Infografika: Jak si Češi vybírají e-shop pro svůj nákup

1. 9. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Cena patří při každém nákupu mezi rozhodující faktory. A to jak v kamenných obchodech, tak na internetu. Jaké další faktory hrají při výběru e-shopu roli a jakou strategii při nákupu čeští spotřebitelé volí nejčastěji, odhalil průzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Foto: Freeimages.com

Zkušenost s nákupem on-line má podle nejnovějšího výzkumu APEK, kterého se zúčastnilo více než 1 500 respondentů, 89 % uživatelů internetu ve věku 15+. Není žádným překvapením, že nejčastěji objednávají zboží po síti zákazníci ve věku 25 až 34 let. Celkem 66 % respondentů v této věkové kategorii uvedlo, že na e-shopech nakoupí minimálně jednou za měsíc. „Naše nejnovější data potvrzují dlouhodobý trend. Na internetu se nakupuje pravidelně a opakovaně, e-komerce je již nedílnou součástí našeho každodenního života,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Pro výběr internetového obchodu využívá při většině nákupů 62 % zákazníků srovnávače cen či nákupní rádce. „Cenové srovnávače jsou pro spotřebitele praktickým pomocníkem. Přesto jen samotná nejnižší cena vybraného zboží pro samotný nákup nestačí,“ prohlásil Jan Vetyška. „Cena je zcela zásadním atributem pro výběr e-shopu u 51 % zákazníků. 60 % z nich ale za stejně důležité považuje, aby obchodník nabízel přehledné a kompletní informace o produktu. 53 % nakupujících vyhledává dopravu zdarma, 52 % pak dostupnost zboží skladem.

Jakou roli hraje u spotřebitelů loajalita? Kolik z nich se vrací do svého oblíbeného obchodu? Jako nejčastější nákupní strategii uvedlo nákup ve vyzkoušeném obchodě 20 % respondentů výzkumu. Je však třeba vnímat rozdíly, které přináší jednotlivé kategorie. „Nejvíce loajálních zákazníků mají e-shopy s oblečením a obuví. 27 % dotázaných uvedlo, že při nákupu módy po internetu důvěřují svým vyzkoušeným obchodů a jdou přímo za nimi,“ řekl Jan Vetyška a doplnil: „Počítače, notebooky a příslušenství nakoupí na obvyklém místě 23 %, drogerii a produkty pro zdraví a krásu 21 %, mobily 20 % a sportovní vybavení 17 % spotřebitelů.“ Zajímavostí na závěr pak je, že větší loajalitu k internetovým obchodům uvádí muži, a to ve 22 % oproti 17 % u žen.

Štítky: 

Podobné články

Podnikatelé se bojí ztráty dat i krádeže identity, zabezpečení však podceňují

6. 5. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: MasterCard)
Povědomí o významu kybernetické bezpečnosti mezi českými podnikateli roste, často jí však nepřisuzují dostatečnou prioritu. Jen 39 % dotázaných mikro- a malých podnikatelů uvádí, že jsou ochotní do zabezpečení své firmy investovat více než 500 korun měsíčně. Pětina dokonce na bezpečnost nedá měsíčně ani korunu. Čtěte více

Stabilní start pro českou e-commerce: První čtvrtletí přineslo 4% meziroční růst

25. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Česká e-commerce zaznamenala v prvním čtvrtletí roku 2025 meziroční růst ve výši čtyř procent. Zatímco v lednu a únoru zůstávala výkonnost pod očekáváním, výrazné zlepšení přišlo v březnu, kdy došlo k meziročnímu růstu. Zvýšený zájem byl především v sezónních kategoriích jako zahrada, cyklistické vybavení a obecně vybavení na venkovní sporty. Čtěte více

Velký test e-shopů: Jak si vedly české online obchody pohledem odborníků z e-commerce?

11. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Shopsys, Skladon, Retino)
Třetí ročník rozsáhlého testování české e-commerce scény se nově uskutečnil pod názvem Velký test e-shopů. Společnosti Shopsys, Skladon a Retino v něm opět v průběhu vánoční špičky hodnotily standardy českých e-shopů, které zásadně ovlivňují zákaznickou zkušenost – uživatelskou přívětivost nákupního košíku, úroveň logistiky a kvalitu vratkových procesů. Čtěte více

Heureka vyhlásila vítěze soutěže ShopRoku 2024. Které obchody uspěly?

4. 4. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Soutěž ShopRoku zná své vítěze za rok 2024. Nákupní rádce Heureka.cz letos už pošestnácté ocenil nejlepší české e-shopy napříč několika kategoriemi od zákaznické oblíbenosti až po kvalitu služeb. O výsledcích jako každý rok rozhodovali, jak samotní zákazníci, tak odborná porota. Novinkou letošního ročníku je kategorie Značka roku. Čtěte více