E-shopy a dopravci o Vánocích zrychlily – balíčky byly u zákazníků za dva dny

29. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Rychlost a kvalita doručení objednávek je pro internetové obchody a jejich zákazníky jedním z klíčových bodů. Také Vánoce 2019 byly pro e-shopy a dopravce velkou výzvou. Jak ale ukazují data i ohlasy zákazníků, dodání vánočních dárků tentokrát proběhlo bez větších problémů a včas.

Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mohla díky spolupráci se službou Balíkobot porovnat výsledky v oblasti doručování zásilek v hlavní sezoně, tedy v listopadu a prosinci 2019, oproti ostatním měsícům v roce. Data, která vychází ze statistik 1 500 klientů Balíkobotu, potvrzují, že oproti roku 2018 došlo prakticky ve všech směrech ke zlepšení.

Pro kvalitní zpětnou vazbu jsme se rozhodli například porovnat, jak dlouho dopravcům trvalo dodat balík zákazníkovi od předání prodejcem. Nejde tedy o kompletní dobu dodání od momentu objednávky, nicméně tu velmi ovlivňuje skladovost zakoupeného zboží a další faktory. Jako pozitivní shledávám, že zatímco v roce 2018 trvalo takové doručení kupujícímu do ruky 2,5 dne, v roce 2019 to bylo 2,23 dne. Při celkovém objemu zásilek jde o velmi zajímavý výsledek. I s ohledem na fakt, že do této statistiky jsou zahrnuty i případy, kdy zákazník zboží nepřevezme vlastním rozhodnutím napoprvé a dodání se tak o den prodlouží,“ uvedl výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. Období listopadu a prosince je pro dopravce velmi náročné, což potvrzuje i fakt, že doba doručení v ostatních měsících zabere ještě méně – v průměru 2,081 dne.

Rozdíly ovšem neplatí u zásilek, které si zákazníci objednávají v e-shopech na výdejní místa. Růst popularity tohoto způsobu doručení je dlouhodobým trendem mezi nakupujícími, před Vánoci ho plánovalo využít alespoň jednou více než 50 % zákazníků. Doba, po kterou si kupující vyzvedli balík z výdejního místa, byla od ledna do října 2019 2,902 dne, před Vánoci to pak bylo 2,91. „Pro zákazníky jde díky rozvinuté síti výdejen o pohodlný způsob dodání zboží. Současně na odběr nemusí spěchat, a tak si balíček vyzvednou obvykle později, než kdyby jim jej dopravce dodal přímo do ruky,“ doplnil Vetyška.

Dalším významným pohledem pro vyhodnocení vánočního období je pro internetové obchody procento nedoručených zásilek. To je před Vánoci nižší než během běžného roku. V roce 2019 to u zásilek „do ruky“ bylo 1,12 % oproti 1,45 %. I zde šlo o zlepšení oproti předchozímu období. V roce 2018 byly poměry nedoručených zásilek 1,22 % v listopadu a prosinci a 1,64 % po zbytek roku. V celkových objemech šlo o meziroční zlepšení (tedy pokles nedoručených balíků) ve výši 8,6 %  o Vánocích a 11,6 % mimo hlavní sezonu.

Horší je to v tomto směru s balíky na výdejní místa. Bohužel, zákazníci cítí zjevně v takovém případě doručení menší zodpovědnost. O Vánocích tak e-shopy vyřídily neúspěšně 3,55 % objednávek na výdejny, během zbytku roku 2019 to bylo dokonce 5,42 %. Zde je ovšem prostor na zlepšení především na straně kupujících. Měli by ctít stejný přístup, jaký očekávají od e-shopů,“ upozornil na nešvar ze strany spotřebitelů Vetyška. „Vánoce 2019 byly ve všech směrech z pohledu české e-commerce pozitivní. Obraty e-shopů během předvánočního období vzrostly meziročně o 16 %, současně se dařilo doručovat objednávky rychleji a úspěšněji než v předchozím roce. Věřím, že našim internetovým obchodům a dopravcům se podobné zlepšení povede i v roce 2020,“ řekl Vetyška.

Závěrem výkonný ředitel APEK upozornil: „Se zvýšenou kvalitou, rychlostí doručení a také nárůstem mzdových nákladů se bohužel pojí méně příjemná změna, která zákazníky e-shopů čeká. Řada dopravců své služby pro internetové obchody aktuálně zdražila nebo v nejbližší době zdraží, a to se samozřejmě může projevit na koncových cenách za dodání zboží. Věřím však, že s ohledem na popsané zkvalitnění služeb tuto změnu nakupující pochopí.

Podobné články

DPD spouští odesílání balíků přes své Pickup Boxy

22. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD umožňuje zákazníkům ze svých samoobslužných Pickup Boxů balíčky nejen vyzvedávat, ale nově také odesílat. Tento nový způsob odesílání ocení například živnostníci či malé a střední e-shopy, které mohou prostřednictvím boxu dostupného 24/7 poslat balík do jiného boxu, výdejního místa Pickup nebo na adresu zákazníka. Čtěte více

Allegro v ČR spouští vlastní výdejní boxy. Z WE|DO se zároveň stává One by Allegro

18. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Logistický operátor WE|DO by Allegro se mění na One by Allegro. Společnost tak sjednocuje název a identitu značky na všech trzích, na kterých aktuálně působí, a to s cílem přinést lepší služby nejen zákazníkům, ale také obchodníkům. Rebranding přichází souběžně s uvedením One Boxů, tedy vlastních výdejních boxů společnosti Allegro, na český trh. Čtěte více

Nákup na třetiny se v Česku zabydlel na více než tisícovce tuzemských e-shopů

9. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Twisto)
Nákup na třetiny, který umožňuje rozložit platby nad 1 500 Kč do tří plateb bez poplatků a navýšení, spustilo Twisto v lednu 2022. Nyní společnost hlásí, že ho lidé využili na více než tisícovce e-shopů. Zákazníci si jej oblíbili například na největším českém e-tržišti Allegro, největším prodejci vstupenek Ticketportal i na české e-commerce stálici Slevomatu. Čtěte více

Předvánoční nákupy budou letos vypadat jinak, protože zákazníci se stále více zadlužují

8. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Společnost Salesforce proto zpracovala aktuální údaje o nákupním chování, abychom zjistili, jak by mohly vypadat letošní předvánoční nákupy. Ukazuje se, že zákazníci nakupují méně a více sází na hodnotu požadovaného zboží. Nemůžeme říct, že nás zákazníci nevarovali. Od začátku roku hledají úspory a odkládají velké nákupy. Čtěte více