E-shopy čeká logistická špička, třetina vidí řešení ve fulfillmentu

30. 10. 2023. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skladon)
Nadcházející měsíce budou pro obchodníky nejnáročnějším obdobím roku, intenzivní přípravy a zásobování tak vrcholí již nyní. Snaha udržet vysokou kvalitu logistiky navzdory výraznému nárůstu objednávek a možnost zbavit se starostí s plánováním skladových i personálních kapacit jsou jedním z důvodů, proč stále více obchodníků využívá tzv. fulfillment.

V Česku podle průzkumu agentury Perfect Crowd tzv. fulfillment aktivně využívá či alespoň zvažuje již 33 % e-shopů, tedy o 13 % více než minulý rok. Pro ty zbývající je častou bariérou k přechodu strach z vyšších nákladů. „Opak přitom bývá pravdou, u fulfillmentu totiž obchodník platí vždy pouze tolik prostoru a operací, kolik v daném období reálně využil,” poznamenal Patrik Babinec ze společnosti Skladon, která během loňského roku vyexpedovala pro své klienty zásilky do 170 zemí světa.

Za necelý měsíc čeká obchodníky symbolický začátek vrcholné e-commerce sezóny – Black Friday, na nějž plynule navazují vánoční nákupy. Zdá se však, že k těm budou letos zákazníci přistupovat odlišněji než v minulých letech – cena totiž již není jediným aspektem, podle kterého se při nákupu rozhodují. Stále častěji se ohlíží také na rozšířené varianty doručení, jeho rychlost či celkovou kvalitu zákaznického servisu, včetně možnosti zboží snadno vrátit. Právě rostoucí nároky zákazníků, a tedy minimální prostor pro chyby, jsou důvodem, proč se e-shopy rozhodují outsourcovat některé kompetence externím partnerům.

Fulfillment je stále častěji součástí přípravy na vrchol sezóny

Oblastí, kterou obchodníci předávají do rukou odborníků stále častěji, bývá právě logistika. Přesto však stále panuje i řada obav, které přechod k outsourcingu u mnohých z nich oddaluje. Z průzkumu společnosti Skladon a agentury Perfect Crowd vyplývá, že pro 75 % e-shopů je největší bariérou vidina vyšších nákladů. Fulfillment je přitom snadný způsob, jak své cash flow naopak optimalizovat – obchodníkům totiž umožňuje platit pouze tolik prostoru a služeb, kolik skutečně využijí, a snadno se tak vypořádat s proměnlivou poptávkou během roku. Zároveň je zbavuje starostí s nabíráním sezónního personálu, jelikož do kompetencí logistického partnera přechází právě i efektivní plánování a řízení adekvátních kapacit.

Obchodníci jsou často překvapení, když svou logistiku outsourcují a ve výsledku na ní meziročně ušetří. Cena se totiž vždy odvíjí od množství zboží, které u nás mají v konkrétní měsíc uskladněné a od služeb, kterém jim v daném období poskytujeme. I proto začínají nad outsourcingem intenzivněji přemýšlet právě před vrcholem sezóny – vědí totiž, že budou muset odbavit často mnohonásobně více zboží a zároveň tomu přizpůsobit i množství personálu,“ uvedl k fulfillmentu Patrik Babinec, CMO a spoluzakladatel logisticko-technologické společnosti Skladon.

Míra individualizace jako jeden z parametrů kvality

Často zmiňovanou bariérou k využití fulfillmentu pak bývá rovněž obava z toho, že externí služba nebude natolik pružná jako vlastní logistika. Tu jako hlavní důvod svého váhání uvádí 61 % e-shopů. Kvalitní logistický partner by si však měl být vědom, že personalizace jeho služeb a schopnost dokázat se maximálně přizpůsobit měnícím se potřebám klientů je pro fungující spolupráci i podnikatelský růst e-shopu zásadní. Obzvlášť v době, kdy ke customizaci zásilek přistupuje stále více e-shopů – z Velkého testu logistiky společností Skladon a Retino vyplývá, že např. použití vlastí brandové pásky či přidání drobného dárku využívá necelá třetina z nich.

V posledních letech panuje mezi obchodníky velká konkurence, řada z nich tak hledá stále nové způsoby, jak se odlišit. Pro naše klienty tak například balíme zboží do jejich vlastních obalových materiálů, které podtrhují sílu a jedinečnost dané značky, nebo do zásilky vkládáme personalizovaný vzkaz v jazyce země, do které objednávka putuje. Uvědomujeme si, nakolik je individualizace služeb důležitá, i proto je to jedna z hlavních hodnot, na kterých dlouhodobě stavíme,“ doplnil Babinec.

Externí partner pomáhá nejen v tuzemsku, ale také v zahraničí  

Obchodníci, kteří si skladování a expedici zboží řeší po vlastní ose, pak jako hlavní důvod uvádí dohled nad kvalitou logistických procesů – 82 % se totiž obává, že outsourcingem kompetencí nad nimi ztratí kontrolu. Využitím fulfillmentu však předávají své zboží do rukou firem, pro které je logistika dlouhodobě hlavní oblastí podnikání a zároveň s ní mají často zkušenosti nejen v Česku, ale také v zahraničí. Právě expanze tak bývá pro obchodníky naopak důvodem, proč si outsourcing volí – dle průzkumu společnosti Upgates totiž prodává své zboží do zahraničí již 64 % českých e-shopů.

V minulém roce jsme odeslali zboží přibližně do 180 zemí světa, přičemž pro řadu našich klientů je právě přeshraniční prodej významnou částí celkových příjmů. Obchodníkům, kteří expanzi plánují, tak poskytujeme také individuální úvodní konzultace, kdy společně vymýšlíme ideální řešení pro jednotlivé země. Stavíme při nich především na vlastních zkušenostech ze zahraničních trhů, díky kterým dokážeme klientovi vybrat nejvhodnějšího dopravce a předat veškeré potřebné know-how,“ uzavřel Babinec.

Podobné články

DPD spouští odesílání balíků přes své Pickup Boxy

22. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: DPD)
Společnost DPD umožňuje zákazníkům ze svých samoobslužných Pickup Boxů balíčky nejen vyzvedávat, ale nově také odesílat. Tento nový způsob odesílání ocení například živnostníci či malé a střední e-shopy, které mohou prostřednictvím boxu dostupného 24/7 poslat balík do jiného boxu, výdejního místa Pickup nebo na adresu zákazníka. Čtěte více

Allegro v ČR spouští vlastní výdejní boxy. Z WE|DO se zároveň stává One by Allegro

18. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Allegro)
Logistický operátor WE|DO by Allegro se mění na One by Allegro. Společnost tak sjednocuje název a identitu značky na všech trzích, na kterých aktuálně působí, a to s cílem přinést lepší služby nejen zákazníkům, ale také obchodníkům. Rebranding přichází souběžně s uvedením One Boxů, tedy vlastních výdejních boxů společnosti Allegro, na český trh. Čtěte více

Nákup na třetiny se v Česku zabydlel na více než tisícovce tuzemských e-shopů

9. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Twisto)
Nákup na třetiny, který umožňuje rozložit platby nad 1 500 Kč do tří plateb bez poplatků a navýšení, spustilo Twisto v lednu 2022. Nyní společnost hlásí, že ho lidé využili na více než tisícovce e-shopů. Zákazníci si jej oblíbili například na největším českém e-tržišti Allegro, největším prodejci vstupenek Ticketportal i na české e-commerce stálici Slevomatu. Čtěte více

Předvánoční nákupy budou letos vypadat jinak, protože zákazníci se stále více zadlužují

8. 7. 2024. (redaktor: František Doupal, zdroj: Salesforce)
Společnost Salesforce proto zpracovala aktuální údaje o nákupním chování, abychom zjistili, jak by mohly vypadat letošní předvánoční nákupy. Ukazuje se, že zákazníci nakupují méně a více sází na hodnotu požadovaného zboží. Nemůžeme říct, že nás zákazníci nevarovali. Od začátku roku hledají úspory a odkládají velké nákupy. Čtěte více