Na výdejní místa pravidelně objednává polovina Čechů

21. 3. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: E-shopper Barometer + GeoPost)
Geopost (dříve DPDgroup) na základě svého každoročního průzkumu E-shopper Barometer analyzoval nákupní chování zákazníků napříč Evropou. Průzkum ukázal, že vyzvedávání balíčků mimo domov se stává v Česku skutečným fenoménem podobně jako tomu je již dlouhodobě v případě dobírky. Roste však i obliba samoobslužných boxů.

Na výdejní místa si nechává doručovat 49 % lidí, oblíbenost stoupá i u samoobslužných boxů, které využívá 26 % a u prodejce si zboží vyzvedává 21 % českých zákazníků. Již během pandemie jsme se naučili objednávat online léky a tento trend nadále přetrvává – v roce 2022 jsme jich nakoupili o 11 % více, než ostatní evropští eshoppeři, rozdíly panují i v jiných kategoriích.

I když v celé Evropě zájem o doručení domů mírně klesá, a to hlavně z důvodu rozšiřující se nabídky možností, kam lze balíček doručit, průměr se drží stále vysoko na 78 %. V Česku tento způsob zaznamenal loni pokles na 71 % (- 6 %) zejména ve prospěch samoobslužných boxů (+ 5 %), kam si objednává balíčky 26 % lidí. Klasická výdejní místa se těší vysoké oblibě dlouhodobě a drží se na 49 %, zatímco evropský průměr je v tomto porovnání výrazně nižší - pouze  20 %.Na prvním místě jsou Francouzi, s 56 %.U prodejce v kamenné prodejně si balíček vyzvedává 21 %lidí, stejný způsob využívá v průměru jen deset procent Evropanů. Celých 69 % českých zákazníků pak obvykle využívá více než jedno místo pro doručení (místa libovolně střídá), ve zbytku Evropy je průměr opět výrazně nižší a to 48 %.

Kategorie zboží

V kategoriích nejvíce nakupovaného zboží u nás vede standardně móda spolu se zdravím a krásou (shodně 50 %, evr. průměr 59 %). Zajímavé je zde srovnání se Slovenskem, kde se móda nakupuje mnohem více než u nás (69 %) a naopak zboží pro volný čas mnohem méně – v Česku 45 %, Slovensko (32 %). Evropský průměr je 37 %.

Následuje obuv (47 %, evr. průměr 49 %) a léky - 45 %, (evr. průměr 34 %). Knihy si u nás nakoupí online pouze 38 % lidí (stejně jako v roce 2021), zatímco v jiných zemích je to 43 % (pokles o dvě procenta). Kategorie hightech a elektronika poklesla oproti roku 2021 o procento na 26 % (evr. průměr 29 %). Hračky objednává online 32 % českých zákazníků, evropský průměr je 29 %. Menší kusy nábytku a dekorace do bytu nakupujeme pak zcela stejně, jako ostatní evropští respondenti (31 %).

Pocity při nakupování

Rozdíly panují také v pocitech zákazníků z online nakupování – zatímco čeští respondenti jsou si jisti, že na internetu mohou nakoupit téměř všechno zboží (62 %), stejný názor zastává pouze 55 % ostatních Evropanů. Narozdíl od evropského průměru (66 %) je však jen 61 % Čechů je přesvědčeno, že online nakupování je mnohem méně stresující než v kamenném obchodě. Čeští zákazníci se staví také více skepticky k ušetření času – tento efekt přisuzuje nákupům na internetu 72 %, evropský průměr činí 77 %.

Podobné články

Češi chtějí QR kódy. Více než polovina je vyhledává i při nakupování na internetu

5. 6. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayU)
Online nakupování je pro Čechy samozřejmostí a stále častěji od něj očekávají maximálně pohodlný, rychlý a transparentní způsob platby. Výsledky aktuálního průzkumu agentury Perfect Crowd pro společnost PayU* ukazují, že platby pomocí QR kódu patří mezi metody, o které mají zákazníci skutečný zájem. Celkem 63 % z nich uvedlo, že by je využívalo častěji, pokud by k tomu měli příležitost. Čtěte více

DPD díky portálu myDPD for business zjednoduší proces doručování pro firemní zákazníky

20. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD spouští pro registrované firemní zákazníky nový flexibilní portál s transparentním a jednoduchým přístupem k procesu doručování balíků. Na jednom místě tak odesílatelé naleznou seznam všech sledovaných zásilek a mohou si kdykoliv ověřit, zda a kdy byly doručeny příjemci. Čtěte více

Čtyři důvody, proč by e-shopy měly implementovat e-mailová schémata

16. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
V době, kdy Google, Yahoo, Microsoft nebo iCloud zpřísňují pravidla doručování, hledají marketéři e-shopů způsoby, jak zajistit, že jejich sdělení skutečně dorazí do schránky příjemce. Jedním z nejefektivnějších, ale často přehlížených řešení, jsou e-mailová schémata. Čtěte více

DPD začíná doručovat do OX Point boxů

12. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
DPD rozšiřuje svou síť DPD Pickup o více než 300 OX Point boxů. Pro zákazníky DPD to znamená rozšíření možností, kde si mohou své balíčky z e-shopů vyzvednout. Po této integraci mohou využít již kolem 8 000 výdejních míst Pickup a boxů po celém Česku a více než 128 000 míst v celé Evropě. Čtěte více