Stížnosti na Českou poštu pokračují – podle e-shopů nerozváží balíky

12. 8. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Česká pošta při objednání služby „Balík do ruky“ slibuje dodání objednané zásilky až k adresátovi. V posledních měsících ale v některých případech uloží balíček pouze na nejbližší pobočce. Cena za dodání přitom zůstává stejná a nespokojenost zákazníků dopadá i na internetové obchody. Těm se přístup státního podniku vůbec nelíbí.

Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) počet stížností nakupujících v e-shopech v poslední době přibývá. Alespoň s jednou takovou stížností se v uplynulých třech měsících setkala více než polovina dotázaných obchodníků.

Jednou z hlavních výhod nakupování na internetu je skutečnost, že zákazník si může nechat doručit objednávku na adresu dle svých potřeb. Ušetří si tak cestování, fronty a další nepohodlí. A právě k tomu má sloužit služba České pošty Balík do ruky. „Bohužel, v posledních měsících se setkáváme se stížnostmi nakupujících. Na ty čeká místo objednaného balíku do ruky pouze lístek ve schránce s informací, že zásilka je uložena na provozovně ČP. Dříve jsme se setkávali s liknavostí jednotlivých doručovatelů, kteří nechávali adresátům výzvy i v případě, kdy byli doma. V současné době vše spíše působí jako systémová záležitost,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Podle aktuálního výzkumu mezi členy APEK zaznamenala stížnosti svých zákazníků na chování České pošty více než polovina respondentů z řad obchodníků. Pro e-shopy takový stav znamená hned několik nepříjemností. V první řadě je třeba zmínit, že služba Balík do ruky je zpoplatněna vyšší cenou oproti Balíku na poštu. Internetový obchod tedy uhradí cenu vyššího standardu, než pošta nakonec dokáže kupujícímu poskytnout. Dalším výrazným problémem je pak nespokojenost zákazníků e-shopů – ti si nepohodlí při dodání balíku spojí nejen s Českou poštou, ale i se samotným obchodem. Ten však nemůže toto porušení domluvených podmínek v podstatě ovlivnit.

Se situací, kdy mi byl balík uložen na pobočce České pošty bez snahy jej doručit, mám dokonce nedávnou osobní zkušenost. Na přepážce jsem byl informován, že pobočka dostala přímo pokyn, které zásilky se ani nemá snažit doručovat, a to údajně z kapacitních důvodů,“ doplnil Jan Vetyška osobní zkušenost a dodal: „Pro e-shopy je to velká nepříjemnost. Současně je těžké určit, kolik zákazníků bylo přesně poškozeno, jelikož ne všichni si stěžují.“ Situaci navíc komplikuje fakt, že spotřebitel, který si dodání objedná prostřednictvím internetového obchodu, není v přímém smluvním vztahu s Českou poštou. „Teoreticky by se tedy kupující měl obrátit na prodávajícího a ten pak na Českou poštu. Řada zákazníků ale tento proces kvůli relativně nízké částce nechce absolvovat. Poště tak díky této bariéře zůstávají finanční prostředky za službu, kterou nesplnila. Zatímco pro jednotlivce se nemusí jednat o závratnou sumu, v celkových součtech už může jít o významné částky. Dopravce prodá službu, ale ve skutečnosti ušetří náklady na dodání a finanční prostředky si ponechá,“ upozornil dále Vetyška.

Jak vyplývá z dat, která poskytla sdružení APEK společnost Balíkobot.cz, zákazníci volí ze služeb České pošty výrazně častěji právě Balík do ruky. Poměr objednávek této služby oproti Balíku na poštu je 70 % ku 30 %. „Z výsledků, které máme k dispozici, vyplývá, že více než 17 % zásilek zaslaných jako Balík do ruky nebylo v letošním roce doručeno přímo adresátovi, ale vyzvednuto až na pobočce České pošty,“ dodal Vetyška.

Internetové obchody jsou současnou situací velmi znepokojeny. Zasahuje negativně jak jejich chování, tak i situaci spotřebitelů. Ti si často službu Balík do ruky objednávají prostřednictvím e-shopů. Asociace pro elektronickou komerci (APEK) žádá vedení České pošty o urychlené řešení tohoto stavu, který je ve své nynější podobě nepřijatelný.

Štítky: 

Podobné články

Jídlo na e-shopech nakupuje každý třetí Čech a doménou e-shopů je erotické zboží

18. 9. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Acomware )
Více než třetina Čechů nakupuje na internetu potraviny, z toho 16 % alespoň jednou měsíčně. Zájem o internetové nákupy však sílí bez ohledu na druh zboží – již 21 % Čechů přiznává, že nakupuje převážně v e-shopech. Nejvíce je lidé preferují u erotického zboží. Čtěte více

Zrecenzované produkty se prodávají výrazně lépe

3. 9. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Lesensky)
Zákazník při výběru zboží mnohem více věří produktům, které jsou recenzované. Pokud navíc své zkušenosti se zbožím předává vlivná osoba, kterou zákazník zná a věří jí, pravděpodobnost nákupu markantně roste. Dobře jsou si toho vědomy i velké e-shopy, které do svých řad vábí ta největší jména na trhu a do obsahu pod svou značkou investují nemalé finanční prostředky. Čtěte více

Během prvního pololetí utratili Češi v e-shopech 58 miliard korun

19. 8. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka a APEK)
Češi v e-shopech nakupují rádi, každý rok o něco více. Potvrdil to obrat českých e-shopů v první polovině letošního roku, který meziročně vzrostl o 13 %. V uplynulém pololetí nechali Češi v e-shopech 58 miliard korun, tedy o 6,5 miliardy více než vloni. Čtěte více

PSD2 – jen heslo už nestačí. Budou nákupy na e-shopech složitější?

9. 8. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: VISA)
Zákazníci nejen českých e-shopů se od 14. září letošního roku dočkají vylepšeného zabezpečení svých plateb. V platnost vstoupí evropská směrnice o platebních službách PSD2 a její principy silného ověření klienta (SCA). To přinese zásadní změny v ověřování online plateb. Heslo už stačit nebude, a kromě jednorázových přístupových kódů budou zákazníci naplno využívat biometrické technologie. Čtěte více