Online nákupy šetří Čechům nejen čas a peníze, ale také snižují stres

24. 7. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Češi chtějí především šetřit své úspory a vyhýbat se stresu, online nakupování je pro ně proto čím dál atraktivnější volbou. Proces je mimo jiné časově méně náročný. Nejčastěji nakupují módu a beauty produkty, v případě zboží určeného pro volnočasové aktivity se dokonce pohybují nad evropským průměrem.

Stejně jako v Evropě, i v České republice je e-commerce poháněna silnou skupinou pravidelných online nakupujících (z angl. mature regular e-shoppers). V ČR tvoří zákazníci spadající do této skupiny 43 % všech nakupujících na internetu, jen o dvě procenta méně, než je evropský průměr. Tato skupina je však v ČR i Evropě zodpovědná za 85 % online nákupů. E-commerce v Česku má ale stále dostatek prostoru pro další rozvoj – i u zákazníků, kteří přes internet nakupují běžně, probíhá online pouze 12,5 % nákupů. Evropský průměr je pak o procento vyšší.

Pro 79 % běžných online nakupujících představují internetové nákupy úsporu času, většina preferuje doručení domů

Více jak tři čtvrtiny běžných online nakupujících z ČR (79 %) vnímá online nákupy jako způsob, jak lze ušetřit čas. 65 % z nich smýšlí o e-commerce jako o prostředku, který jim pomáhá uspořit peníze, a pro 66 % zákazníků z této skupiny představuje internetový nákup výrazné snížení stresu, který zažívají při tradičním nákupu v kamenné prodejně. Mezi kategorie, ze kterých vybírají nejčastěji, patří móda (57 % pravidelných nakupujících), beauty (54 %) a zboží určené pro volnočasové aktivity (44 %). Oproti evropskému průměru (35 %) nakupují Češi volnočasové produkty v nadprůměrném množství. V Evropě obsadily první tři místa následující kategorie: móda (58 %), boty (49 %) a knihy (46 %). Co se týče nákupů ze zahraničí, 66 % českých běžných online zákazníků již nakoupilo na zahraničních webových stránkách, nejčastěji na čínských (77 %) a evropských (55 %). 69 % z nich většinou volí stránku, kterou zahlédli na sociálních sítích či jim byla doporučena influencerem, a 78 % následně zveřejňuje vlastní zkušenosti s nákupem.

Čechům nevadí zajít si pro balíček na poštu, proces vrácení však zůstává komplikovaný. Věrnostní programy nás příliš nelákají

Většina pravidelných nakupujících následně preferuje doručení domů (83 %). Druhou nejčastější volbou je doručení na poštu (46 %) či do výdejního místa (40 %). 21 % z nich si balíčky preferuje vyzvednout v kamenném obchodě. Zvyky evropských pravidelných nakupujících se v tomto ohledu velmi liší. Doručení domů je sice také na prvním místě (86 %), ale vyzvednutí na poště je atraktivní jen pro 17 % z nich. Pouhých 18 % využívá služeb výdejních míst a jen 10 % si zboží nechává doručit do určité prodejny. Další kontrast je viditelný v případě věrnostních programů. V ČR je v podobném programu registrováno pouze 9 % běžných online zákazníků, zatímco v Evropě jde o 31 %. 84 % českých nakupujících dále uvedlo, že měli s doručením své poslední zásilky dobrou zkušenost. Evropský průměr se v této skupině pohybuje okolo 82 %. Pouze 43 % Čechů však potvrdilo, že proces vrácení zboží z jejich poslední objednávky byl snadný. Položky vracelo 6 % lidí. V Evropě má s procesem vrácení pozitivní zkušenost až 60 % zákazníků ze skupiny běžných nakupujících. Zboží přitom vracelo 9 %.

Více než polovina Čechů má nároky na odpovědnost značek vůči životnímu prostředí, pouze 40 % si však za šetrné produkty připlatí

Až 59 % českých pravidelných online zákazníků tvrdí, že by značky a společnosti měly být odpovědné a šetrné vůči životnímu prostředí, pouze 40 % je ale ochotno si za eco-friendly produkty připlatit. V Evropě zastává stejný názor 70 % běžných online nakupujících, přičemž vyšší cenu je ochotno přijmout 43 % z nich.

Údaje vyplývají z nejnovějšího celoevropského průzkumu E-shopper Barometer společnosti Direct Parcel Distribution, největšího soukromého přepravce v České republice, který je součástí mezinárodní skupiny DPDgroup.

Štítky: 

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více