Stížnosti na Českou poštu pokračují – podle e-shopů nerozváží balíky

12. 8. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Česká pošta při objednání služby „Balík do ruky“ slibuje dodání objednané zásilky až k adresátovi. V posledních měsících ale v některých případech uloží balíček pouze na nejbližší pobočce. Cena za dodání přitom zůstává stejná a nespokojenost zákazníků dopadá i na internetové obchody. Těm se přístup státního podniku vůbec nelíbí.

Podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) počet stížností nakupujících v e-shopech v poslední době přibývá. Alespoň s jednou takovou stížností se v uplynulých třech měsících setkala více než polovina dotázaných obchodníků.

Jednou z hlavních výhod nakupování na internetu je skutečnost, že zákazník si může nechat doručit objednávku na adresu dle svých potřeb. Ušetří si tak cestování, fronty a další nepohodlí. A právě k tomu má sloužit služba České pošty Balík do ruky. „Bohužel, v posledních měsících se setkáváme se stížnostmi nakupujících. Na ty čeká místo objednaného balíku do ruky pouze lístek ve schránce s informací, že zásilka je uložena na provozovně ČP. Dříve jsme se setkávali s liknavostí jednotlivých doručovatelů, kteří nechávali adresátům výzvy i v případě, kdy byli doma. V současné době vše spíše působí jako systémová záležitost,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Podle aktuálního výzkumu mezi členy APEK zaznamenala stížnosti svých zákazníků na chování České pošty více než polovina respondentů z řad obchodníků. Pro e-shopy takový stav znamená hned několik nepříjemností. V první řadě je třeba zmínit, že služba Balík do ruky je zpoplatněna vyšší cenou oproti Balíku na poštu. Internetový obchod tedy uhradí cenu vyššího standardu, než pošta nakonec dokáže kupujícímu poskytnout. Dalším výrazným problémem je pak nespokojenost zákazníků e-shopů – ti si nepohodlí při dodání balíku spojí nejen s Českou poštou, ale i se samotným obchodem. Ten však nemůže toto porušení domluvených podmínek v podstatě ovlivnit.

Se situací, kdy mi byl balík uložen na pobočce České pošty bez snahy jej doručit, mám dokonce nedávnou osobní zkušenost. Na přepážce jsem byl informován, že pobočka dostala přímo pokyn, které zásilky se ani nemá snažit doručovat, a to údajně z kapacitních důvodů,“ doplnil Jan Vetyška osobní zkušenost a dodal: „Pro e-shopy je to velká nepříjemnost. Současně je těžké určit, kolik zákazníků bylo přesně poškozeno, jelikož ne všichni si stěžují.“ Situaci navíc komplikuje fakt, že spotřebitel, který si dodání objedná prostřednictvím internetového obchodu, není v přímém smluvním vztahu s Českou poštou. „Teoreticky by se tedy kupující měl obrátit na prodávajícího a ten pak na Českou poštu. Řada zákazníků ale tento proces kvůli relativně nízké částce nechce absolvovat. Poště tak díky této bariéře zůstávají finanční prostředky za službu, kterou nesplnila. Zatímco pro jednotlivce se nemusí jednat o závratnou sumu, v celkových součtech už může jít o významné částky. Dopravce prodá službu, ale ve skutečnosti ušetří náklady na dodání a finanční prostředky si ponechá,“ upozornil dále Vetyška.

Jak vyplývá z dat, která poskytla sdružení APEK společnost Balíkobot.cz, zákazníci volí ze služeb České pošty výrazně častěji právě Balík do ruky. Poměr objednávek této služby oproti Balíku na poštu je 70 % ku 30 %. „Z výsledků, které máme k dispozici, vyplývá, že více než 17 % zásilek zaslaných jako Balík do ruky nebylo v letošním roce doručeno přímo adresátovi, ale vyzvednuto až na pobočce České pošty,“ dodal Vetyška.

Internetové obchody jsou současnou situací velmi znepokojeny. Zasahuje negativně jak jejich chování, tak i situaci spotřebitelů. Ti si často službu Balík do ruky objednávají prostřednictvím e-shopů. Asociace pro elektronickou komerci (APEK) žádá vedení České pošty o urychlené řešení tohoto stavu, který je ve své nynější podobě nepřijatelný.

Štítky: 

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více