Virtuální realita, chytré reproduktory i wearables stále lákají hlavně „early adopters“

4. 9. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: IHS Market)
Headsety pro virtuální realitu, chytré reproduktory a chytré hodinky patří podle analytické agentury IHS Markit stále mezi zboží, které láká zejména technologické nadšence. Tedy vybranou skupinu vysokopříjmových zákazníků, která se nebojí utrácet za doposud neprověřené a nastupující technologie a inovace.

Z průzkumu společnosti IHS Markit vyplývá, do skupiny early adopters patří 61 % majitelů headsetů pro VR, 49 % majitelů chytrých hodinek a 43 % majitelů chytrých reproduktorů. Zájem běžných uživatelů o tyto produkty je tedy prozatím poněkud vlažný.

„Pokud přijde na pořizování nových technologií, early adopters dramaticky předbíhají všechny ostatní skupiny zákazníků,“ uvedl James Allison, vedoucí výzkumu v IHS Markit. „Early adopters v průzkumu uvedly, že ve svých domácnostech vlastní v průměru 8,6 zařízení z celkových 12, po kterých se analytici ptali. V případě běžných uživatelů jde v průměru o 3,6 zařízení.“

Je tedy zřejmé, že před výrobci stojí při snaze o co největší rozšiřování svých pokrokových technologií velká výzva.

Navzdory obrovské publicitě, která se zařízením, jako je VR, chytré hodinky nebo chytré reproduktory aktuálně věnuje, jde tedy stále spíše o techniku a technologie budoucnosti. Pro příklad si uveďme, že jen v letošním roce se předpokládá trojnásobné zvýšení produkce chytrých hodinek, která by měla do roku 2023 stoupnout ze současných 30,7 milionů zařízení na téměř 93 milionů. Produkce chytrých reproduktorů a inteligentních asistentů by pak měla mezi lety 2019 a 2023 vyskočit z 104,4 na 248,6 milionu.

„Úspěšní prodejci budou v příštích letech muset být schopní ukázat přínos výše zmiňovaných technologií v praktických každodenních životech svých zákazníků,“ doplnil Allison. „Kombinace klesajících cen a rostoucích schopností bude pro prosazení u většího počtu zákazníků kriticky důležitá. Výrobci se musejí blíže podívat na styl používání současných majitelů, porozumět mu a zohlednit jej při přípravě dalších generací svých přístrojů, aby byli schopni zaujmout skutečné zákaznické masy.“

Tzv. early adopters totiž není mnoho – podle průzkumu IHS Markit jde asi o osm procent populace zkoumaných států (tedy USA, Velké Británie, Japonska, Indie, Německa, Kanady, Brazílie a Austrálie). V porovnání s ostatními skupinami zákazníků mají vyšší příjmy (v Británii 47 % z nich vydělává přes 45 000 liber a v USA vydělává 58 % z nich mezi 60 a 149 000 USD).

Celých 80 % „early adopters domácností“ vlastní alespoň jedny chytré hodinky. V ostatních skupinách zákazníků jde o 15 %, mezi nejkonzervativnějšími uživateli pak toto číslo klesá dokonce na pět procent. K virtuální realitě má přístup asi polovina takových domácností, zatímco „v běžné populaci“ jde asi o šest procent.

Podobné články

Prodej smartphonů ve 3. čtvrtletí rostl o 2,6 %

16. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej chytrých telefonů ve třetím kvartálu 2025 vzrostl podle informací společnosti IDC meziročně o 2,6 % na 322,7 milionu kusů. Trh se smartphony tak pokračoval v oživení, které bylo poháněno primárně prémiovým segmentem. K nákupům zákazníky motivovaly zejména inovativní formáty telefonů a dostupnější smartphony s podporou umělé inteligence. Čtěte více

Prodej počítačů ve třetím čtvrtletí 2025 vzrost téměř o 10 %

13. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
V souladu s prognózou IDC výsledky prodeje PC za třetí čtvrtletí letošního roku potvrdily pokračující dynamiku a pokračující stabilní obnovu starších PC. Podle předběžných výsledků se ve sledovaném období prodalo 75,8 milionu PC, což představuje meziroční nárůst o 9,4 %. Z globálního hlediska tak trh vykázal stabilní poptávku, a to navzdory stagnaci v Severní Americe. Čtěte více

Za herní periférie a příslušenství se letos utratí 20 miliard USD

8. 10. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Omdia)
Celkové výdaje na herní periférie a příslušenství v roce 2025 podle výzkumu společnosti Omdia celosvětově překročí 20 miliard dolarů. Do roku 2030 se pak tato částka přiblíží dokonce 25 miliardám USD. Čtěte více
AI brýle HTC VIVE Eagle

AR a VR headsety a chytré brýle se stávají mainstreamem

23. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle informací společnosti IDC celosvětové dodávky AR/VR headsetů v kombinaci s chytrými brýlemi bez displeje vzrostou v roce 2025 o 39,2 % a jejich prodej dosáhne 14,3 milionu kusů. Prodeji budou dominovat chytré brýle typu Ray-Ban od Meta, přičemž tato kategorie během tohoto roku díky novým produktům vzroste o 247,5 %. Čtěte více