Většina českých e-shopů letos očekává růst tržeb

6. 3. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware)
Očekávání tuzemských e-shopů pro rok 2017 jsou optimistická. Až 89 % firem předpokládá růst tržeb, k němuž má přispět získávání nových zákazníků i větší ochota prodejců investovat do svého rozvoje. Naopak ohrožení růstu by mohla způsobit (nová) konkurence.
Foto: Freeimages.com

Průzkum byl uskutečněn mezi 203 prodejci letos v lednu a jeho výsledky potvrzují, jak úspěšný rok mají tuzemské e-shopy za sebou. „V loňském roce, kdy se celkový obrat e-commerce trhu zvýšil na zhruba 98 miliard korun, rostlo 88 % dotazovaných e-shopů. Od toho se odvíjí i vysoká očekávání do budoucna. 89 % e-shopů předpokládá, že letos svůj obrat zvýší, a pouze 11 % předpokládá stagnaci,“ řekl Jan Penkala, CEO konzultační společnosti Acomware.

Přestože e-shopy vidí největší příležitost v akvizici nových nakupujících, postupně se jim daří navyšovat také obrat z loajálních, vracejících se zákazníků. „U poloviny e-shopů se stávající zákazníci podílejí na obratu z více než 30 %. Je pravděpodobné, že toto číslo dále poroste,“ uvedl Penkala. Další možnosti růstu e-shopy spatřují vedle akvizice zákazníků v rozšíření sortimentu nebo zlepšení svých marketingových aktivit. Jako potenciální hrozby naopak uvádějí vstup nových e-commerce hráčů na český trh, tlak na snižování cen a též posílení stávající konkurence.

Výzkum zároveň ukázal, že se majitelé e-shopů nebojí významně investovat do dalšího rozvoje. Po loňském úspěšném roce plánuje 69 % firem v roce 2017 investice navyšovat. E-shopy podpoří hlavně online technologie nebo posílení vztahu se stávajícími zákazníky. „Z hlediska marketingových aktivit pro ně zůstávají prioritou PPC kampaně a remarketing, do kterých hodlá investovat 80 % firem,“ upřesnil Penkala. Výdaje na marketing budou dále směřovat zejména na e-mailovou komunikaci, display reklamu, videoreklamu a content marketing.

Hlavní závěry výzkumu Jak vidí e-shopy rok 2017:

  1. Českým e-shopům se nebývale daří: obrat loni rostl 88 % firem (77 % v roce 2015), naopak pokles přiznává pouze 4 % e-shopů (10 % v roce 2015). Růst tržeb také prodejci považují jednoznačně za svůj největší úspěch (45 %).
  2. Výhled na rok 2017 je optimistický: růst obratu očekává 89 % firem, 11 % spíše odhaduje jeho stagnaci. Zvýšení obratu a podílu na trhu je rovněž hlavním cílem většiny respondentů (76 %).
  3. Majitelé e-shopů stejně jako loni věří, že hlavní možnosti růstu jim skýtá akvizice nových zákazníků. Dále zmiňují rozšíření sortimentu a vylepšení svého marketingu.
  4. 83 % e-shopů plánuje zvýšit své investice do online technologií. Jejich finanční prostředky budou dále proudit do zkvalitnění webových technologií (41 %) nebo posílení loajality stávajících zákazníků (30 %).
  5. Podnikání e-shopů může ohrozit vstup nových konkurentů na trh, zejména pak velkých retailových firem a řetězců. Této hrozby se obává 19 % majitelů e-shopu (loni 11 %). Dále mají prodejci obavy z tlaku na snižování cen (30 %) nebo posílení stávající konkurence (25 %).
  6. Pokud jde o marketingové nástroje, e-shopy posílí své investice zejména do e-mailingu, display reklamy, videoreklamy a content marketingu. Prioritou ale nadále zůstávají PPC kampaně a remarketing, do kterých bude investovat přes 80 % prodejců.

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více