E-shopy nadále ukrajují podíl kamenným obchodům

30. 8. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Prodej po internetu se v roce 2016 podílel na českém maloobchodě 9,5 %. I v porovnání s dalšími evropskými státy si česká e-commerce scéna vede více než dobře. Česká republika se podle údajů APEK řadí mezi pět zemí s nejvyšším podílem prodeje po internetu na maloobchodě v celé EU.
Foto: Pixabay.com

Na českou e-commerce jsme se dívali vždy především z pohledu celkových obratů, počtu e-shopů či jednotlivých kategorií. Tentokrát jsme se rozhodli za pomoci dat, které jsme získali prostřednictvím nadnárodní asociace Ecommerce Europe, porovnat, jak si naše internetové obchody vedou z pohledu celkového významu v retailu oproti ostatním státům EU,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Vůbec nejlépe si v tomto směru vede možná trochu překvapivě severské Dánsko, ve kterém dosahuje podíl e-commerce na maloobchodě výjimečných 24 %. Při bližším pohledu však pochopíme, že podmínky v tomto nepříliš velkém státě jsou pro internetový prodej optimální. „V Dánsku žije ve věku 15+ 4,7 milionu obyvatel. Z toho 4,6 milionu je uživatelů internetu. Z nich pak 3,7 milionu nakupuje pravidelně na internetu,“ zhodnotil výsledky Jan Vetyška.

Podle očekávání hraje e-commerce významnou roli ve Velké Británii, kde se podílí na maloobchodních tržbách 20,9 %. Velká Británie patří dlouhodobě na absolutní vrchol evropského on-line prodeje a je také často inspirací ostatním obchodníkům v Evropě. S poměrně velkým odstupem pak dosáhlo třetího nejlepšího výsledku Německo, ve kterém internetoví prodejci dosáhli podílu svého odvětví ve výši 11,2 %. Čtvrtý je následně Island s 10,2 % a pak již Česká republika s 9,5 %. Naopak nejméně významné jsou zatím z pohledu celé ekonomiky e-shopy v Bulharsku (1,3 %), Itálii (2,6 %) a Maďarsku (2,7 %).

Internetové obchody a jejich služby jsou u nás na špičkové úrovni. Navíc nabízejí stále širší sortiment. Proto očekáváme, že význam e-commerce bude i nadále stoupat. Již v roce 2017 by měly obraty e-shopů dosahovat ke 115 miliardám korun a tím zřejmě překonat hranici 10% podílu na českém maloobchodě,“ uzavřel Jan Vetyška.

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více