Trh s rozšířenou a virtuální realitou v 1. čtvrtletí vzrostl o 18 %
„Trh se jednoznačně posouvá směrem k více pohlcujícím a všestranným zážitkům,“ řekl Jitesh Ubrani, manažer výzkumu v IDC. „I když Meta nadále vede, vzestup značek jako Viture a XREAL ukazuje, že inovace v oblasti fyzického provedení a uživatelského zážitku mají u spotřebitelů ohlas. Další vlna růstu bude poháněna smíšenou a rozšířenou realitou, zejména s tím, jak dozrávají platformy jako Android XR.“
Společnost XREAL si na žebříčku největších dodavatelů zajistila díky vysokým dodávkám své řady One druhou pozici. Společnost Viture zaujala ohromujícím meziročním růstem o 268,4 %, zatímco společnost TCL zaznamenala rovněž působivý nárůst o 91,6 %. Naproti tomu kategorie „Ostatní“ zaznamenala prudký pokles o 47,2 %, což podtrhuje posun trhu směrem k zavedeným i nově vznikajícím lídrům s cílenými produktovými strategiemi.
Pozoruhodné je, že společnosti Sony a Apple - typicky silní hráči v oblasti AR/VR - v tomto čtvrtletí v žebříčcích na čelních místech chyběly, přestože distributoři udržovali zdravé zásoby jejich produktů. Tento posun zároveň zvýraznil pozici výrobců, kteří se specializují na brýle s optickým viděním (OST) – tři z pěti nejlepších prodejců - XREAL, Viture a TCL – společně získali významný 22,5% tržní podíl.
Do budoucna IDC očekává pokles dodávek zařízení soustředěných čistě na virtuální realitu (VR). Dominovat budou smíšená realita (MR) a rozšířená realita (ER). Navzdory růstu MR zůstane tato kategorie pro spotřebitele z velké části prostředkem pro hraní her a konzumaci obsahu. Chytré brýle, jako jsou ty, které jsou součástí kategorie ER, však budou mít širší uplatnění ve spotřebitelském i podnikovém segmentu. Předpokládá se, že dodávky MR vzrostou z 3,3 milionu kusů v roce 2025 na více než 15,2 milionu kusů v roce 2029 - tato prognóza byla mírně snížena v důsledku změny priorit a posunů v nabídce způsobených nástupem cel v USA. Zároveň se očekává, že ER ve stejném období vzroste z 2,2 milionu na 8,6 milionu prodaných jednotek a rozšířená realita (AR) bude také zaznamenávat stabilní růst (do roku 2029 dosáhne 457 000 prodaných kusů).
Tržní podíly největších výrobců AR/VR headsetů | |||
Výrobce | Tržní podíl 1Q25 | Tržní podíl 1Q24 | Meziroční změna |
Meta | 50,8 % | 36,2 % | 65,9 % |
XREAL | 12,1 % | 9,1 % | 57,6 % |
ByteDance | 9,4 % | 11,5 % | -4,3 % |
Viture | 6,2 % | 2 % | 268,4 % |
TCL | 4,2 % | 2,6 % | 91,6 % |
Ostatní | 17,3 % | 38,6 % | -47,2 % |
Celkem | 100 % | 100 % | 18,1 % |
„Celosvětový trh s náhlavními soupravami pro AR/VR se dostává do kritického bodu,“ řekl Ramon T. Llamas, ředitel výzkumu ve společnosti IDC. „VR byla kdysi miláčkem trhu a společnosti jako Meta, HTC a Sony se podílely na drtivé většině objemů. Nyní máme za to, že v příštích několika letech skončí. Stejně tak byla díky Microsoftu velkým příslibem čistá AR, ale ani její objemy nakonec nebudou z hlediska celkového trhu nijak zásadní.“
„Největší pozornost se nyní přesouvá k segmentu MR. Právě na tuto část trhu se nyní soustředí mnoho společností zabývajících se VR. Navíc přibydou další, jako je Apple,“ pokračoval Llamas. „Náhlavní soupravy typu ER budou nadále získávat oblibu především mezi hráči. Nelze opomenout vliv, který může mít systém Android XR od společnosti Google na segmenty MR i ER. Těšíme se, že tuto novou platformu nasadí více výrobců podobně, jako mnoho výrobců chytrých telefonů vsadilo na systém Android.“
Navzdory předpokládanému 12% poklesu celkových dodávek v roce 2025 v důsledku opožděného uvedení produktů na trh IDC očekává v roce 2026 výrazné oživení s 87% nárůstem (který nakonec překoná dosavadní vrchol z doby pandemie ve výši 11,2 milionu kusů). Od roku 2025 do roku 2029 by měl trh růst složenou roční mírou růstu (CAGR) 38,6 %.