GfK: Trh s elektrem v ČR a SR ve 3. čtvrtletí 2014

20. 11. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: GfK)
Ve třetím čtvrtletí roku 2014 zaznamenal trh technického spotřebního zboží meziroční nárůst v České republice v hodnotovém vyjádření o 10 % a na Slovensku o 7 %.

Nejvyšší dynamiku v ČR má sektor telekomunikací, následovaný sektory informačních technologií a kancelářské techniky. Naopak k poklesům dochází u spotřební elektroniky a fota. Na Slovensku rástli všetky sektory s výnimkou fota a kancelárskej techniky. Najvyššiu dynamiku majú sektory veľkých domácich spotrebičov a telekomunikácií.

Malé domácí spotřebiče

Ve 3. čtvrtletí roku 2014 zaznamenal trh malých domácích spotřebičů v ČR výraznější růst než v minulém čtvrtletí. Hodnota prodejů vzrostla o 5,6 % oproti stejnému období loňského roku. Nejvýraznější nárůst mezi malými domácími spotřebiči vykazovaly přístroje na přípravu džusů a elektrické zubní kartáčky, následovány kuchyňskými roboty, kávovary a vysavači. Všechny tyto přístroje zaznamenaly růst i v kusovém vyjádření. Mezi spotřebiče, které meziročně ve třetím čtvrtletí klesaly v hodnotě, patří domácí pekárny, fritézy a parní hrnce.

V porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku, trh malých domácich spotrebičov na Slovensku rástol o 9,5 %. Kategórie, ktoré zaznamenali najvýznamnejší nárast, boli odšťavovače a kuchynské roboty. Medzi produkty, ktoré naopak vykazovali pokles, patria domácej pekárne, fritézy a strojčeky na vlasy. U kávovarov sa výrazne prejavuje prepad priemernej ceny, čo je v protiklade k rastúcej cene celkovo v kategórií malých domácich spotrebičov.

Velké domácí spotřebiče

Ve třetím čtvrtletí roku 2014 trh s velkými domácími spotřebiči v Česku opět dosáhl pozitivního růstu v porovnání s předchozím čtvrtletím. Meziročně vzrostl o 5,7 % v hodnotě a zaznamenal zvýšení průměrné ceny prodaných spotřebičů. Pozitivní vývoj v hodnotovém vyjádření je vidět u všech produktových skupin, obzvláště výrazný je u sušiček. V objemu prodejů se trh vyvíjel pomalejším tempem. Co se týče prodaných kusů, mírný pokles postihl myčky nádobí a odsavače pár. Internet a tradiční prodej se vyvíjely konstantně.

Pozitívny vývoj trhu s veľkými domácimi spotrebičmi v SR naďalej pokračuje aj v treťom kvartáli roku 2014. K medziročnému nárastu 15,9 % prispeli všetky produktové skupiny, pričom najdynamickejší vývoj bol zaznamenaný u sušičiek, umývačiek riadu a práčok. Trh rástol predovšetkým vďaka výraznejšie pozitívnejšiemu vývoju internetu oproti tradičnému predaju. Vstavané spotrebiče zazname-nali mierny pokles cien, avšak ich rast podielu na počte predaných kusov naďalej pokračuje cez všetky kanály.

Spotřební elektronika


Trh spotřební elektroniky v ČR vykázal oproti stejnému období loňského roku hodnotový pokles o téměř 8 %. Ačkoliv spotřebitelská poptávka po klíčové kategorii televizorů je stabilní, hodnota trhu vzhledem k výraznější cenové erozi poklesla. Obrat se meziročně snižuje i u mnoha dalších kategorií, jakou jsou například set top boxy, videopřehrávače a videokamery. Na druhé straně se pozitivně vyvíjí audio segment tažený nyní hlavně soundbary a bezdrátovými reproduktory.

V treťom kvartáli roku 2014 na Slovensku došlo k miernemu medziročnému nárastu, o niečo viac ako 1 % v medziročnom porovnaní. Významnú úlohu na trhu spotrebnej elektroniky hrajú televízie, ktoré pomerne značne narástli hlavne vďaka trendu smerom k veľkým obrazovkám. Väčšinu ostatných kategórií naďalej sprevádzali negatívne trendy, ale je tu niekoľko výnimiek s veľmi pozitívnym vývojom, ako napr. soundbary a bezdrôtové reproduktory.

Informační technologie

I ve třetím čtvrtletí zaznamenal sektor informačních technologií v Česku meziroční nárůst. Celkový objem tržeb byl o téměř 14 % větší než ve stejném období loňského roku. Největší měrou se na tomto vývoji podílela klíčová kategorie přenosných počítačů. Meziroční růst však vykazovaly i stolní počítače nebo monitory, a přispěly tak k pozitivnímu vývoji celého sektoru. Dařilo se rovněž tabletům, přestože tempo růstu této kategorie nadále zpomalovalo.

Trh informačných technológií v SR v treťom štvrťroku rástol o viac ako 2 % v hodnote v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roku. Celý sektor udržali v kladných číslach prenosné počítače, ktoré tvoria z hľadiska obratu kľúčovú produktovú kategóriu. Medziročne sa darilo aj monitorom, najmä segmentu s uhlopriečkou 24 a viac palcov. Naopak, mierny pokles zaznamenali stolné počítače a tablety.

Fototrh

Trh digitálních fotoaparátů se v ČR nadále ocitá v červených číslech. Celkově trh z hlediska hodnoty meziročně poklesl o zhruba 19 %. Na druhou stranu se třetí čtvrtletí vyvíjelo meziročně pozitivněji než předcházející dvě čtvrtletí. Za pozitivnějším vývojem ve třetím čtvrtletí stál segment kompaktů s pevným objektivem, především pak kompakty s velkým senzorem nebo Bridge kamery. Naopak u zrcadlovek došlo k výraznému poklesu.

Trh digitálnych fotoaparátov sa i na Slovensku naďalej ocitá v dvojciferných červených číslach. V treťom štvrťroku tak trh medziročne klesal o takmer 30 %. Za negatívnym vývojom stojí predovšetkým segment najlacnejších kompaktov s pevným objektívom. V tomto štvrťroku zaznamenali ale výrazný medzi-ročný prepad aj zrkadlovky.

Telekomunikace

Obrat sektoru v Česku zaznamenal ve třetím čtvrtletí letošního roku meziroční nárůst na úrovni 35 % a celkově toto čtvrtletí výrazně přispělo k už tak pozitivnímu vývoji sektoru telekomunikací. Nadále se zvyšuje váha chytrých telefonů, především pak se čtyřpalcovou úhlopříčkou a větší. Přírůstek zaznamenaly také sluchátka s mikrofonem.

Trh telekomunikácií vykázal oproti rovnakému obdobiu minulého roka v SR nárast o viac ako 12 % z hľadiska hodnoty. Celý trh pozitívne ovplyvňuje vývoj smartfónov, ale aj slúchadiel s mikrofónom. Naďalej rastie segment smartfónov s veľkosťou uhlopriečky 4 a viac palcov.

Kancelářská technika

Tržby v sektoru kancelářské techniky zaznamenaly ve třetím čtvrtletí v ČR výrazný meziroční nárůst. Celková hodnota prodejů ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku vzrostla o více než 13 %. Klíčovou produktovou kategorií, která ovlivňuje výsledky celého sektoru, jsou multifunkční zařízení. Z hlediska tržeb pak k celkovému nárůstu přispěla rostoucí poptávka po laserových zařízeních jak pro monochromatický, tak i pro barevný tisk.

Tržby v sektore kancelárskej techniky zaznamenali v treťom štvrťroku na Slovensku medziročný nárast. Celková hodnota predajov v porovnaní s rovnakým obdobím predchádzajúceho roku vzrástla takmer o 7 %. Kľúčovú produktovú kategóriu, ktorá ovplyvňuje výsledky celého sektoru, sú multifunkčné zariadenia. Z hľadiska tržieb potom k celkovému nárastu prispel rastúci dopyt po laserových monochromatických zariadeniach.

Štítky: 

Podobné články

Ročenka RMOL.CZ: Nejzajímavější průzkumy roku 2019

24. 12. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: DCD Publishing)
V roce 2019 jsme pro vás na RMOL.CZ připravili desítky analýz, studií a předpovědí, které prozrazují, v jaké kondici se nacházely různé tržní segmenty a jak by se měl trh dále vyvíjet. K nejzajímavějším z nich se můžete nyní vrátit a podívat se, zda se předpovědi naplnily a co nás pravděpodobně čeká v blízké budoucnosti. Čtěte více

Pozemní vysílání je v Česku populární, placená televize však přesto převládá

28. 11. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Polovina Čechů aktivních na internetu využívá ve své domácnosti terestrický příjem televizního signálu. Placená televize ale není žádným otloukánkem – nějakou její formu využívá 63 % internetové populace (v některých případech právě v souběhu s terestrickým příjmem), přičemž 59 % placenou televizi považuje za hlavní typ příjmu. Čtěte více

GfK: Prodej technického spotřebního zboží v ČR i SR v 1. čtvrtletí 2019 rostl

20. 5. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Trh s technickým spotřebním zbožím zaznamenal v České republice v prvním čtvrtletí roku 2019 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku nárůst o více než šest procent. Na Slovensku ve stejném období trh zaznamenal meziroční nárůst o více než čtyři procenta. Čtěte více

GfK: Celosvětový prodej smartphonů dosáhl v roce 2018 522 miliard USD

11. 3. 2019. (redaktor: František Doupal, zdroj: GfK)
Smartphony, mobilní telefony a nositelná elektronika jsou i nadále hnací silou rozvoje trhu technického spotřebního zboží – na celkových tržbách 1,2 bilionu USD se vloni podílely ze 44 %. Přestože se celosvětová poptávka po chytrých telefonech snížila o 3 % na 1,44 miliardy kusů, prodej zůstával vysoký a vygeneroval tržby v hodnotě 522 miliard USD. Čtěte více