Mobilním zařízením je přizpůsobena pětina e-shopů

23. 9. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: NetDirect)
Stále více Čechů nakupuje zboží přímo z mobilních zařízení. Podíl nákupů z tabletů a chytrých telefonů činí v některých odvětvích již 13 % a podle dat společnosti NetDirect takto nakupují Češi nejvíce knihy a parfémy. Za rostoucí oblibou stojí mimo jiné lepší přizpůsobivost českých e-shopů mobilním zařízením. Tzv. responzivní weby už má pětina z nich.

Z mobilních zařízení nakupují Češi nejvíce knihy a parfémy. „Především v první kategorii jsme v poslední době zaznamenali opravdu výrazný nárůst,“ řekl Marek Krška ze společnosti NetDirect. Při nákupu přes mobilní zařízení utratí Češi v případě knih průměrně okolo 700 korun. Obecně je zájem spíše o produkty, jejichž vlastnosti a parametry lidé dobře znají. Naopak nižší prodeje lze sledovat u zboží, jako jsou šperky či spodní prádlo. Obecně se to také týká drahých položek, nákupy nad 5 000 korun jsou ojedinělé a např. elektrotechnika se z mobilních zařízení prodává minimálně.

Pětina e-shopů má responzivní web

V některých odvětvích činí podíl nákupů z mobilních zařízení již 13 %. Obecně lze růst přisoudit rozmachu tzv. responzivních webů, díky kterým mají e-shopy přizpůsobeny své webové stránky k prohlížení z tabletů i chytrých telefonů. Zatímco loni činil podíl e-shopů s responzivním webem 11 %, aktuální odhady hovoří již o 20 %. „Stoupající počet přístupů z mobilních zařízení i např. optimalizace vyhledávání v Googlu přispívají k tomu, že se e-shopy stále více zaměřují na zlepšování mobilní podoby webů,“ řekl Marek Krška a dodal: „Lépe se také orientují v datech a umí si změřit přínos mobilního webu i odhadnout jeho potenciál.“

Mobilní aplikace e-shopů jsou naopak na ústupu a vytlačují je právě responzivní weby. „Ani z dlouhodobého hlediska neočekávám v případě aplikací nějaký výrazný nárůst,“ řekl Marek Krška. Aplikace jako takové však stále mají své opodstatnění např. v B2B sektoru.

Čím jednodušší, tím lepší

Rostoucí oblibě nákupů z mobilních zařízení pomáhá i aktuálně největší trend, kterým je zjednodušování ve všech směrech. „Čím jednodušší je pohyb po webu, tím vyšší je šance, že zákazník na e-shopu setrvá a nakoupí,“ řekl Marek Krška. Zjednodušení se týká především počtu kroků v objednávce či stránky detailu produktu. Zobrazení musí být jednoduché a s důrazem na navigaci a zboží. Textová pole by naopak měla být výstižná a co nejstručnější. „Doba se zrychluje a uživatelé u delších textů stejně neudrží pozornost,“ dodal Krška.

Nadvláda počítačů trvá

Přestože rostoucí počet zákazníků disponujících nějakým mobilním zařízením nahrává trendu responzivních webů, které se stávají výhodné prakticky pro všechny druhy e-shopů, nelze v blízké době očekávat jejich plošné využití drtivou většinou e-shopů. „Přechod na responzivní design webu není záležitostí jednoho dne. Práce vyžaduje čas v řádu několika týdnů a také potřebné zkušenosti,“ vysvětlil Krška. V příštích letech navíc nehrozí, že bychom veškerý internetový obsah konzumovali jen z mobilních zařízení, hlavní roli budou hrát kvůli pohodlí dále stolní počítače.

Podobné články

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více

Češi jsou při nákupech impulsivnější, radost z utrácení se ale nevrací a trh deformují slevy

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jak se vyvíjí běžný zákazník českých e-shopů? A co si z toho mají odnést obchodníci? Nová sonda Skip Pay ukazuje, že po letech přestáváme být při nakupování ve vleku ekonomické situace a vracíme se k impulsivnějším nákupům. Zároveň ale překvapivě klesá loajalita a také důvěra v obchodníky. A hlavně – radost z nakupování a utrácení se stále nevrací tam, kde byla před inflační vlnou. Čtěte více

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více

Skip Pay zavádí možnost rozesplátkovat vyúčtování

22. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech od ČSOB, rozšiřuje možnosti svých odložených plateb. Přibyla nabídka rozložit si vyúčtování na splátky po dobu 4–⁠⁠⁠⁠⁠⁠37 měsíců. Je určena především pro nečekané výdaje, které nejdou jednoduše pokrýt z běžného rozpočtu – například stěhování nebo nákladné opravy. Na rozdíl od klasických splátkových produktů na e-shopech zákazník získává větší volnost. Čtěte více