Rada Ecofin schválila změny ve výběru DPH v e-commerce

11. 12. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Rada pro hospodářské a finanční věci (Ecofin) schválila finální podobu návrhu na změny v oblasti výběru DPH při přeshraničním prodeji v e-commerce – tedy v budování jednotného digitálního trhu. Změny by se měly projevit do roku 2021.

Jedna směrnice a dvě nařízení přinášejí zajímavé změny. Především rozšíření možnosti využít jednoho správního místa, tedy tzv. Mini One Stop Shop (MOSS), které dosud fungovalo pouze pro prodej on-line služeb. To bude znamenat zjednodušení přeshraničního prodeje, respektive související administrativy,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Obchodníci se tedy v budoucnu nebudou muset registrovat k DPH v každém státě, do kterého dodávají zboží.“ Změna nezasáhne ty, kteří při přeshraničním on-line prodeji dosáhnou obratů pouze do výše 10 000 eur ročně. Takoví prodejci se budou moci nadále řídit pravidly pro DPH ve své domovské zemi.

Balíček dále přináší úpravu, která má zlepšit výběr DPH u zboží dováženého ze třetích zemí mimo EU. Za výběr daně bude přenesena zodpovědnost na on-line platformy, které jejich prodej do EU zprostředkují, a to u zboží v hodnotě do 150 EUR,“ upozornil Vetyška.

Kromě rozšíření Mini One Stop Shop (MOSS) z e-služeb také na prodej zboží a přenesení odpovědnosti za výběr daně na on-line platformy dojde ještě k další změně. Tou je zrušení osvobození od DPH pro zásilky ze třetích zemí, jejichž hodnota nepřesahuje 22 eur, které dosud platilo. „Tímto opatřením dojde k narovnání prostředí, kdy do EU míří ze třetích zemí řada balíků nižších hodnot, které byly díky osvobození od DPH zvýhodněny proti místním e-shopům,“ doplnil Vetyška. Změny by se měly projevit u zboží do roku 2021, u elektronických služeb do 2019.

Podobné články

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více

Češi jsou při nákupech impulsivnější, radost z utrácení se ale nevrací a trh deformují slevy

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jak se vyvíjí běžný zákazník českých e-shopů? A co si z toho mají odnést obchodníci? Nová sonda Skip Pay ukazuje, že po letech přestáváme být při nakupování ve vleku ekonomické situace a vracíme se k impulsivnějším nákupům. Zároveň ale překvapivě klesá loajalita a také důvěra v obchodníky. A hlavně – radost z nakupování a utrácení se stále nevrací tam, kde byla před inflační vlnou. Čtěte více

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více