V prosinci rostl počet nočních objednávek i celkový počet nákupů online

18. 1. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: Twisto)
Češi v předvánočním období nakupovali na internetu nejčastěji od 7. do 13. prosince. V Praze bylo uskutečněno v prosinci přes internetové obchody 3,5krát více nákupů než v jiných měsících. Největší nárůst nakupování online pak zaznamenaly e-shopy v severních Čechách.
Foto: Freeimages.com

„Před Vánocemi se mění také doby nákupu. Uspěchaná vánoční doba přeje nákupům po půlnoci, kdy oproti jiným měsícům roku 2015 vzrostl jejich počet o 43 %,“ Michal Šmída, zakladatel a CEO Twisto.cz.

Loni přišla e-shopová vánoční horečka již v 47. týdnu, tedy po 16. listopadu, kdy v týdenním srovnání vzrostl počet nákupů o více než 75 %. Na základě porovnání dat z let 2014 a 2015 „hlavní nakupování“ loni začalo o týden později, což je pravděpodobně důsledkem teplého počasí. Nejsilnější období pak bylo tradičně po prvním prosinci. „Zákazníci na e-shopy spoléhali také od 21. do 23. prosince, kdy počet denních nákupů neklesá, ale drží se na stejné míře jako v předchozí dny. Zdůvodňujeme to faktem, který jsme také popisovali v hodnocení e-shopů Český košík roku 2015, kdy e-shopy učí lidi na možnost osobního vyzvednutí zboží v kamenné pobočce či rozšiřují nabídku doručení zboží v den objednání,“ doplnil Šmída.

V pracovní době méně

Z celkových čísel za rok 2015 vychází, že stále je více než 50 % prosincových nákupů provedeno v pracovní době, tedy mezi 8. a 16. hodinou, což je ovšem v ročním srovnání nejméně ze všech měsíců. Prosincové nákupy na internetu se více přesouvají do odpoledních a nočních hodin. Od 22. hodiny do třetí hodiny ranní proběhla v prosinci skoro šestina všech on-line nákupů, přesněji pak 13,5 %.

Rok 2016 rekordní

Meziroční nárůst nakupování poukazuje na rok 2016 jako na mezník, kdy internetové obchody mohou přesáhnout obrat sta miliard korun. „Internetový byznys prochází největším boomem za poslední léta. Kromě vytvoření nových služeb, jako je třeba rozvoz potravin rohlik.cz, rostou dramaticky také tradiční internetové obchody. Dynamický růst vidíme také na našich službách Bonami, Slevomat a dalších on-line projektech. Rok 2016 tak i podle našich odhadů překročí 100 miliard korun,“ vysvětlil Ondřej Raška z Mitonu.

Data vycházejí ze statistik platební metody Twisto.cz, která nabízí systém odložené platby na více než 150 velkých českých e-shopech.

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více