Jednotný evropský digitální trh. Vede tudy správná cesta pro e-shopy?

28. 8. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Evropská komise v květnu představila jeden ze svých nejdůležitějších konceptů – rozvoj jednotného digitálního trhu. Od představení hlavních myšlenek nyní EU postupuje k podrobnějšímu rozpracování a mimo jiné probíhají také veřejné konzultace na téma jednotného digitálního trhu. Díky tomu můžeme vnímat, jakým směrem se Evropská komise chce vydat.
Foto: Freeimages.com

Internetoví obchodníci a Evropská komise jsou ve vzácné shodě, pokud se týká hlavních bariér, které brání přeshraničnímu online prodeji v EU. Jde především o rozdíly v právní úpravě jednotlivých členských zemí, logistiku a ve velké míře také daňové systémy, především pak DPH. Při pohledu do hloubky se ovšem pohled obchodníků začne lišit.

V oblasti distančního prodeje došlo v uplynulých letech k harmonizaci právní úpravy v celé EU. Možnost odstoupit od kupní smlouvy do 14 dnů a související pravidla včetně informačních povinností je tedy ve všech zemích unie stejná. Rozdíly jsou ovšem v podrobnější úpravě ochrany práv spotřebitele, ale také ve výkladu legislativy dozorujícími orgány jednotlivých členských států,“ řekl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a dále doplnil: „Například Česká obchodní inspekce tak může mít rozdílný pohled na rozsah plnění informačních povinností než její ekvivalent v Německu či Itálii. To je samozřejmě především pro menší obchodníky komplikací.

Samostatným tématem, které dosud nepodléhá plné harmonizaci a má velký vliv na vztah mezi obchodníkem a spotřebitelem, je záruka za zboží. „V České republice a ve většině dalších zemí EU platí dvouletá zákonná záruka na nové zboží. Přesto se může lišit, a to především v souvisejících detailech. Kromě sjednocení jednotlivých úprav by obchodníci například velmi ocenili stanovení lhůty, ve které by měl spotřebitel oznámit existenci poruchy, kterou následně reklamuje. V současné době neexistuje v ČR žádný limit, což může mít pro obchodníky negativní dopad – ať už jde o reklamaci poškození při přepravě či omezená záruka poskytovaná výrobcem,“ dodal Jan Vetyška.

Komplikace internetovým obchodům ovšem přináší také oblasti, které nesouvisí přímo s ochranou spotřebitele či jeho právy. Především pro malé a střední e-shopy jsou komplikované rozdíly v požadavcích na značení výrobků, poskytování dalších právních informací nebo bezpečnostní informace. Často tak obchodníci musí rozlišovat nejen při přípravě zboží k expedici, do jakého státu EU směřuje. A to samozřejmě přináší dodatečné náklady.

APEK, stejně jako Ecommerce Europe, podporuje snahu o harmonizaci pravidel ve všech zemích EU. Díky tomu by se i pro české e-shopy značně rozšířili možnosti dalšího rozvoje,“ uzavřel Vetyška.

Nejen k tématu prodeje zboží po internetu, ale také digitálního obsahu, se mohou obchodníci a další instituce vyjádřit na příslušných stránkách Evropské komise.

Štítky: 

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více