Online prodej v ČR brzdí obrovské množství klientských dat

16. 8. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: Internet Projekt)
Celkový obrat tuzemských e-shopů v roce 2015 byl 81 miliard korun a v roce 2016 přesáhl hranici 100 miliard korun. Celosvětový obrat vyrostl na celkovou částku přes 1, 9 bilionů dolarů. Jsou zde však bariéry, které e-commerce brzdí.
Foto: Pixabay.com

Pravidelní zákazníci e-shopů často oceňují výhodu internetového nakupování v možnosti okamžitého porovnání zboží, úspoře času, v komfortnějším nákupu z pohodlí domova a celkově větším výběru zboží. Přesto se podle průzkumů určité procento Čechů stále bojí nakupovat přes internet a dává raději přednost osobnímu kontaktu. Jako mínus udává 40 % zákazníků nemožnost si zboží osahat a vyzkoušet před provedením platby, 10 % se pak obává zneužití platebních údajů.

Česká republika má v současnosti v provozu okolo 38 500 e-shopů. Nejčastějším sortimentem e-shopů je ze 17 % oblečení a doplňky, 11 % zaujímá nabídka pro dům a zahradu, 7 % elektronika a 6 % sport a turistika. Nejvíce vyhledávaným zbožím zákazníky internetového obchodu jsou mobilní telefony, parfémy a pneumatiky. Vzrostl také počet aktivních uživatelů internetu obecně. Přesahuje 6, 9 milionu, z nichž 55 % pravidelně využívá internet přes mobilní telefony nebo tablety a 35 % přes tyto zařízení i pravidelně nakupuje.

Se vzrůstajícími počty nákupů nepopiratelně roste objem dat o (potenciálních) zákaznících. Pro úspěšnou firmu je zcela zásadní komunikace a péče o zákazníka a k tomu tato data mohou výrazně pomoci. Současným imperativem komunikace je personalizace sdělení a zároveň minimalizace nevyžádaného obsahu. „Největší výzvou dnešní doby je využít dostupná data potenciálních zákazníků a umět s nimi pracovat. Například 6 z 10 lidí na internetu nedostává relevantní obsah, a to je výrazná bariéra pro další rozvoj prodejů,“ vysvětlil Petr Elgner ze společnosti Internet Projekt.

„Podle celosvětových dat společnosti Sitecore by bylo 75 % zákazníků loajálnějších, pokud by měli dobrou zkušenost s naplněním svých očekávání a nabídnutím vhodného personalizovaného obsahu. To je ovšem velmi těžké, neboť zákaznická data se často nacházejí v různých systémech a v různých marketingových službách či aplikacích, pak je velmi komplikované tato data vyhodnocovat a následně zákazníkovi nabídnout to, co ho skutečně zajímá. Pokud se marketér přesto pokusí tato data napříč systémy vyhodnotit, znamená to pro něj spoustu času. Tím se zbytečně plýtvá rozpočty při nejistém výsledku. Ovšem bez personalizované komunikace se pozitivní vztah mezi značkou a zákazníkem buduje o dost hůř,“ doplnil Elgner.

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více