Novinky

Marže, rabat, přirážka – jak se počítají

Protože klienty často upozorňuji na nebezpečí zlevňování – a na příkladu jim ukazuji, jaký dopad to má na jejich zisk – vím, že v pojmech marže, přirážka a rabat panuje velký zmatek.

Reseller Magazine OnLine
Zdroj: www.jakzvysitprodej.cz
  • 11. 10. 2013
  • 2 min
Marže, rabat, přirážka – jak se počítají

Záměna přirážky a marže není neobvyklá, na příkladu tedy vysvětlím rozdíly.

Co je přirážka

Řekněme, že jako maloobchod s elektrem nakupujete a dovážíte televizory určité značky za cenu 7 000 za kus a následně jej prodáváte za cenu 10 000 Kč. Přirážka je procentuální (ne korunové) vyjádření podílu z ceny, který jste si k nákupní ceně přirazili. Počítá se jako „prodejní cena děleno nákupní cenou“ (ProdC/NákC) a v našem příkladu je to 10 000/7 000 = 1,428. Jinými slovy prodáváte-li televizory za 142,8 % nákupní ceny, vaše přirážka je 42,8 %. Přirážka je tak často používána při naceňování zboží, kdy si obchodník řekne, že chce mít na všem zboží X% přirážku a následně tímto číslem vynásobí nákupní ceny. Matematicky tedy: přirážka = (ProdC - NákC) / NákC * 100.

Co je marže

Marže na druhé straně vyjadřuje, „kolik jsme vydělali. A používá se obráceně. Kupujete-li výše uvedené televizory za 7 000 Kč a prodáváte je za 10 000 Kč, váš hrubý zisk je 3 000 Kč. Marže vyjadřuje výnos z prodeje a počítá se „hrubý zisk děleno prodejní cena“ (Zisk/ProdC), v našem příkladu pak 3 000 děleno 10 000 = 0,3 = 30% marže. Matematicky vyjádřeno marže = (ProdC - NákC) / ProdC * 100.

Záměna přirážky a marže není neobvyklá, před časem se jí např. dopustil přímo ministr zdravotnictví, a Česká lékárnická komora proto dokonce vydala následující zprávu: „Přirážkou myslíme navýšení nákupní ceny, a tím vytvoření ceny prodejní (lze nazvat „procenta zdola“). Marží, snad lépe výnosem, označujeme podíl našeho navýšení na prodejní ceně (lze nazvat „procenta shora“).

Pokud bychom tyto veličiny vyjádřili v absolutní hodnotě, dojdeme ke shodné částce v Kč pro konkrétní případ, avšak u obvyklého relativního vyjádření dojdeme k výrazně odlišným hodnotám, platí však jedno pravidlo: marže je vždy menší než přirážka. Nejlépe lze osvětlit na příkladu (zjednodušeno o vliv DPH, který marži ještě snižuje: nákupní cena: 100 Kč, přirážka 20 % (zde shodně i 20 Kč), prodejní cena: 120 Kč, marže 16,67 % (tedy 20 Kč ze 120 Kč). Při započítaní DPH (5 % či 19 %) je koncová cena 126 Kč, respektive 142,80 Kč, a marže 15,87 %, respektive 14 %.“

Co je rabat

Rabat bývá s marží často zaměňován. Je-li v obchodním názvosloví marže ziskem, potom rabat představuje slevu, kterou prodejce poskytuje kupujícímu (například množstevní rabat) z obvyklé ceny.

Autor: Pavel Řehulka