Prodej headsetů pro AR/VR stagnuje. Čeká se na Apple a další?

22. 9. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový prodej náhlavních souprav pro rozšířenou a virtuální realitu (AR/VR) podle IDC klesal již čtvrtým kvartálem v řadě. Ve druhém čtvrtletí letošního roku dodávky meziročně klesly o 44,6 %. Trh podle analytiků klesal nejen kvůli komplikované ekonomické situaci, ale také kvůli zdražení populárního řešení Quest 2 a stárnoucímu hardwaru v nabídkách výrobců.

Vzhledem k hospodářskému poklesu a malému počtu dodavatelů náhlavních souprav pro rozšířenou realitu i virtuální realitu není útlum na trhu překvapením. Odhadovaná čísla prodejů pro celý rok 2023 (tedy asi 8,5 milionu náhlavních souprav) jsou jen o něco málo vyšší než výsledky z roku 2017.

Za posledních několik let se však trh samozřejmě posunul. Samostatné náhlavní soupravy měly složenou roční míru růstu (CAGR) 57,5 % a jednoduché headsety, které spoléhaly na vložení mobilního telefonu (například Gear VR od společnosti Samsung), z trhu v podstatě zmizely.

„Společnosti jako Meta nebo Qualcomm postupně tržní prostředí a podmínky pro rozvoj virtuální a rozšířené reality výrazně vylepšily a umožnily přejít od jednoduché VR založené na telefonu k samostatným náhlavním soupravám, které připravily půdu pro VR hry i různé typy podnikového využití,“ uvedl Jitesh Ubrani, manažer výzkumu v IDC. „Do boje o zákazníky se však zapojilo více společností. Díky firmám jako Apple, MediaTek či Sony tak můžeme v nejbližší době čekat rychlou akceleraci prodejů i rozšiřování AR a VR do dalších tržních segmentů.“

Postavení společnosti Meta jako lídra na trhu se nezměnilo, neboť její podíl na trhu ve sledovaném období činil 50,2 %. Společnost však čelí stále větší konkurenci od společností Sony (27,1% podíl na trhu) a ByteDance (9,6% podíl). První pětku největších dodavatelů uzavíraly firmy Xreal (dříve Nreal) a DPVR, z nichž každá měla podíl o něco vyšší než dvě procenta.

Prognóza globální prodeje AR/VR headsetů (v milionech kusů)
HeadsetyProdej 2023Meziroční změna (oproti roku 2022, v %)Prodej 2027Meziroční změna (oproti roku 2026, v %)CAGR (%)
Samostatné6,3-25,3203333,5
K PC, konzoli apod.2,250810,343,246,7
Celkem8,5-3,230,336,337,3

Zatímco rok 2023 bude pro dodávky náhlavních AR souprav /VR dalším rokem poklesu, IDC předpovídá, že v roce 2024 se trh zotaví a meziročně vzroste o 46,8 %. Stane se tak díky příchodu nového hardwaru od společností Meta a ByteDance, uvedení Vision Pro od společnosti Apple a rostoucímu zastoupení dalších menších společností. Do roku 2027 by se měl trh celosvětově vyšplhat na 30,3 milionu kusů.

„Trh se nyní nachází v kritickém bodě své relativně krátké historie,“ dodal ředitel výzkumu mobilních zařízení a AR/VR ve společnosti IDC Ramon T. Llamas. „Plánovaný vstup Applu do tohoto segmentu přinese v příštím roce poskytne tomuto malému trh tolik potřebnou pozornost a zároveň donutí ostatní společnosti konkurovat jinými způsoby. Pro některé to znamená, že se s Applem utkají tváří v tvář s podobnými funkcemi a aplikacemi. Pro jiné to zvýrazní nutnost hlídat si své specifické segmenty trhu. V některých případech půjde o obojí. Přesto to uživatelům poskytne větší možnost výběru a srovnání. Definice nejlepšího produktu v dané kategorii tak do budoucna jistě získá nový význam.“

Podobné články

Trh s rozšířenou a virtuální realitou v 1. čtvrtletí vzrostl o 18 %

26. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Celosvětový trh s náhlavními soupravami pro rozšířenou a virtuální realitu zaznamenal podle společnosti IDC v prvním čtvrtletí letošního roku výrazné oživení a meziročně vzrostl o 18,1 %. V čele tohoto oživení stála společnost Meta, která získala 50,8 % trhu. Čtěte více

Výdaje na AR/VR v regionu EMEA do roku 2029 dosáhnou 8,4 miliardy dolarů

29. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Výdaje na rozšířenou a virtuální realitu v regionu EMEA podle IDC do roku 2029 dosáhnou 8,4 miliardy dolarů, což představuje 16% pětiletou složenou roční míru růstu (CAGR). Očekává se, že po celé sledované období budou dominantní tržní silou spotřebitelé. Díky rostoucí poptávce po náhlavních soupravách by však mělo růst také využívání AR/VR řešení v podnicích. Čtěte více

IDC očekává zastavení růstu AR a VR headsetů

9. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Podle nejnovějších informací společnosti IDC vzrostly celosvětové prodeje náhlavních souprav pro rozšířenou a virtuální realitu v roce 2024 o 10 %. Uvedení nových produktů od stávajících hráčů i vstup několika nových firem do tohoto segmentu pomohlo trhu po dvou letech poklesu opět k růstu. Letos však nejspíš bude opět o něco hůř… Čtěte více

Meta nastavuje v oblasti AR/VR laťku, ale konkurence se teprve formuje

23. 12. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: IDC)
Po dvou čtvrtletích poklesu se celosvětové dodávky náhlavních souprav pro rozšířenou a virtuální realitu vrátily k růstu. Objem jejich prodeje ve třetím čtvrtletí roku 2024 podle IDC vzrostl o 12,8 %. Růst byl z velké části tažen primárně společností Meta. Čtěte více