Evropský trh s chytrými telefony klesl v 1. čtvrtletí 2025 o dvě procenta
Nejvíce mobilních telefonů v Evropě dodal v prvním čtvrtletí Samsung, jehož dodávky zde mírně vzrostly na 12,2 milionu kusů. Rozhodujícím faktorem úspěchu byly pro Samsung rekordní objemy prodejů telefonů řady Galaxy S. I díky tomu Samsung v Evropě dosáhl své historicky vůbec nejvyšší čtvrtletní průměrné prodejní ceny (ASP) svých přístrojů.
Apple druhý kvartál uzavřel na druhém místě žebříčku. Dodávky iPhonů vzrostly o deset procent na osm milionu kusů, k čemuž přispěla silná poptávka koncových uživatelů a zahájení prodeje „levného“ iPhonu 16e.
Třetí příčku navzdory slabší poptávce obsadila společnost Xiaomi. Její prodeje v Evropě ve sledovaném období klesly o dvě procenta na 5,3 milionu kusů. Za pozornost stojí, že šlo již o dvacátý čtvrtletý kvartál v řadě, kdy se Xiaomi umístilo mezi třemi největšími výrobci mobilních telefonů v Evropě.
Žebříček pěti největší výrobců mobilních telefonů v Evropě pak uzavřely firmy Motorola (dodala 1,7 milionu telefonů) a Google (prodal 0,9 milionu zařízená). Zejména pro Google jde o velký úspěch, protože se vůbec poprvé probojoval na seznam pěti nejprodávanějších výrobců v Evropě.
„Mnoho výrobců chytrých telefonů zaznamenalo v Evropě těžký začátek roku 2025. Zejména však ti, kteří jsou závislí na prodeji zařízení s cenou pod 400 eur,“ uvedl Runar Bjørhovde, senior analytik společnosti Canalys. „Po loňském mírném oživení přecenilo hned několik výrobců na konci 4. čtvrtletí 2024 poptávku uživatelů, v důsledku čehož mnozí z nich vstupovali do 1. čtvrtletí 2025 s nadbytečnými zásobami napříč distribučními kanály. To jim i kvůli částečnému nasycení trhu způsobilo potíže. V 1. čtvrtletí roku 2025 tak byl dodán nejnižší objem zařízení s cenou pod 200 eur za posledních deset let, což poukazuje na náročné tržní prostředí. Nejvíce takto postiženými výrobci byly společnosti Xiaomi a Motorola, ačkoli pro mnoho výrobců mimo první pětku byla situace ještě složitější.“
Apple a Samsung dosahovaly rekordních prodejů v high-end kategorii
„Poptávka po zařízeních vyšší třídy v Evropě nadále roste, a to především díky společnostem Apple a Samsung. Podíl zařízení s cenou nad 800 eur dosáhl rekordních 32 %,“ dodal Bjørhovde. „V prvním čtvrtletí mohl být spokojený zejména Apple, který zvýšil své dodávky o dvouciferná čísla, přestože do prvního čtvrtletí vstupoval se značnými zásobami starších modelů iPhone 13 a 14, jejichž prodej byl ukončen v prosinci 2024 v návaznosti na směrnici o USB-C. Z robustní spotřebitelské i podnikové poptávky po iPhonech Apple v Evropě nadále těží, ačkoli regulační překážky a pokuty jsou pro jeho širší podnikání v regionu nadále bolestivé.“
„Společnost Samsung v Evropě dosáhla nejvyššího čtvrtletního objemu dodaných prémiových produktů ve své historii, k čemuž přispělo velmi kladné přijetí řady Galaxy S25,“ poznamenal Bjørhovde. „Prodeje smartphonů řady Galaxy S vzrostly o 12 % ve srovnání s 1. čtvrtletím roku 2024, k čemuž přispěly agresivní propagační akce využívané napříč prodejním kanálem s cílem povzbudit spotřebitele k výměně či upgradu svých zařízení.“
Rostoucí podíl největších výrobců vyvolává obavy
„Prodejci a distributoři na evropském trhu se stále více obávají dlouhodobé konkurenční situace na trhu, kde se stále větší podíl a vliv přesouvá směrem ke společnostem Apple a Samsung,“ komentoval Bjørhovde. „Tlak na udržení tržního podílu, nákladů a ziskovosti se bude u všech výrobců jen zvyšovat, protože regulace, jako jsou například směrnice o ekologickém designu a bateriích, budou dále snižovat provozní marže a potenciálně snižovat celkový oslovitelný trh, zejména v silně konkurenčních nízkorozpočtových segmentech. Společnost Canalys předpovídá, že evropský trh chytrých telefonů poklesne v roce 2025 o tři procenta. V roce 2026 by se však měl trh vrátit k jednoprocentnímu růstu, což by mělo všem tržním subjektům přinést alespoň určitou úlevu.“
„Pochopení chování spotřebitelů a jejich nákupních zvyklostí bude do budoucna pro výrobce telefonů stále důležitější, protože hledání účinných strategií a taktik pro získávání nových zákazníků bude více a více komplikovat silně konkurenční prostředí, kde je stále těžší se odlišit a zaujmout koncové uživatele,“ uzavřel Bjørhovde.
Další informace včetně grafů si můžete prostudovat zde.