Na výdejní místa pravidelně objednává polovina Čechů

21. 3. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: E-shopper Barometer + GeoPost)
Geopost (dříve DPDgroup) na základě svého každoročního průzkumu E-shopper Barometer analyzoval nákupní chování zákazníků napříč Evropou. Průzkum ukázal, že vyzvedávání balíčků mimo domov se stává v Česku skutečným fenoménem podobně jako tomu je již dlouhodobě v případě dobírky. Roste však i obliba samoobslužných boxů.

Na výdejní místa si nechává doručovat 49 % lidí, oblíbenost stoupá i u samoobslužných boxů, které využívá 26 % a u prodejce si zboží vyzvedává 21 % českých zákazníků. Již během pandemie jsme se naučili objednávat online léky a tento trend nadále přetrvává – v roce 2022 jsme jich nakoupili o 11 % více, než ostatní evropští eshoppeři, rozdíly panují i v jiných kategoriích.

I když v celé Evropě zájem o doručení domů mírně klesá, a to hlavně z důvodu rozšiřující se nabídky možností, kam lze balíček doručit, průměr se drží stále vysoko na 78 %. V Česku tento způsob zaznamenal loni pokles na 71 % (- 6 %) zejména ve prospěch samoobslužných boxů (+ 5 %), kam si objednává balíčky 26 % lidí. Klasická výdejní místa se těší vysoké oblibě dlouhodobě a drží se na 49 %, zatímco evropský průměr je v tomto porovnání výrazně nižší - pouze  20 %.Na prvním místě jsou Francouzi, s 56 %.U prodejce v kamenné prodejně si balíček vyzvedává 21 %lidí, stejný způsob využívá v průměru jen deset procent Evropanů. Celých 69 % českých zákazníků pak obvykle využívá více než jedno místo pro doručení (místa libovolně střídá), ve zbytku Evropy je průměr opět výrazně nižší a to 48 %.

Kategorie zboží

V kategoriích nejvíce nakupovaného zboží u nás vede standardně móda spolu se zdravím a krásou (shodně 50 %, evr. průměr 59 %). Zajímavé je zde srovnání se Slovenskem, kde se móda nakupuje mnohem více než u nás (69 %) a naopak zboží pro volný čas mnohem méně – v Česku 45 %, Slovensko (32 %). Evropský průměr je 37 %.

Následuje obuv (47 %, evr. průměr 49 %) a léky - 45 %, (evr. průměr 34 %). Knihy si u nás nakoupí online pouze 38 % lidí (stejně jako v roce 2021), zatímco v jiných zemích je to 43 % (pokles o dvě procenta). Kategorie hightech a elektronika poklesla oproti roku 2021 o procento na 26 % (evr. průměr 29 %). Hračky objednává online 32 % českých zákazníků, evropský průměr je 29 %. Menší kusy nábytku a dekorace do bytu nakupujeme pak zcela stejně, jako ostatní evropští respondenti (31 %).

Pocity při nakupování

Rozdíly panují také v pocitech zákazníků z online nakupování – zatímco čeští respondenti jsou si jisti, že na internetu mohou nakoupit téměř všechno zboží (62 %), stejný názor zastává pouze 55 % ostatních Evropanů. Narozdíl od evropského průměru (66 %) je však jen 61 % Čechů je přesvědčeno, že online nakupování je mnohem méně stresující než v kamenném obchodě. Čeští zákazníci se staví také více skepticky k ušetření času – tento efekt přisuzuje nákupům na internetu 72 %, evropský průměr činí 77 %.

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více