IDC: Chytrým reproduktorům v Evropě nadále kraluje Amazon s Alexou
Během druhého čtvrtletí letošního roku se v Evropě podle společnosti IDC prodalo 22 milionů zařízení pro chytrou domácnost, což představuje meziroční nárůst o 17,8 %. Ačkoli větší nárůst prodeje byl zaznamenán ve střední a východní Evropě (meziročně o 43,5 %), celkově stále připadá velká většina prodeje na Evropu západní (86,7 %).
Mezi dubnem a červnem se v Evropě prodalo 4,1 milionu chytrých reproduktorů, což představuje meziroční nárůst o 33,2 %. „V prvním čtvrtletí letošního roku se v Evropě stal vůbec poprvé nejprodávanějším výrobcem chytrých reproduktorů Google. Netrvalo to však dlouho,“ uvedl Antonio Arantes z IDC. „Prvenství na svou stranu ve druhém čtvrtletí získal nejen díky uvedení modelu Echo Show 5, ale i vyřešením špatné dostupnosti vybraných produktů, opět Amazon.“
„Největší růst vykázala v segmentu chytré domácnosti kategorie chytrých reproduktorů. V regionu CEE jim vévodily produkty se službami Googlu a Amazonu,“ uvedl Jan Prenosil z IDC. „Jako nejdůležitější argument pro pořízení uživatelé zmiňují lokalizaci do místních národních jazyků.“
IDC očekává, že prodej produktů pro chytrou domácnost v Evropě vzroste v následujících letech ze 107,8 milionů zařízení v roce 2019 na 185,5 milionu v roce 2023. Průměrné tempo růstu tak v tomto období dosáhne 14,5 %. V roce 2023 se budou ze 65 % na prodejích podílet video-zábavní produkty a chytré reproduktory.
| Prodej produktů pro chytrou domácnost v Evropě ve 2. čtvetletí 2019 (v milionech) | |||||
| Výrobce | Prodej 2Q19 | Tržní podíl | Prodej 2Q18 | Tržní podíl | Meziroční změna |
| 3,48 | 15,8 % | 2,985 | 16 % | 16,6 % | |
| Amazon | 3,363 | 15,3 % | 2,616 | 14 % | 28,5 % |
| Samsung | 2,872 | 13 % | 2,47 | 13,2 % | 16,2 % |
| LG | 2,127 | 9,7 % | 2,02 | 10,8 % | 5,3 % |
| Sony | 1,191 | 5,4 % | 1,187 | 6,4 % | 0,3 % |
| Ostatní | 8,976 | 40,8 % | 7,397 | 39,6 % | 21,3 % |
| Celkem | 22,009 | 100 % | 18,677 | 100 % | 17,8 % |
„Zábavní video-produkty“, kam spadají chytré televizory a různé adaptéry jako Google Chromecast, aktuálně v Evropě tvoří 56,8 % trhu s chytrou domácností. Ačkoli podle prognóz tento segment čeká nejmenší růst ze všech dalších sledovaných segmentů, i v roce 2023 bude stále s podílem 41,7 % největší.
Obliba chytrých reproduktorů i nadále roste a ve druhém čtvrtletí se v Evropě jejich celkový podíl na prodeji zvýšil na 18,7 %.
| Prognóza prodeje produktů pro chytrou domácnost v Evropě (v milionech) | |||||
| Kategorie | Prodej 2019 | Tržní podíl | Prodej 2023 | Tržní podíl | Tempo růstu |
| Video-zábava | 60,389 | 56 % | 77,257 | 41,7 % | 6,4 % |
| Chytré reproduktory | 22,49 | 20,9 % | 43,291 | 23,3 % | 17,8 % |
| Osvětlení | 6,56 | 6,1 % | 28,495 | 15,4 % | 44,4 % |
| Domáci bezpečnost | 11,625 | 10,8 % | 21,536 | 11,6 % | 16,7 % |
| Termostaty | 2,909 | 2,7 % | 5,856 | 3,2 % | 19,1 % |
| Ostatní | 3,821 | 3,5 % | 9,022 | 4,8 % | 24 % |
| Celkem | 107,794 | 100 % | 185,457 | 100 % | 14,5 % |
Osvětlení, bezpečnostní systémy a termostaty se aktuálně na prodejích podílejí 20,5 %. Do roku 2023 by se však jejich podíl měl vyšplhat na 30 %.