět infrastruktura a zařízení s podporou umělé inteligence. Čtěte více

Celosvětový prodej PC ve třetím čtvrtletí stoupl o 8,2 %

22. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Gartner)
Celosvětové dodávky počítačů podle Gartneru dosáhly ve třetím čtvrtletí roku 2025 více než 69 milionů kusů, což představuje nárůst o 8,2 % oproti třetímu čtvrtletí roku 2024. Celkový růst byl poháněný primárně upgrady počítačů na Windows 11. Čtěte více

Prodej smartphonů ve 3. čtvrtletí rostl o 2,6 %

16. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej chytrých telefonů ve třetím kvartálu 2025 vzrostl podle informací společnosti IDC meziročně o 2,6 % na 322,7 milionu kusů. Trh se smartphony tak pokračoval v oživení, které bylo poháněno primárně prémiovým segmentem. K nákupům zákazníky motivovaly zejména inovativní formáty telefonů a dostupnější smartphony s podporou umělé inteligence. Čtěte více