Prodej headsetů pro AR/VR stagnuje. Čeká se na Apple a další?

22. 9. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej náhlavních souprav pro rozšířenou a virtuální realitu (AR/VR) podle IDC klesal již čtvrtým kvartálem v řadě. Ve druhém čtvrtletí letošního roku dodávky meziročně klesly o 44,6 %. Trh podle analytiků klesal nejen kvůli komplikované ekonomické situaci, ale také kvůli zdražení populárního řešení Quest 2 a stárnoucímu hardwaru v nabídkách výrobců.

Vzhledem k hospodářskému poklesu a malému počtu dodavatelů náhlavních souprav pro rozšířenou realitu i virtuální realitu není útlum na trhu překvapením. Odhadovaná čísla prodejů pro celý rok 2023 (tedy asi 8,5 milionu náhlavních souprav) jsou jen o něco málo vyšší než výsledky z roku 2017.

Za posledních několik let se však trh samozřejmě posunul. Samostatné náhlavní soupravy měly složenou roční míru růstu (CAGR) 57,5 % a jednoduché headsety, které spoléhaly na vložení mobilního telefonu (například Gear VR od společnosti Samsung), z trhu v podstatě zmizely.

„Společnosti jako Meta nebo Qualcomm postupně tržní prostředí a podmínky pro rozvoj virtuální a rozšířené reality výrazně vylepšily a umožnily přejít od jednoduché VR založené na telefonu k samostatným náhlavním soupravám, které připravily půdu pro VR hry i různé typy podnikového využití,“ uvedl Jitesh Ubrani, manažer výzkumu v IDC. „Do boje o zákazníky se však zapojilo více společností. Díky firmám jako Apple, MediaTek či Sony tak můžeme v nejbližší době čekat rychlou akceleraci prodejů i rozšiřování AR a VR do dalších tržních segmentů.“

Postavení společnosti Meta jako lídra na trhu se nezměnilo, neboť její podíl na trhu ve sledovaném období činil 50,2 %. Společnost však čelí stále větší konkurenci od společností Sony (27,1% podíl na trhu) a ByteDance (9,6% podíl). První pětku největších dodavatelů uzavíraly firmy Xreal (dříve Nreal) a DPVR, z nichž každá měla podíl o něco vyšší než dvě procenta.

Prognóza globální prodeje AR/VR headsetů (v milionech kusů)
HeadsetyProdej 2023Meziroční změna (oproti roku 2022, v %)Prodej 2027Meziroční změna (oproti roku 2026, v %)CAGR (%)
Samostatné6,3-25,3203333,5
K PC, konzoli apod.2,250810,343,246,7
Celkem8,5-3,230,336,337,3

Zatímco rok 2023 bude pro dodávky náhlavních AR souprav /VR dalším rokem poklesu, IDC předpovídá, že v roce 2024 se trh zotaví a meziročně vzroste o 46,8 %. Stane se tak díky příchodu nového hardwaru od společností Meta a ByteDance, uvedení Vision Pro od společnosti Apple a rostoucímu zastoupení dalších menších společností. Do roku 2027 by se měl trh celosvětově vyšplhat na 30,3 milionu kusů.

„Trh se nyní nachází v kritickém bodě své relativně krátké historie,“ dodal ředitel výzkumu mobilních zařízení a AR/VR ve společnosti IDC Ramon T. Llamas. „Plánovaný vstup Applu do tohoto segmentu přinese v příštím roce poskytne tomuto malému trh tolik potřebnou pozornost a zároveň donutí ostatní společnosti konkurovat jinými způsoby. Pro některé to znamená, že se s Applem utkají tváří v tvář s podobnými funkcemi a aplikacemi. Pro jiné to zvýrazní nutnost hlídat si své specifické segmenty trhu. V některých případech půjde o obojí. Přesto to uživatelům poskytne větší možnost výběru a srovnání. Definice nejlepšího produktu v dané kategorii tak do budoucna jistě získá nový význam.“

Podobné články

Prodeje AR/VR headsetů porostou díky smíšené a rozšířené realitě

2. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Prodej náhlavních souprav pro rozšířenou a virtuální realitu podle IDC v prvním čtvrtletí roku 2024 meziročně klesl o 67,4 %. Pokles se podle agentury očekával a je připisován přechodem trhu do nových segmentů, jako jsou právě smíšená realita (MR) a rozšířená realita (ER). Navzdory poklesu prodeje vzrostla průměrná prodejní cena (ASP) headsetů na více než 1 000 USD. Čtěte více

Canon představil nový objektiv Dual Fisheye pro virtuální realitu

14. 6. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Canon)
Canon představil nový objektiv RF-S 3.9mm F3.5 STM Dual Fisheyepro virtuální realitu (VR) pro systém EOS R a formát APS-C, kde doplňuje stávající objektiv RF 5.2mm F2.8L Dual Fisheye. Nový objektiv ještě více usnadní každému, včetně nováčků v oboru, přípravu kvalitních 3D záběrů pro virtuální realitu. Čtěte více

Aplikace společnosti Lifeliqe je součástí platformy Viki slovenského Ministerstva školství

17. 5. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Lifeliqe )
Společnost Lifeliqe s brněnskými kořeny, významný a zavedený hráč na trhu se vzdělávacími technologiemi, boduje na Slovensku. Po dohodě s tamním Ministerstvem školství se její aplikace Corinth stala součástí státní vzdělávací platformy Viki. Čtěte více

Deset kybernetických nebezpečí roku 2024: Hrozby, trendy a doporučení

25. 3. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Eviden)
S každým rokem roste počet a intenzita kybernetických útoků. Do roku 2025 by pak kyberzločinci měli celosvětově způsobit škody za 10,5 bilionu dolarů. Ruku v ruce s tím pak jde rostoucí zájem firem o služby prediktivní bezpečnosti. Vedle „tradičních aktivit“ poroste i závažnost útoků přes kvantové počítače, umělou inteligenci, 5G infrastrukturu nebo virtuální realitu. Čtěte více