Analýzy

IDC: Chytrým reproduktorům v Evropě nadále kraluje Amazon s Alexou

Během druhého čtvrtletí letošního roku se v Evropě podle společnosti IDC prodalo 22 milionů zařízení pro chytrou domácnost, což představuje meziroční nárůst o 17,8 %. Ačkoli větší nárůst prodeje byl zaznamenán ve střední a východní Evropě (meziročně o 43,5 %), celkově stále připadá velká většina prodeje na Evropu západní (86,7 %).

IDC: Chytrým reproduktorům v Evropě nadále kraluje Amazon s Alexou

Mezi dubnem a červnem se v Evropě prodalo 4,1 milionu chytrých reproduktorů, což představuje meziroční nárůst o 33,2 %. „V prvním čtvrtletí letošního roku se v Evropě stal vůbec poprvé nejprodávanějším výrobcem chytrých reproduktorů Google. Netrvalo to však dlouho,“ uvedl Antonio Arantes z IDC. „Prvenství na svou stranu ve druhém čtvrtletí získal nejen díky uvedení modelu Echo Show 5, ale i vyřešením špatné dostupnosti vybraných produktů, opět Amazon.“

„Největší růst vykázala v segmentu chytré domácnosti kategorie chytrých reproduktorů. V regionu CEE jim vévodily produkty se službami Googlu a Amazonu,“ uvedl Jan Prenosil z IDC. „Jako nejdůležitější argument pro pořízení uživatelé zmiňují lokalizaci do místních národních jazyků.“

IDC očekává, že prodej produktů pro chytrou domácnost v Evropě vzroste v následujících letech ze 107,8 milionů zařízení v roce 2019 na 185,5 milionu v roce 2023. Průměrné tempo růstu tak v tomto období dosáhne 14,5 %. V roce 2023 se budou ze 65 % na prodejích podílet video-zábavní produkty a chytré reproduktory.

Prodej produktů pro chytrou domácnost v Evropě ve 2. čtvetletí 2019 (v milionech)
VýrobceProdej 2Q19Tržní podílProdej 2Q18Tržní podílMeziroční změna
Google3,4815,8 %2,98516 %16,6 %
Amazon3,36315,3 %2,61614 %28,5 %
Samsung2,87213 %2,4713,2 %16,2 %
LG2,1279,7 %2,0210,8 %5,3 %
Sony1,1915,4 %1,1876,4 %0,3 %
Ostatní8,97640,8 %7,39739,6 %21,3 %
Celkem22,009100 %18,677100 %17,8 %

„Zábavní video-produkty“, kam spadají chytré televizory a různé adaptéry jako Google Chromecast, aktuálně v Evropě tvoří 56,8 % trhu s chytrou domácností. Ačkoli podle prognóz tento segment čeká nejmenší růst ze všech dalších sledovaných segmentů, i v roce 2023 bude stále s podílem 41,7 % největší.

Obliba chytrých reproduktorů i nadále roste a ve druhém čtvrtletí se v Evropě jejich celkový podíl na prodeji zvýšil na 18,7 %.

Prognóza prodeje produktů pro chytrou domácnost v Evropě (v milionech)
KategorieProdej 2019Tržní podílProdej 2023Tržní podílTempo růstu
Video-zábava60,38956 %77,25741,7 %6,4 %
Chytré reproduktory22,4920,9 %43,29123,3 %17,8 %
Osvětlení6,566,1 %28,49515,4 %44,4 %
Domáci bezpečnost11,62510,8 %21,53611,6 %16,7 %
Termostaty2,9092,7 %5,8563,2 %19,1 %
Ostatní3,8213,5 %9,0224,8 %24 %
Celkem107,794100 %185,457100 %14,5 %

Osvětlení, bezpečnostní systémy a termostaty se aktuálně na prodejích podílejí 20,5 %. Do roku 2023 by se však jejich podíl měl vyšplhat na 30 %.