Můžete klidně konkurovat i těm největším hráčům na trhu
Ve společnosti PayPal již více než dvě desetiletí spolupracujeme s vlastníky internetových obchodů a poskytujeme jim tu nejlepší možnou bezpečnou platební platformu. Naše obchodní vztahy se ale nezaměřují výhradně na proces platby. Platbu považujeme jen za jeden z kroků v širším uživatelském prostředí pro online nakupující, a proto se snažíme, když je to možné a dává to smysl, nabízet našim klientům tipy a rady založené na tom, jakou zpětnou vazbu jsme z celého trhu získali.
V mnoha internetových obchodech začíná sezóna jarních výprodejů, a proto bychom vám chtěli nabídnout pět tipů k otázkám, na které by se vlastníci internetových obchodů měli s nástupem prázdninové nákupní sezóny zaměřit. Patří mezi ně jednoduché možnosti, jak mohou internetové obchody lépe konkurovat velkým hráčům na trhu a nemusí přitom ani vynakládat značné investice.
Základní pravidlo zní: Startupy a začínající internetové obchody by se neměly chovat ustrašeně, naopak musí vypadat jako velcí hráči, protože zákazníci očekávají stejně příjemné a přehledné nákupní prostředí jako na těch největších webech. Prvním krokem je zcela jistě velmi dobrá platforma pro elektronické obchodování. Prostředí musí vypadat stejně dobře jako u toho největšího internetového prodejce. Stránky nesmí vypadat, jako že byly spuštěny nedávno. Sezóna jarních výprodejů představuje ideální příležitost k osvěžení uživatelského rozhraní. Proč mu tedy nedodat lehkost a barvy?
Důležitým prvkem je také budování značky. Velké firmy toto dělají zcela standardně, ty menší by tento prvek také neměly opomíjet. Začít je třeba logem, které by mělo být zajímavé a mělo by podtrhnout značku společnosti. Konzultace s marketingovým poradcem či designérem se může vyplatit. Není přitom ihned nutné platit drahé experty, řadu kreativních a dostupných řešení nabízí třeba stránky online specialistů na volné noze. S dobrým logem je také spojen internetový marketing, tedy především optimalizace stránek a jejich vyhledávání. I zde jsou velké firmy velmi aktivní, ty malé proto musí být, i vzhledem ke svým rozpočtům, ještě efektivnější. Rozpočet na SEO (optimalizaci pro vyhledávače) a službu Google AdWords nemusí být velký, ale je potřeba se soustředit na to, kde lze získat nejvíc prokliků a především na cenu za konverzi/proklik. To znamená, že vlastníci internetových obchodů by se měli vyhnout kampaním založeným na obecných klíčových slovech (které mohou být poměrně nákladné) a měli by se raději zaměřit na specializované trhy, u nichž je větší pravděpodobnost, že cílené prokliky budou generovat příjmy. Právě v jarním a letním období se nabízí řada šikovných frází, které mohou pomoci s budováním pozice i relativně malého e-shopu. Navíc, podle společnosti eConsultancy, si 61 % kupujících přečte recenze, než uskuteční nákup – tak proč nezaměřit SEO na slova, která vaši zákazníci nejčastěji používají či hledají? Kromě optimalizací pro vyhledávače je také vhodné budovat povědomí o značce prostřednictvím sociálních médií. To může být velmi účinné a s mnohem nižšími náklady. Bez ohledu na to, jaký nástroj pro propagaci zvolíte, vždy posuzujte návratnost investice. Máte k dispozici relativně omezené zdroje, a proto je vždy důležité je maximálně využít.
Rovněž je důležité zvolit škálovatelnou platformu pro platební řešení od důvěryhodného partnera. Získáte možnost integrovat bezpečné a spolehlivé funkce pro platby a jejich zpracování, které urychlí operace vašich zákazníků a provádění jejich transakcí. Důvěryhodnost, flexibilita a škálovatelnost představují zásadní faktory pro růst malých firem. Význam možnosti jednoduchých a bezpečných plateb potvrzuje průzkum společností IPSOS a PayPal, podle kterého by 44 % zákazníků s vyšší pravděpodobností nakupovalo na zahraničních e-shopech, pokud by měli možnost bezpečné platby.
A konečně klíčový je zákaznický servis. Investovat do této oblasti je zcela zásadní. Například zpráva společnosti Verint nazvaná Digital Tipping Point ukazuje, že 8 z 10 zákazníků vyžaduje personalizované služby, což je o 52 % více než v loňském roce. Pro malé e-shopy je například užitečné hostovat automatizovaný telefonní systém a zřídit si linku pro bezplatné volání. Ta by zákazníkům měla nabídnout výběr a jmenovitý adresář, díky kterému je hovor okamžitě přesměrován tomu správnému člověku. Klient zkrátka nesmí poznat rozdíl, zda nakupuje na velkém a zavedeném internetovém obchodě nebo v obchodě, který teprve nedávno otevřel.
Autor: Matt Komorowski, generální ředitel společnosti PayPal pro severní a střední Evropu