Špičkové modely táhnou růst prodeje televizorů

7. 9. 2018. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Společnost GfK zaznamenala v první polovině roku 2018 tržby na globálním trhu televizorů ve výši 45 miliard eur. To je zhruba o procento více nežli ve stejném období loňského roku a je to především díky letošnímu mistrovství světa ve fotbale v Rusku. Letos se očekává celosvětový prodej 238 milionů přijímačů, což je v porovnání s rokem 2017 nárůst o dvě procenta.

K celkovému růstu přispívá i zvyšující se zájem o špičková zařízení za vysoké průměrné ceny, smart televizory a televizory s připojením k internetu, jakož i oživení na rozvíjejících se trzích.

Z regionálního hlediska se o růst silně zasloužila Latinská Amerika. Země tohoto kontinentu přispěly v první polovině roku 2018 k celosvětovému zvýšení obratu na trhu televizorů 25% růstem tržeb. Tento region se na celosvětových prodejích televizorů podílel 11 % a úspěšně se zotavil ze značných ztrát zaznamenaných v minulých letech. Vývoj v Evropě a v asijsko-pacifickém regionu se pohyboval mezi minus pěti a plus čtyřmi procenty.

Velké obrazovky se špičkovou zobrazovací technologií

V prvním pololetí 2018 představovaly televizory s úhlopříčkou 50+ palců polovinu celosvětových prodejů. Cena těchto přijímačů může dosahovat až 4 000 euro. Markus Kick, expert GfK na spotřební elektroniku, poznamenal: „Tyto vysoce kvalitní přístroje nabízejí v kategorii prémiových cen technologii HDR nebo organické LED (OLED) umožňující dosahovat lepšího kontrastu a dokonalého zobrazení, což vede k nárůstu hodnoty prodejů o více než sto procent. Západní Evropa nejvýrazněji posouvala trend směrem k OLED, ale téměř všechny regiony vykazují trojciferný růst. Předpokládá se, že ve druhém pololetí se do hry zapojí další výrobci a dále posílí dynamiku tohoto trhu. Pokud jde o rozlišení obrazovek, formát 4K je stále na vzestupu a očekává se, že již letos budou představeny první modely s 8K.“

Odvrácenou stranou tohoto trendu je fakt, že rozlišení UHD a větší obrazovky mají dopad na roční spotřebu elektřiny televizorů. V Evropě získalo během prvního pololetí 2018 pouze 33 % prodaných televizních přijímačů energetickou třídu A+, což potvrzuje daný negativní trend. Prodej zařízení A++ je stále zanedbatelný.

Smart televizory a TV přes internet

Díky obrovskému úspěchu platforem pro streamování filmů a v důsledku toho, že mladší zákazníci ztrácejí zájem o lineární vysílání televizních pořadů, se stala smart televize téměř standardem. Od ledna do června se prodej těchto zařízení podílel na celkových tržbách 85 %, zatímco v roce 2017 to bylo 79 %. Na regionální úrovni během prvního půlroku 2018 činily tržby za smart televize v Latinské Americe 93 % hodnoty prodejů. Pouze Střední východ a Afrika zůstávají pozadu se zhruba 66% podílem smart televizí na celkové hodnotě prodejů.

Dalším krokem ve vývoji jsou televizory ovládané hlasem, jejichž výrobou se začíná zabývat stále větší počet firem a díky tomu se zvyšuje dostupnost digitálních domácích asistentů. Zatím ještě není technologie hlasového asistenta vždy integrována do televizního přijímače a hlasové ovládání umožňuje externí zařízení. Teprve čas ukáže, zda toto řešení převáží, či zda jde pouze o přechodně využívanou technologii.

Internetový maloobchod narušuje celosvětový TV trh

V prvním pololetí 2018 představoval internetový prodej televizorů celkem 18 % jejich celosvětového prodeje, což znamená oproti 15 % ve stejném období předchozího roku tříprocentní nárůst. Západní Evropa a rozvíjející se asijské země přispěly do internetového prodeje 17 a 22 %. Navýšení se odráží rovněž na tom, kdy během roku dochází k největšímu prodeji: efekt Vánoc se naposledy projevil v roce 2015 a od roku 2016 se nejvyšší poptávka přesunula na listopad díky internetovým prodejním akcím, jako je Černý pátek. Tento vývoj je patrnější v zemích, kde velké internetové obchody pořádají během roku různé nákupní akce. Avšak fotbalové turnaje, jakým bylo letošní fotbalové mistrovství světa v Rusku, posouvají prodejní špičky ještě dramatičtěji, v tomto případě do května a června.

Podobné články

Stefan Streit (TCL): Přinášíme kino do domácností

17. 7. 2024. (redaktor: Michala Benešovská, zdroj: TCL)
Společnost TCL si v posledních letech vydobyla pozici světové dvojky v prodeji televizí – a každý rok uvádí na trh řadu revolučních novinek? Co vlastně znamená vize „Inspire Greatness“ pro každého z nás? To prozradil Stefan Streit, ředitel evropského marketingu. Čtěte více

TCL na veletrhu IFA 2025: Technologické inovace i olympijský duch

11. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: TCL)
Společnost TCL i letos v září představila své novinky na veletrhu IFA v Berlíně. Expozice nabídla pohled na propojený život na ploše více než 2 500 m² v hale 21A. K vidění zde byly nejrůznější řešení od nejnovějších zobrazovacích technologií a pohlcujícího audia přes chytré domácí spotřebiče až po inovace pro každodenní použití. Čtěte více

Známe vítěze 43. ročníku EISA Awards. Uspěl i český produkt

21. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: EISA)
Organizace European Imaging & Sound Association (EISA) stejně jako každý rok vybrala nejzajímavější produkty. Pokud vás zajímá, které výrobky ovládly jednotlivé kategorie této soutěže za období let 2025–2026, jste na správném místě. Čtěte více

Televizory LG OLED jsou certifikovány nezávislými institucemi

18. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: LG Electronics)
Nejnovější OLED televizory společnosti LG Electronics (LG) pro rok 2025 získaly řadu prestižních certifikací, které potvrzují kvalitu obrazu a důraz na péči o zrak uživatele. Čtěte více