O IT bez IT
Takzvané stínové IT, jak je tento trend nazýván, sice může fungovat jako významný zdroj pro přísun inovativních a efektivních řešení, nicméně je tím na druhou stranu oslabena rozhodující pravomoc ředitelů IT a současně může docházet k porušování bezpečnostních požadavků.
Relativně jednoduché používání informačních technologií umožňuje obchodním manažerům, aby se aktivně zapojili do rozhodovacího procesu, který se týká využití IT. Podle aktuálních dat společnosti IDC financovali obchodní manažeři v loňském roce 46 % technologických projektů, přičemž téměř 20 % projektů nebylo vůbec podpořeno z rozpočtu IT.
Nadcházející éra třetí platformy přináší firemním zaměstnancům řadu možností a služeb, které dříve bývaly výhradně doménou CIO. Řada volně dostupných aplikací umožňuje snadné sdílení souborů, členové týmů spolu komunikují prostřednictvím sociálních sítí a počítače a firemní servery nyní nahrazují cloudová úložiště, což je situace, která vyžaduje od CIO mnohem aktivnější přístup, než tomu bylo doposud.
„Vytvořením nových komunikačních kanálů vzniká více příležitostí k úniku informací a infiltrací malwaru. Zároveň může docházet k porušování předpisů a nařízení týkajících se například ochrany osobních údajů,“ uvedl Dalibor Šidlo, country manager společnosti IDC pro Českou republiku a Slovensko. „CIO by proto měli přejít ze své pasivní role a věnovat se rozvoji vnitřní politiky a kontrolních mechanismů svých firem. Jde o obdobnou situaci, jakou jsme již měli možnost zaznamenat v oblasti BYOD.“
Významnými faktory, které napomáhají k rozvoji stínového IT, je například rostoucí zaměření dodavatelů IT na byznys uživatele, vyšší požadavky obchodních manažerů na rychlost poskytování IT služeb a samozřejmě schopnost obchodního vedení vést své vlastní technologické projekty.
Stínové IT však není výzvou pouze pro CIO, ale dotýká se i finančních ředitelů, kteří jsou v tomto ohledu často podceňováni. CFO by měli společně se CIO vyhodnocovat efektivitu investic do IT a kontrolovat dodržování daných předpisů a nařízení, aby bylo zajištěno účinné fungování v celé společnosti.