Infografika: Mobilní obchodování zastíní tradiční online nákupy

11. 3. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: PayPal)
Průzkum společností PayPal a Ipsos odhalil, že mobilní obchodování roste téměř třikrát rychleji než celý sektor elektronického obchodování. V období let 2013–2016 se složená roční míra růstu (CAGR) v oblasti mobilního nakupování odhaduje na 42 % oproti 13% růstu celého sektoru elektronického obchodování (včetně mobilního).

„Nacházíme se na pomezí éry, kdy na prvním místě budou zákazníci nakupovat na mobilních zařízeních,“ řekl Anuj Nayar, senior ředitel pro globální iniciativy ve společnosti PayPal. „Ve společnosti PayPal jsme svědky růstu mobilního nakupování z méně než jednoho procenta celkového objemu plateb na více než dvacet procent v roce 2014.“

Světlá budoucnost pro mobilní obchodování

Z hlediska procentuálního podílu na globálních útratách v online obchodech představuje mobilní obchodování stále ještě relativně malý segment: podle průzkumu tvoří nákupy prostřednictvím smartphonů devět procent online útrat a nákupy přes tablety pět procent. Obě tyto skupiny jsou zcela ve stínu stolních a přenosných počítačů, které dohromady dosahují 85% podílu na online útratách.

Zatímco absolutní čísla mohou být malá, rozmach mobilního obchodování je poměrně významný. Třetina (33 %) dotázaných online nakupujících uvedla, že v posledních dvanácti měsících provedla nákup prostřednictvím smartphonu, a 20 % respondentů nakoupilo přes tablet. Prudký růst obchodování ve smartphonech pohání především mladí dospělí lidé. Globálně je v průměru 59 % nakupujících přes smartphone ve věku 18–34 let oproti 44 % všech online zákazníků.

Online spotřebitelé dávají přednost aplikacím

Globálně 64 % zákazníků, kteří nakoupili přes smartphone, uskutečnilo svůj nákup z aplikace a 52 % nakoupilo prostřednictvím webového prohlížeče. Ti, kdo použili obě platformy, dávají obvykle přednost aplikacím (47 % upřednostňuje nákup z aplikace). Když byli všichni uživatelé smartphonů a tabletů dotázáni na výhody používání aplikace k úhradě online či offline nákupů, většina uvedla pohodlí (35 % uživatelů smartphonů/tabletů souhlasí, že je to výhoda) a rychlost (30 %).

Dnes vyhledávání produktů, zítra nové funkce

Nejčastěji jmenovanou aktivitou mezi vlastníky či uživateli smartphonů v souvislosti s mobilním nakupováním je vyhledávání produktů: 36 % respondentů uvedlo „vyhledávání informací o produktech na smartphonu“ v uplynulých dvanácti měsících, 27 % použilo smartphone k „vyhledávání umístění a dalších informací o obchodě či firmě“ a 25 % využilo smartphone ke „čtení zákaznických či uživatelských recenzí“.

Když ovšem byli uživatelé smartphonů dotázáni, k čemu by je chtěli využívat v budoucnu (kromě činností, ke kterým je již použili dříve), mezi nejčastější odpovědi související s budoucími funkcemi patřily různé platební možnosti, 16 % uživatelů smartphonů zvolilo „použití smartphonu u pokladny k zaplacení nákupu (např. pomocí NFC)“ a 15 % uvedlo „objednávku v předstihu před příchodem do provozovny (např. kávy či jídla) prostřednictvím aplikace či webového prohlížeče ve smartphonu“.

Překážky v mobilním obchodování

Největší překážkou rychlejšího růstu mobilního obchodování je skutečnost, že zákazníci si ještě neuvědomují jeho výhody oproti nakupování na zařízeních s větší obrazovkou.

Vlastníci/uživatelé smartphonů, kteří své zařízení nepoužili v posledních dvanácti měsících k nákupu, jako největší překážky uvádějí: „upřednostňuji online nakupování na jiném zařízení (například přenosný nebo stolní počítač)“ (odpověď zvolilo 39 % %), „příliš malá obrazovka“ (34 %) a “upřednostňuji používání Internetu na jiném zařízení“ (28 %).

Ti, kteří v posledních dvanácti měsících nakoupili prostřednictvím smartphonu, uvedli mírně odlišné důvody, proč tak nenakupují častěji: „příliš malá obrazovka“ (odpověď zvolilo 34 % respondentů), „upřednostňuji online nakupování na jiném zařízení (například přenosný nebo stolní počítač)“ (27 %) a „obavy o bezpečnost online nákupů z mobilního zařízení“ (21 %).

„S příchodem levných mobilních telefonů, větších displejů a vylepšení v oblasti zabezpečení mobilních zařízení se budou překážky v mobilním obchodování snižovat,“ doplnil Anuj Nayar. „Tato vylepšení spolu s jednoduššími možnostmi digitálních plateb, jako je PayPal OneTouch, přinesou zákazníkům jednodušší, bezpečnější a intuitivnější způsoby platby pomocí mobilních telefonů.“

Průzkum se zabýval zvyklostmi v oblasti mobilního nakupování a dotázal více než 17 500 spotřebitelů z 22 zemí.

Podobné články

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více

Češi jsou při nákupech impulsivnější, radost z utrácení se ale nevrací a trh deformují slevy

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jak se vyvíjí běžný zákazník českých e-shopů? A co si z toho mají odnést obchodníci? Nová sonda Skip Pay ukazuje, že po letech přestáváme být při nakupování ve vleku ekonomické situace a vracíme se k impulsivnějším nákupům. Zároveň ale překvapivě klesá loajalita a také důvěra v obchodníky. A hlavně – radost z nakupování a utrácení se stále nevrací tam, kde byla před inflační vlnou. Čtěte více

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více