Novinky

Jak získat loajálního zákazníka

Téměř každý e-shopař ví, že získat nového zákazníka je podstatně náročnější a dražší, než si udržet zákazníka stávajícího. Jak si ale „vychovat“ loajálního zákazníka, který se k nám bude vracet? Kromě kvalitního zboží a služeb je potřeba nabídnout i něco navíc.

František Doupal
Zdroj: Shoptet.cz
  • 26. 2. 2016
  • 3 min
Jak získat loajálního zákazníka

„Zkušení provozovatelé internetových obchodů toto pravidlo znají a dělají vše pro to, aby je spokojený zákazník navštěvoval znovu a znovu. Konkurence mezi e-shopy je v Česku veliká, a tak už opravdu nestačí odbavit objednávku včas a bez chyb. Alfou a omegou je vybudovat si se zákazníkem fungující vztah. Vzhledem k tomu, že mezi kupujícím a prodávajícím probíhá pouze virtuální komunikace, je to úkol poměrně náročný, ale ne nemožný,“ uvedl Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Jak získat loajálního zákazníka?

  1. Neomezujte komunikaci na nutné minimum, ale zároveň se nesnažte udělat si ze zákazníka nejlepšího kamaráda hned při prvním kontaktu, vztah budujte postupně.Po registraci pošlete zákazníkovi uvítací zprávu a buďte s ním pravidelně v kontaktu. Kromě klasických obchodních sdělení můžete registrovaným zákazníkům zasílat například přehledný čtvrtletní newsletter o tom, co se u vás děje nového. V tomto případě se již nemusíte bát být trochu osobnější. Podělte se o reportáž z firemní snídaně nebo se pochlubte, že se vaše kolegyně bude vdávat. Zákazník tak získá pocit, že vás zná a je s vámi na jedné lodi.
  2. Chcete-li přeci jen zákazníka něčím obdarovat, buďte sví a originální. Sériově vyráběné propisky nebo klíčenky s logem obchodu už dávno nejsou in (a možná ani nikdy nebyly). Pokuste se najít něco, co vhodně reprezentuje váš obchod a třeba vzbudí i nějaké emoce. Místo zbytečností, které dříve či později skončí zastrčené v šuplíku, v horším případě rovnou v koši, rozdávejte dobré skutky. Pošlete příspěvek neziskové organizaci nebo podpořte nějaký zajímavý projekt. Zákazník bude mít pocit, že udělal dobrou věc, a možná ho motivujete, aby stejný krok udělal i on sám.
  3. Pro komunikaci využívejte různé kanály. Kdo v dnešní době „nejede“ na sociálních sítích, jako by nebyl. Vzhledem k tomu, že jde o platformy, kde každou vteřinou přibývají spousty informací, je udržování sociálních sítí poměrně časově náročné, nicméně návratnost bývá velmi dobrá. Nestárnoucí klasikou zůstává e-mail, u kterého ale hrozí, že adresát zprávu bez otevření rovnou smaže, a je proto potřeba zaujmout již předmětem e-mailu.Komunikační kanály by se měly efektivně namixovat, aby se důležité informace dostaly k co největšímu počtu zákazníků. 
  4. Dejte svým zákazníkům pocit, že jsou pro vás důležití. Svět se netočí jen kolem slev a dárků k nákupu. Často totiž získáte spoustu muziky za opravdu málo peněz. Dopřejte stálým zákazníkům výsadní postavení a informujte je o recenzích na produkty, pozvánkách na nejrůznější akce nebo o novinkách v e-shopu jako první.
  5. Pokud se o chod e-shopu nestaráte sami, ale máte i další zaměstnance, seznamte je s vaší obchodní strategií a nastiňte pravidla, podle kterých váš obchod funguje. Ujistěte se, že při komunikaci se zákazníky používáte stejný firemní jazyk, který patří k důležitým aspektům při budování „tváře“ e-shopu. Budete-li navenek působit jako sehraný tým, získá váš obchod u zákazníků další plusové body.