E-shopy nadále ukrajují podíl kamenným obchodům

30. 8. 2017. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Prodej po internetu se v roce 2016 podílel na českém maloobchodě 9,5 %. I v porovnání s dalšími evropskými státy si česká e-commerce scéna vede více než dobře. Česká republika se podle údajů APEK řadí mezi pět zemí s nejvyšším podílem prodeje po internetu na maloobchodě v celé EU.
Foto: Pixabay.com

Na českou e-commerce jsme se dívali vždy především z pohledu celkových obratů, počtu e-shopů či jednotlivých kategorií. Tentokrát jsme se rozhodli za pomoci dat, které jsme získali prostřednictvím nadnárodní asociace Ecommerce Europe, porovnat, jak si naše internetové obchody vedou z pohledu celkového významu v retailu oproti ostatním státům EU,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Vůbec nejlépe si v tomto směru vede možná trochu překvapivě severské Dánsko, ve kterém dosahuje podíl e-commerce na maloobchodě výjimečných 24 %. Při bližším pohledu však pochopíme, že podmínky v tomto nepříliš velkém státě jsou pro internetový prodej optimální. „V Dánsku žije ve věku 15+ 4,7 milionu obyvatel. Z toho 4,6 milionu je uživatelů internetu. Z nich pak 3,7 milionu nakupuje pravidelně na internetu,“ zhodnotil výsledky Jan Vetyška.

Podle očekávání hraje e-commerce významnou roli ve Velké Británii, kde se podílí na maloobchodních tržbách 20,9 %. Velká Británie patří dlouhodobě na absolutní vrchol evropského on-line prodeje a je také často inspirací ostatním obchodníkům v Evropě. S poměrně velkým odstupem pak dosáhlo třetího nejlepšího výsledku Německo, ve kterém internetoví prodejci dosáhli podílu svého odvětví ve výši 11,2 %. Čtvrtý je následně Island s 10,2 % a pak již Česká republika s 9,5 %. Naopak nejméně významné jsou zatím z pohledu celé ekonomiky e-shopy v Bulharsku (1,3 %), Itálii (2,6 %) a Maďarsku (2,7 %).

Internetové obchody a jejich služby jsou u nás na špičkové úrovni. Navíc nabízejí stále širší sortiment. Proto očekáváme, že význam e-commerce bude i nadále stoupat. Již v roce 2017 by měly obraty e-shopů dosahovat ke 115 miliardám korun a tím zřejmě překonat hranici 10% podílu na českém maloobchodě,“ uzavřel Jan Vetyška.

Podobné články

České e-shopy využívají internetová tržiště ve velkém, tržby zde ale často nepřesáhnou ani 10 %

6. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Seyfor)
Více než polovina českých a slovenských e-shopů prodává své zboží přes některý marketplace, který působí na lokálním trhu. A další se na to chystají. Jenže zkušenosti těch, kteří tuto cestu už vyzkoušeli, jsou velmi rozpačité. Čtěte více

Česká e-commerce ve druhém čtvrtletí vzrostla o 8 %, nejsilnějším měsícem byl červen

30. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Po slabším dubnu zažila tuzemská e-commerce scéna v květnu oživení, které vyvrcholilo silným červnovým růstem. Ten byl poháněn především nákupy spojenými s příchodem letní sezóny a dovolených. Stabilní zůstává průměrná výše objednávky i vysoká míra spokojenosti zákazníků. Čtěte více

Češi jsou při nákupech impulsivnější, radost z utrácení se ale nevrací a trh deformují slevy

28. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Jak se vyvíjí běžný zákazník českých e-shopů? A co si z toho mají odnést obchodníci? Nová sonda Skip Pay ukazuje, že po letech přestáváme být při nakupování ve vleku ekonomické situace a vracíme se k impulsivnějším nákupům. Zároveň ale překvapivě klesá loajalita a také důvěra v obchodníky. A hlavně – radost z nakupování a utrácení se stále nevrací tam, kde byla před inflační vlnou. Čtěte více

Průměrná měsíční on-line útrata na e-shopech v červnu rostla. Muži utráceli víc než ženy

25. 7. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak utráceli Češi v červnu v e-shopech? Na to se opět ve svém pravidelném výzkumu mezi spotřebiteli ptala Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Jak ukázaly odpovědi on-line zákazníků, bylo to v meziročním srovnání opět víc než vloni. I nadále tak pokračuje pozitivní trend letošních e-commerce prodejů. Čtěte více