Jednotný evropský digitální trh. Vede tudy správná cesta pro e-shopy?

28. 8. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Evropská komise v květnu představila jeden ze svých nejdůležitějších konceptů – rozvoj jednotného digitálního trhu. Od představení hlavních myšlenek nyní EU postupuje k podrobnějšímu rozpracování a mimo jiné probíhají také veřejné konzultace na téma jednotného digitálního trhu. Díky tomu můžeme vnímat, jakým směrem se Evropská komise chce vydat.
Foto: Freeimages.com

Internetoví obchodníci a Evropská komise jsou ve vzácné shodě, pokud se týká hlavních bariér, které brání přeshraničnímu online prodeji v EU. Jde především o rozdíly v právní úpravě jednotlivých členských zemí, logistiku a ve velké míře také daňové systémy, především pak DPH. Při pohledu do hloubky se ovšem pohled obchodníků začne lišit.

V oblasti distančního prodeje došlo v uplynulých letech k harmonizaci právní úpravy v celé EU. Možnost odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů a související pravidla včetně informačních povinností je tedy ve všech zemích unie stejná. Rozdíly jsou ovšem v podrobnější úpravě ochrany práv spotřebitele, ale také ve výkladu legislativy dozorujícími orgány jednotlivých členských států,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dále doplnil: „Například Česká obchodní inspekce tak může mít rozdílný pohled na rozsah plnění informačních povinností než její ekvivalent v Německu či Itálii. To je samozřejmě především pro menší obchodníky komplikací.

Samostatným tématem, které dosud nepodléhá plné harmonizaci a má velký vliv na vztah mezi obchodníkem a spotřebitelem, je záruka za zboží. „V České republice a ve většině dalších zemí EU platí dvouletá zákonná záruka na nové zboží. Přesto se může lišit, a to především v souvisejících detailech. Kromě sjednocení jednotlivých úprav by obchodníci například velmi ocenili stanovení lhůty, ve které by měl spotřebitel oznámit existenci poruchy, kterou následně reklamuje. V současné době neexistuje v ČR žádný limit, což může mít pro obchodníky negativní dopad – ať už jde o reklamaci poškození při přepravě či omezená záruka poskytovaná výrobcem,“ dodal Jan Vetyška.

Komplikace internetovým obchodům ovšem přináší také oblasti, které nesouvisí přímo s ochranou spotřebitele či jeho právy. Především pro malé a střední e-shopy jsou komplikované rozdíly v požadavcích na značení výrobků, poskytování dalších právních informací nebo bezpečnostní informace. Často tak obchodníci musí rozlišovat nejen při přípravě zboží k expedici, do jakého státu EU směřuje. A to samozřejmě přináší dodatečné náklady.

APEK, stejně jako Ecommerce Europe, podporuje snahu o harmonizaci pravidel ve všech zemích EU. Díky tomu by se i pro české e-shopy značně rozšířili možnosti dalšího rozvoje,“ uzavřel Vetyška.

Nejen k tématu prodeje zboží po internetu, ale také digitálního obsahu, se mohou obchodníci a další instituce vyjádřit na příslušných stránkách Evropské komise.

Štítky: 

Podobné články

Česká e-commerce by letos mohla růst až o 18 %, koronavirus může paradoxně pomoci

31. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: PackWay)
Tuzemská e-commerce scéna loni meziročně rostla o 15 %. V letošním roce odborníci odhadují růst až o 18 %. K ještě vyšším číslům může segmentu pomoci i aktuální dění kolem pandemie koronaviru. Vyšší prodeje vedle potravin totiž hlásí také další prodejci například ze segmentu potřeb pro domácnost. Nárůst tržeb lze očekávat i v segmentu firem, které pro oblast e-commerce poskytují logistické a další služby. Čtěte více

Objem rozesílaných e-mailů narostl o desítky procent. Co dělat, pokud je musíte posílat také?

26. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Mailkit)
Společnost Mailkit, která stojí za stejnojmenným nástrojem pro marketingovou automatizaci, pozorně sleduje, jaký dopad má aktuální situace týkající se koronavirové nákazy na to, jakým způsobem firmy po celém světě rozesílají e-mailingové kampaně. Co odborníci vysledovali a co vám radí? Čtěte více

E-shopy jsou v plném provozu a dopravci minimalizují osobní kontakt se zákazníky

23. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Zatímco řada kamenných obchodů musela v současné době na základě vyhlášeného nouzového stavu svůj provoz přerušit, e-shopy dodávají zboží zákazníkům dál. A je na ně, stejně jako na dopravce, kladena nečekaná zátěž. V některých segmentech přesahují prodeje předvánoční úroveň, přitom musí on-line obchody i doručovatelé dbát na přísná hygienická pravidla. Čtěte více

ShopRoku 2019: Lidl-shop, Spokojenýpes.cz a další

13. 3. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka)
Heureka.cz už pojedenácté vyhlásila výsledky soutěže ShopRoku. Nejkvalitnějším e-shopem na českém trhu (Absolutní vítěz Ceny kvality) se stal e-shop Spokojenýpes.cz, který po třech letech vystřídal na první příčce tuzemského giganta s parfémy e-shop Notino.cz. V Ceně popularity udělili letos zákazníci 180 000 hlasů, „zlatý hattrick“ získal e-shop ONLINESHOP.cz. Jak si vedly další obchody? Čtěte více