Mobilní zařízení k nákupu v e-shopech použilo v roce 2019 již 55 % zákazníků

25. 2. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Český internetový zákazník se pomalu mění. Nakupování prostřednictvím chytrých telefonů je stále populárnější. Jak vyplývá z výzkumu Asociace pro elektronickou komerci (APEK), ještě v roce 2015 mělo zkušenost s objednávkou zboží přes mobilní zařízení jen 28 % uživatelů internetu. V roce 2019 to ale byla již více než polovina nakupujících.

S ohledem na vývoj ve světě je zároveň zřejmé, že se tomuto trendu budou muset e-shopy přizpůsobit.

Chytré mobilní telefony a chytrá domácnost obecně mění významným způsobem naše zvyky. Není tak divu, že změny se dotýkají i nakupování. A to jak on-line, tak i v kamenných obchodech. V e-shopech každoročně sledujeme růst objednávek ze smartphonů, přestože například asijskému trhu se zatím zdaleka neblížíme. Tam mobily vysloveně dominují,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. V roce 2019 využilo mobilní zařízení, tedy chytrý telefon nebo tablet, k nákupu v e-shopech 55 % internetových zákazníků. Meziročně se jednalo o růst o pět procentních bodů. V roce 2017 chytrých zařízení k objednávce použilo 42 % on-line nakupujících.

Bez zajímavosti ovšem není ani dopad používání smartphonů v kamenných obchodech: „67 % respondentů našeho výzkumu uvedlo, že alespoň někdy využijí svého mobilního telefonu k porovnání nabídky mezi kamenným obchodem a e-shopy. Rychlému srovnání nabídky tak už podléhají i běžné prodejny,“ uvedl Jan Vetyška. Nakupující díky chytrým telefonům častěji vyhledává informace o konkrétním zboží (31 %) a také je používá ke čtení komentářů a hodnocení zboží či samotných prodejen (25 %).

E-shopy se dlouhodobě snaží co nejvíce trendu nakupování přes mobil přizpůsobit. Responzivní web internetového obchodu nebo samostatná aplikace musí být co nejpřehlednější a objednávka co nejsnadnější. Je jasné, že tento trend bude i nadále prodeje ovlivňovat. V blízké budoucnosti nás čeká i další rozvoj chytrého nakupování, kdy bude objednávky za nakupující běžně vyřizovat umělá inteligence,“ uzavřel Vetyška.

Podobné články

Češi vloni na Vánoce nakupovali dříve a vraceli méně zboží

8. 4. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Retino)
Podle analýzy dat české společnosti Retino, která provozuje platformu pro reklamace a vracení zboží zakoupeného přes e-shopy, začali vloni zákazníci v ČR elektronicky nakupovat na Vánoce už koncem září. A po Vánocích vraceli méně zboží. Čtěte více

E-shopy přechod na „přísnější“ online platby zvládají úspěšně

1. 4. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Od ledna letošního roku platí upravená pravidla pro platby, které zákazníci provádí prostřednictvím internetu. Silné ověření klienta, které bylo do české legislativy transponováno ze směrnice známé pod zkratkou PSD2. Tím, jak se e-shopy s novou situací vypořádaly, se zabýval průzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Čtěte více

Infografika: Jak pandemie (z)mění nákupní chování Čechů?

15. 3. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: GLS)
Každý třetí dotázaný (33 %) plánuje po skončení pandemie více šetřit, vyplývá z letošního průzkumu společnosti GLS provedeného agenturou Ipsos na vzorku 1 050 respondentů. Úspory v uplynulém roce klesly 30 % Čechů. Vůbec nejvíce koronavirová pandemie finančně zasáhla lidi s nižším vzděláním (44 %), kteří mnohdy nemohou pracovat z domova. Čtěte více

Alza dosáhla za rok 2020 obratu 37 miliard korun

18. 2. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: Alza.cz)
Díky 28% meziročnímu nárůstu tržeb Alza vloni zaznamenala nejrychlejší růst za posledních 10 let. Za rok 2020 e-shop zpracoval 15,8 milionů objednávek a počet unikátních zákazníků vzrostl na téměř pět milionů. Čtěte více