Infografika: Jak si Češi vybírají e-shop pro svůj nákup

1. 9. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Cena patří při každém nákupu mezi rozhodující faktory. A to jak v kamenných obchodech, tak na internetu. Jaké další faktory hrají při výběru e-shopu roli a jakou strategii při nákupu čeští spotřebitelé volí nejčastěji, odhalil průzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Foto: Freeimages.com

Zkušenost s nákupem on-line má podle nejnovějšího výzkumu APEK, kterého se zúčastnilo více než 1 500 respondentů, 89 % uživatelů internetu ve věku 15+. Není žádným překvapením, že nejčastěji objednávají zboží po síti zákazníci ve věku 25 až 34 let. Celkem 66 % respondentů v této věkové kategorii uvedlo, že na e-shopech nakoupí minimálně jednou za měsíc. „Naše nejnovější data potvrzují dlouhodobý trend. Na internetu se nakupuje pravidelně a opakovaně, e-komerce je již nedílnou součástí našeho každodenního života,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Pro výběr internetového obchodu využívá při většině nákupů 62 % zákazníků srovnávače cen či nákupní rádce. „Cenové srovnávače jsou pro spotřebitele praktickým pomocníkem. Přesto jen samotná nejnižší cena vybraného zboží pro samotný nákup nestačí,“ prohlásil Jan Vetyška. „Cena je zcela zásadním atributem pro výběr e-shopu u 51 % zákazníků. 60 % z nich ale za stejně důležité považuje, aby obchodník nabízel přehledné a kompletní informace o produktu. 53 % nakupujících vyhledává dopravu zdarma, 52 % pak dostupnost zboží skladem.

Jakou roli hraje u spotřebitelů loajalita? Kolik z nich se vrací do svého oblíbeného obchodu? Jako nejčastější nákupní strategii uvedlo nákup ve vyzkoušeném obchodě 20 % respondentů výzkumu. Je však třeba vnímat rozdíly, které přináší jednotlivé kategorie. „Nejvíce loajálních zákazníků mají e-shopy s oblečením a obuví. 27 % dotázaných uvedlo, že při nákupu módy po internetu důvěřují svým vyzkoušeným obchodů a jdou přímo za nimi,“ řekl Jan Vetyška a doplnil: „Počítače, notebooky a příslušenství nakoupí na obvyklém místě 23 %, drogerii a produkty pro zdraví a krásu 21 %, mobily 20 % a sportovní vybavení 17 % spotřebitelů.“ Zajímavostí na závěr pak je, že větší loajalitu k internetovým obchodům uvádí muži, a to ve 22 % oproti 17 % u žen.

Štítky: 

Podobné články

Úspěšný prodejce potřebuje propojenou komunikační síť

19. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Konecta )
Digitální technologie transformovaly způsob, jakým zákazníci interagují s prodejci. Studie odhalují, že většina klientů dnes při nákupu využije hned několik online i offline komunikačních kanálů. To zvyšuje tlak na prodejce, kteří jsou nuceni poskytovat plynulé a konzistentní služby napříč všemi platformami. V ten moment přichází na scénu strategie omnichannel. Čtěte více

Česká e-commerce zakončila první kvartál roku se 4% růstem

18. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Mírně se také zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1 512 Kč. Čtěte více

Češi se nebojí zkoušet nové e-shopy a svoji ekonomickou situaci vnímají lépe

17. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Loajalita zákazníků v on-line prostředí je každým rokem silnější a pro e-shopy důležitá. I tak mají nadále nové kvalitní internetové obchody slibnou šanci na trhu uspět. Jak totiž ukázal výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK), čtyři z deseti internetových nakupujících jen v letošním prvním čtvrtletí vybrali pro svůj nákup z jejich pohledu dosud nevyzkoušený e-shop. Čtěte více

ShopRoku 2023 zná své vítěze

16. 4. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Už popatnácté nákupní rádce Heureka.cz vyhlásil vítěze soutěže ShopRoku. Nejoblíbenější je největší český e-shop Alza.cz, speciální cenu Heureky získalo české hračkářství Hugo chodí bos, udržitelným e-shopem roku je Elis design. Výhercem kategorie Visa Special Award pro e-shopy zapojené do Heureka Marketplace je mall.cz. Ocenění za kvalitu získal knihobot.cz. Čtěte více