Novinky

Mall a Aukro pod jednou střechou, konkurence přiostří

Pavel Gregor

  • 30. 4. 2012
  • 1 min

Již vloni se spekulovalo o dvou finančních transakcích, které by měly změnit poměry v elektronickém obchodování na českém internetu. Zatímco u Alzy se ještě nic neudálo (alespoň nic, co by bylo sděleno veřejnosti), u Mallu již ano. Tato nákupní galerie co nevidět změní většinového vlastníka.

Za zhruba 5,7 miliardy českých korun získá 80procentní podíl Jihoafrická mediální a internetová skupina Naspers, a to prostřednictvím společnosti MIH Allegro. Mall.cz je značka patřící společnosti Netretail Holding, kterou vlastní Intel Capital, Ondřej Fryc (spoluzakladatel Mall), MCI a další akcionáři. Asi netřeba připomínat, že Allegro u nás již několik investic má, zmiňme alespoň Aukro. Tato transakce na českém internetu je nejen jednou z největších v tomto roce, ale i v celé historii. V budoucnosti by ji mohl trumfnout snad jen prodej Alzy či Seznamu.

A co to znamená pro e-komerci v ČR? Zatímco do segmentu prodeje IT se Mall až tak necpal, v případě prodeje spotřební elektroniky je vše jinak. Zde má dominantní pozici. Naspers do Netretail Holding investoval nejen kvůli tomu, aby posílil svoji pozici ve střední a východní Evropě, ale především, aby získal moderní logistické centrum (otevřeno v roce 2009 v Horních Počernicích o ploše 12 700 m²), které je škálovatelné a tudíž možné využít právě ve zmíněných regionech. Díky tomu svůj obchodní záběr Naspers nejen rozšíří, ale v Česku zintenzivní a možná více rozšíří nabídku IT.