Firmy chtějí mezinárodní platební standardy

1. 9. 2012. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: Roland Berger Strategy Consultants)
Zpracování objednávek a plateb ve většině evropských firem z oblasti spotřebního zboží je stále velice komplikované a pouze v malé míře standardizované. Platební procesy v rámci Evropy komplikují a zdražují nejen lokální právní a daňové povinnosti, ale také různorodé datové systémy.

Mezinárodně standardizované platby mohou snížit provozní náklady až o 20 % a výrazně snížit množství chyb. Včasné a dobře koordinované platby také zlepšují likviditu a pracovní kapitál firem. Toto jsou nejdůležitější zjištění studie Roland Berger Strategy Consultants s názvem Evropské platební procesy – zvyšování efektivity a snižování nákladů (European payment processes – Improving efficiency and lowering costs).

„Pomalé toky plateb a vysoké náklady na dokumentaci a správu reklamací mají negativní vliv na likviditu a pracovní kapitál mnoha firem,“ vysvětlil Constantin Kinský, ředitel pražské pobočky Roland Berger Strategy Consultants. „Zde vidíme obrovský potenciál pro úspory, protože standardizované platební procesy a přeshraniční datové systémy mohou pomoci společnostem zpracovávat objednávky, dodací listy a faktury mnohem efektivněji.“

Čím větší je firma, tím jsou transakce a účetní procesy složitější. Vysoký počet zákazníků a dodavatelů a neustále se měnící regulační opatření zdražují zpracování objednávek, dodacích listů a faktur. Polovina účastníků výzkumu již zpracovává tyto dokumenty elektronicky, ale místní právní a daňové předpisy tento proces na evropské úrovni komplikují. Například 92 % respondentů používá elektronickou výměnu dat při zpracování plateb, ale pouze 20 % z nich ji používá také pro mezinárodní transakce.

Dalším problémem jsou zdržení příchozích plateb, například pokud faktura nemůže být zaplacena kvůli chybám v objemech dodaného zboží či cenách. „I když téměř všechny firmy mají v účetním oddělení několik zaměstnanců, fragmentovaná data o produktech a zákaznících v místních pobočkách negativně ovlivňují platební morálku,“ vysvětluje Kinský.

77 % dotazovaných firem by uvítalo mezinárodní platební standardy. Největší prostor pro zlepšení vidí v samotných platebních procesech (50 %), reklamacích (33 %) a dodacích procesech (25 %). „Standardizované evropské řešení by zjednodušilo procesy ve firmách a vyžadovalo méně zaměstnanců,“ řekl Kinský. „Jedním z možných řešení by byla evropská regulační autorita, která by nejen sjednocovala různé lokální zákony a předpisy, ale také by jednala jako rozhraní mezi výrobou a obchodem, a tím zajišťovala hladké platební procesy v celé Evropě.“

Ale přesně tyto lokální předpisy jsou pro takovou centrální autoritu problém. A podle Kinského jsou problémem také interní struktury firem. „Společnosti používají platební procesy, které vznikaly a vyvíjely se postupně, své vlastní IT systémy a rozdělení zodpovědností, které se nedají změnit přes noc. Přesto jsou výhody mezinárodních platebních procesů jasně vidět a časem se prosadí.“

Štítky: 

Podobné články

Roland Berger: Firmy očekávají prohloubení recese

18. 10. 2012. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: Roland Berger)
Většina evropských firem očekává, že ekonomika bude v roce 2012 stagnovat. Až 62 % z nich vidí riziko recese, především ve třetím čtvrtletí. Za hlavní brzdu růstu je označována především klesající poptávka domácností, nedostatek kvalifikované pracovní síly, problémy eurozóny nebo nedostatečné možnosti financování. Čtěte více
Foto: SXC.hu

Roland Berger: Většina firem očekává růst

4. 4. 2012. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: Roland Berger)
Na celém světě očekávají firmy do roku 2013 růst o tři až deset procent. Nicméně vzhledem k pokračující krizi eura a nestabilitě finančních trhů hledají mezinárodní společnosti příležitosti k růstu na svých domácích trzích. Vliv mohou mít možné politické změny, například v USA, či problém se zdroji energie a kvalifikovanou pracovní silou, především v USA a Japonsku. Čtěte více
Foto: Sxc.hu

Telekomunikační operátoři pod tlakem

10. 3. 2012. (redaktor: Petra Piscová, zdroj: Roland Berger )
Boj o tržní podíl v telekomunikacích se přiostřuje. Silní poskytovatelé online služeb pro uživatele smartfonů vytlačují tradiční poskytovatele telekomunikačních služeb. To může mít v dlouhodobém měřítku dramatické důsledky. Experti predikují, že prodeje tradičních operátorů v Evropě mohou klesnout až o 20 procent, Ebitda o 40 procent. Čtěte více