Infografika: Jak si Češi vybírají e-shop pro svůj nákup

1. 9. 2016. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Cena patří při každém nákupu mezi rozhodující faktory. A to jak v kamenných obchodech, tak na internetu. Jaké další faktory hrají při výběru e-shopu roli a jakou strategii při nákupu čeští spotřebitelé volí nejčastěji, odhalil průzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Foto: Freeimages.com

Zkušenost s nákupem on-line má podle nejnovějšího výzkumu APEK, kterého se zúčastnilo více než 1 500 respondentů, 89 % uživatelů internetu ve věku 15+. Není žádným překvapením, že nejčastěji objednávají zboží po síti zákazníci ve věku 25 až 34 let. Celkem 66 % respondentů v této věkové kategorii uvedlo, že na e-shopech nakoupí minimálně jednou za měsíc. „Naše nejnovější data potvrzují dlouhodobý trend. Na internetu se nakupuje pravidelně a opakovaně, e-komerce je již nedílnou součástí našeho každodenního života,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Pro výběr internetového obchodu využívá při většině nákupů 62 % zákazníků srovnávače cen či nákupní rádce. „Cenové srovnávače jsou pro spotřebitele praktickým pomocníkem. Přesto jen samotná nejnižší cena vybraného zboží pro samotný nákup nestačí,“ prohlásil Jan Vetyška. „Cena je zcela zásadním atributem pro výběr e-shopu u 51 % zákazníků. 60 % z nich ale za stejně důležité považuje, aby obchodník nabízel přehledné a kompletní informace o produktu. 53 % nakupujících vyhledává dopravu zdarma, 52 % pak dostupnost zboží skladem.

Jakou roli hraje u spotřebitelů loajalita? Kolik z nich se vrací do svého oblíbeného obchodu? Jako nejčastější nákupní strategii uvedlo nákup ve vyzkoušeném obchodě 20 % respondentů výzkumu. Je však třeba vnímat rozdíly, které přináší jednotlivé kategorie. „Nejvíce loajálních zákazníků mají e-shopy s oblečením a obuví. 27 % dotázaných uvedlo, že při nákupu módy po internetu důvěřují svým vyzkoušeným obchodů a jdou přímo za nimi,“ řekl Jan Vetyška a doplnil: „Počítače, notebooky a příslušenství nakoupí na obvyklém místě 23 %, drogerii a produkty pro zdraví a krásu 21 %, mobily 20 % a sportovní vybavení 17 % spotřebitelů.“ Zajímavostí na závěr pak je, že větší loajalitu k internetovým obchodům uvádí muži, a to ve 22 % oproti 17 % u žen.

Štítky: 

Podobné články

Zásilkovna doručuje do AlzaBoxů

6. 5. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Alza.cz)
Alza.cz Zásilkovně nově poskytne volné sloty tak, aby její zákazníci měli větší možnost vyzvednout své zásilky. Počet propůjčených schránek se bude zvyšovat, v průběhu dvou týdnů se plánuje rozšíření na více než sto AlzaBoxů napříč celou Českou republikou. Čtěte více

E-shopy rozšiřují služby, ale řada z nich přitom nestíhá

30. 4. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: ShrtCut Studio)
Opatření vlády kvůli pandemii koronaviru ze dne na den přesunula většinu obchodů z kamenných prodejen na internet. Zároveň také změnila chování mnoha spotřebitelů. Jak uvádějí největší české e-shopy, tak například nárůst prodeje elektroniky, zejména počítačů, tiskáren nebo webkamer, v březnu meziročně stoupl o stovky procent. Čtěte více

Koronavirus podpořil razantní růst e-commerce v celé Evropě

28. 4. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
E-shopy díky krizi způsobené koronavirem posilují jak v České republice, tak i v celé Evropě. Nakupování on-line objevuje řada nových zákazníků, jen v Itálii přibylo internetovým obchodům dva miliony nakupujících. Řada odvětví zaznamenala nárůst v řádech desítek až stovek procent, naopak přibližně pětina obchodníků na internetu zaznamenala pokles prodejů. Čtěte více

Kvůli koronavirové krizi kleslo využívání B2B zásilek i dobírky

23. 4. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: Balikobot.cz)
V průběhu března klesl v ČR objem odeslaných B2B zásilek zhruba o šestinu a o 14 % se snížil také podíl nákupů na dobírku. Vyplývá to z údajů služby Balikobot.cz, která pomáhá firmám agregovat přepravní služby a zefektivnit systém expedice a sledování zásilek. Čtěte více