Mobily na prvním místě. Proč jsou aplikace pro dnešní e-commerce klíčové?

16. 7. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: RTB House)
M-commerce je nyní jedním z nejrychleji se rozvíjejících oborů a je neoddělitelně spjatá s růstem nákupů s pomocí mobilních aplikací. Mnoho společností na tento trend prozatím nereaguje a spoléhají, zejména v marketingu, na základní formáty a nástroje. Což se však již brzy může ukázat jako velká chyba.

V tak rychle se rozvíjejícím a konkurenčním prostředí jako je e-commerce je potřeba držet krok s posledními trendy. A pokud se značky nezaměří na reklamu v aplikacích, rychle zjistí, že je to chyba.

eMarketer předpovídá, že celosvětová útrata za mobilní reklamu v roce 2019 dosáhne 232,34 miliard USD. Podle dat společnosti Statista vzroste objem dat spotřebovaných na mobilech mezi lety 2018-2021 třikrát. Důvodem je zejména fakt, že stále více lidí používá mobilní telefony a především aplikace. 87 % uživatelů mobilů tráví čas s mobily v aplikacích. Rostoucí rychlosti připojení také přispívají k posilování tohoto procesu. Firmy, které se chtěly přizpůsobit mobilní éře, začaly vytvářet vlastní aplikace, ale u toho obvykle skončily. V dnešní době toto není dostatečné. Obzvláště ve světě e-commerce, kde se nové technologie a metody oslovování zákazníků objevují každý měsíc. Pokud nezměníte vaše technologie a nezaujmete uživatele, vaše značka bude ztrácet. Proto by hlavní otázka pro marketéry po celém světě neměla být, jestli by se měli spolehnout na mobily, ale spíše, jak využít celý potenciál mobilů při obchodování.

Před analýzou možností růstu je potřeba se podívat na to, co je vlastně hlavní myšlenkou při tvorbě mobilních aplikací. Všechny značky, a obzvláště ty z prostředí e-commerce, by dnes měly k aplikacím přistupovat jako k novému prodejnímu kanálu a novému způsobu zlepšování zákaznické zkušenosti se značkou.

Mobilní aplikace vs. web optimalizovaný pro mobily

Podle TechCrunche mají mobilní aplikace vyšší úroveň engagementu v porovnání s webovými stránkami přizpůsobenými pro mobily nebo s desktopovými prohlížeči. Míra konverzí je vyšší o 100-300 %. Tento nárůst prodejů je způsoben růstem objemu a frekvence návštěv. Analýza z dílny Bain & Co dochází k závěru, že uživatel mobilní aplikace je schopný absolvovat zákaznickou cestu třikrát rychleji a vidí tak 4,2 x více produktů než ten, který přichází jinými kanály.

Za těmito čísly můžeme nalézt specifické aktivity a nástroje, které nemohou být využity na webových stránkách optimalizovaných pro mobily. Zaprvé, aplikace běží a načítají se rychleji a uživatelé je mají v ruce. Lidé hodně využívají mobilní zařízení a aplikace a jsou přitom vzdáleni pouze jedno kliknutí od vašeho brandu. Podle zprávy AppAnnie narostl za rok 2018 čas, který celosvětově lidé tráví v nákupních aplikacích, na 18 miliard hodin. To je spojené i s faktem, že v rámci aplikací má značka přímé spojení s uživateli. To zadavatelům reklamy dává mnoho možností, jak je oslovit – nejen prostřednictvím samotné aplikace, ale i pomocí push zpráv, mailů, notifikací na telefonu a podobně.A to nás přivádí k nejdůležitějšímu aspektu mobilních aplikací a klíčovému důvodu, proč je používat, a tou je personalizace. Mohou být zobrazeny přizpůsobené nabídky, mohou být využity věrnostní programy nebo geolokační informace a může být sledována míra engagementu jednotlivých uživatelů. Obecně se dá říci, že prostředí mobilních aplikací je skvělým prostorem ke zkoušení různých marketingových přístupů a taktik, které v konečném důsledku povedou k vyšším konverzím. Je zde ještě jedna věc, na kterou je vhodné myslet. Analýza od Compuware ukazuje, že 85 % uživatelů upřednostňuje mobilní aplikace před mobilním webem.

Mobilní konverze – velká příležitost je už na obzoru

Podle reportu AppAnnie dojde v roce 2019 k monetizaci dalších 60 % aplikací pomocí reklamy v nich. Mnoho marketérů si ale neuvědomuje možnosti reklamy v aplikacích. Je to překvapivé, protože konkurence mezi brandy se přiostřuje a je tvrdší. Stejně tak vzrůstají požadavky, potřeby a očekávání zákazníků. Podle zjištění společnosti Adjust, která analyzovala osm miliard instalací aplikací po celém světě, v průměru dochází ke smazání aplikace 5,8 dní od okamžiku, kdy byla naposledy využita. Samozřejmě pro to existuje mnoho důvodů (například nedostatek paměti v mobilu, chyby systému, špatná uživatelská zkušenost s jejím používáním nebo skutečnost, že lidé zapomenou, že si ji nainstalovali a přestanou ji používat). To nás přivádí k tématu retargetingu.

Značky úspěšně používají retargeting k zapojení aktivních zákazníků nebo k přivedení zpět do e-shopu těch, kteří v něm už nějakou dobu nebyli nebo nedokončili nákup. Během několika let se z retargetingu stala nezbytnost a nástroj, který je v marketingu využíván každý den. Mnozí ho ale nepoužívají v mobilních nákupních aplikacích. Podle interních dat společnosti RTB House je celosvětově už více než 80 % dostupného reklamního prostoru na mobilních zařízeních. Na českém trhu je situace zatím odlišná – na mobilních zařízeních je dostupných kolem 45 % reklamního prostoru, na desktopy připadá zbývajících 55 %. Nejedna globální značka se již věnuje retargetingu v aplikacích intenzivně, lokální značky to čeká v brzké době.

Nebojte se změny. Integrace je nejjednodušší část

Druhým důvodem je zdrženlivost značek integrovat retargetingové nástroje s aplikacemi. Často se domnívají, že to je komplexní proces, který se podobá integraci online obchodů. Pravda je docela odlišná. Rozvinuté retargetingové firmy jsou integrovány s mnohými dodavateli a platformami. Pokud má značka vytvořenou aplikaci na této platformě, provázání zabere jen pár sekund.

Retargeting v aplikacích navíc funguje na základě stejných hodnot jako retargeting na webu. Pomáhá udržet angažovanost uživatelů a zvyšuje pravděpodobnost toho, že se v budoucnosti do e-shopu vrátí. Dále pomocí personalizované reklamy a relevantních nabídek ve správný čas zlepšuje konverze, zvyšuje prodeje, zkvalitňuje zákaznickou zkušenost a zobrazuje relevantní produkty. Kampaně navíc mohou být plně přizpůsobené. Mezi oběma typy retargetingu neexistuje žádný rozdíl, jen je potřeba uznat, že počet zákazníků s mobily narůstá. Data společnosti Statista ukazují, že 67 % uživatelů se nechalo slyšet, že zkušenost s využíváním mobilní aplikace je dovedla ke koupi zboží. Potenciál je reálný a zákazníci čekají až vaši značku uvidí pod svými prsty.

Autor: Lenka Plaszová, sales manager, RTB House

Podobné články

Cisco chce pomoci partnerům efektivněji oslovit zákazníky

6. 8. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Cisco)
Společnost Cisco rozšiřuje svůj program Marketing Velocity, aby mohli partneři efektivněji vést své marketingové kampaně. Nové rozšíření Marketing Velocity propojuje a integruje znalosti a nástroje společnosti Cisco do jedné nabídky. Čtěte více

Spamové pasti i GDPR zabraly. Obchodníci dělají e-mailing zodpovědněji

26. 7. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: SmartEmailing)
Hrozby blokací kvůli „trefování“ spamových pastí, GDPR i přísnější požadavky poskytovatelů e-mailingových řešení přispěly k tomu, že obchodníci začali v posledních měsících přistupovat k rozesílání obchodních sdělení zodpovědněji. Více než na kvantitu odeslaných zpráv hledí na kvalitu databází a správný postup pro získávání kontaktů. Čtěte více

E-shopy uživatelské recenze nepodceňují. Přesto je zde velký prostor pro zlepšení

1. 7. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: Lesensky)
Uživatelské recenze využívá na svých e-shopech čím dál více značek. Není divu, dávno už totiž neplatí, že se Češi rozhodují především podle nejnižší ceny. Mezi nejdůležitější aspekty, podle kterých si lidé zboží vybírají, patří hodnocení ostatních zákazníků, recenze a zkušenosti s nákupem. Čtěte více

O nákupu v e-shopu rozhoduje skladová dostupnost v kombinaci s cenou

24. 4. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Asociace pro elektronickou komerci (APEK) vydala studii mapující očekávání a návyky zákazníků, kteří nakupují online. Studie je založená na rozsáhlém výzkumu zákazníků a připravila ji digitální agentura Sherpas. Oproti obecnému pocitu na trhu studie přichází například s překvapivým zjištěním, že české kořeny e-shopu, nebo dostupnost kamenného obchodu v rozhodovacím procesu klienta prakticky nehrají roli. Čtěte více