Rostoucí množství podvodů v e-commerce zvyšuje oblibu odložených plateb

5. 2. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Situace v české e-commerce výrazně mění vnímání funkce odložených plateb – jejich obliba meziročně vzrostla takřka o pětinu. Podle Skip Pay, jednoho z českých poskytovatelů této služby v průběhu Vánoc využívalo odloženou platbu dokonce až 47,5 % zákazníků, a to i jako pojistku bezproblémového nákupu. Pomohlo také to, že odložená platba začíná zajímat i menší e-shopy.

Zájem menších e-shopů, které si své jméno teprve budují, o tuto službu podle dat Skip Pay meziročně stoupl až čtyřnásobně.

Opatrnost při online platbách je na místě. Češi totiž patří v počtu ohrožení e-commerce podvody mezi evropskou špičku. Podle společnosti Avast bylo během povánočních výprodejů zachyceno přes 4 000 podvodných e-shopů. Z 21 000 upozornění na podvod pak tisíc putovalo právě k českým zákazníkům. Češi se přitom chovají rizikověji než v minulosti – například tím, že častěji využívají doposud nevyzkoušené e-shopy. Podle dat Skip Pay je kvůli lepší ceně ochotno nakoupit na neznámém e-shopu 64 % zákazníků. A přestože třetina uživatelů nedokáže nerozpoznat podvodnou nabídku na první pohled, potenciální riziko si dnes uvědomuje většina zákazníků.

„Kyberkriminalita je na vzestupu a e-commerce je bohužel snadným cílem. Vlna podvodů, kterou si z minulých let pamatujeme například z bazarových platforem, se nyní dostává i mezi e-shopy. Právě proto v letošním roce tak výrazně roste význam bezpečných platebních služeb, které podvodům umí předcházet,“ řekl Tomáš Krásný, šéf marketingu Skip Pay.To se projevilo i v číslech: v meziročním srovnání odloženou platbu v průběhu ledna – tedy zejména při vánočních výprodejích – využilo o 18 % Čechů více. Více než třetina z nich deklaruje, že tak činí hlavně kvůli bezpečnosti, a každý druhý podle analýzy Skip Pay považuje bezpečnost za důležitý benefit odložené platby.

„Počet zákazníků, kteří si chtějí zásilku pro jistotu rozbalit a zboží si osahat a vyzkoušet, než ho skutečně zaplatí, roste. Bojí se platit za zalepenou krabici jako v případě dobírky. A e-shopy se jim snaží vycházet vstříc,“ doplnilKrásný.A i z toho důvodu se odložená platba těší zvýšenému zájmu provozovatelů e-shopů. Zejména pro ty, které chtějí nalákat nové zákazníky, je to způsob, jak neztratit jejich důvěru v momentě samotné platby. Počet e-shopů, které zařadily odloženou platbu do svých košíků, se loni zvýšil o vyšší stovky.

Ostatně jak zmiňuje Skip Pay – než může začít e-shop odloženou platbu nabízet, musí projít náročným posouzením. „Skip Pay v košíku e-shopu vždycky znamená, že se e-shop podrobil našemu náročnému auditu. A pro zákazníka to je jasné potvrzení toho, že se na něm nemusí bát nakupovat,“ vysvětlil Tomáš Krásný. „Komunitu bezpečných e-shopů chceme nadále rozšiřovat – jednak tím chráníme naše klienty, jednak podporujeme hlavně malé e-shopy v získávání dalších zákazníků, kteří si jich všimnou právě proto, že u nich uvidí Skip Pay.“

Součástí přijímacího procesu Skip Pay pro e-shopy je povinnost prověření podle zákona o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu, kontrola sankcí, které obchodu mohla udělit finanční správa, kontrola evidence statutárních orgánů, konfirmační platba a kontrola toho, jestli e-shop není v insolvenci – buď toto prověření dělá sám Skip Pay, nebo provozovatel platební brány, kterou obchod využívá. Pokud by v kterémkoli bodě nastal problém, obchod nemůže službu Skip Pay získat. A teprve když je vše v pořádku, naváže Skip Pay s obchodníkem spolupráci.

Podobné články

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více