E-shopy v prvním čtvrtletí zlevňovaly tablety a telefony

7. 5. 2015. (redaktor: František Doupal, zdroj: Karsa Technologies)
Vyčkat s nákupem elektroniky se koncovým zákazníkům vyplatilo. Například průměrné ceny tabletů oproti říjnu loňského roku klesly v březnu 2015 o více než 6 %, a lidé tak mohli ušetřit až 450 korun. U mobilních telefonů byl rozdíl v ceně necelých 5 %.
Foto: Freeimages.com

Podle odborníků jsou ceny elektroniky v internetových obchodech v prvním čtvrtletí nového roku odrazem povánočního období. Nákupy před Vánocemi generují až dvě třetiny obratu prodejců v tomto segmentu. „Firmy se v novém roce snaží přilákat zákazníky na nižší ceny. Ti totiž svou spotřebu uspokojili již před Vánocemi a nyní jsou k nákupům méně ochotní,“ uvedl Michal Ježek, ředitel Karsa Technologies, která nabízí provozovatelům e-shopů moderní cloudový nástroj Karsa Monitor pro analýzu cen produktů v reálném čase. Nákup elektroniky je tradičně nejvýhodnější v prvním čtvrtletí. Důvodem nižších cen v prvním kvartálu je také životní cyklus produktu. Dochází totiž k přirozenému poklesu ceny v čase, protože firmy většinou uvádějí novinky na trh již v říjnu,“ vysvětlil Ježek.

Míra zlevňování se však liší dle cenové strategie jednotlivých internetových obchodů. Odlišná cenotvorba je patrná zvláště v období Vánoc a na začátku roku, kdy e-shopy velice pružně reagují na změnu poptávky. Například prodejce Alza.cz zvolil vyšší cenovou hladinu v říjnu loňského roku, která postupně klesala až o 1,9 % v období povánočních slev. Po jejich ukončení došlo k mírnému navýšení cen zhruba o procento.

Odlišný postup při cenotvorbě zvolil internetový obchod Okay.cz, který nastavil hladinu podzimních a vánočních cen konzistentní s výraznými lednovými slevami. Podzimní ceny byly v průměru o 2,6 % vyšší než v prvním čtvrtletí letošního roku. On-line prodejce elektroniky Czc.cz měl oproti tomu produkty levnější koncem loňského roku a na začátku roku 2015 zdražoval.

„Na příkladu uvedených obchodů je vidět, že každý internetový prodejce volí jinou strategii. Obchod Czc.cz volí stabilní cenovou strategii a ceny výrazně v předvánoční sezóně nemění. Alza.cz naproti tomu cenu s blížícím se koncem roku snižuje a v lednu nabízí krátký výprodej. Oba obchody pak od začátku roku cenu postupně zvedají,“ uvedl Václav Lorenc ze společnosti Pricewise, která se zabývá poradenstvím v oblasti cenotvorby a marketingu.

Údaje vyplývají z výsledků měření služby Karsa Monitor, která analyzuje ceny zboží v e-shopech.

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více