E-commerce kopíruje křivky pandemie, květen byl meziročně o 4 % slabší

8. 6. 2021. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Česká e-commerce v květnu oproti loňskému roku stagnovala, respektive mírně klesla (o čtyři procenta). Navzdory tomu, že e-commerce mírně poklesla, šlo o silný měsíc – nesmíme zapomenout, že srovnáváme první v offlinu otevřený měsíc s extrémně silným loňským rokem.

„Očekávali jsme, že se velká část zákazníků po otevření přesune do kamenných obchodů. Už od oznámení toho otevření jsme viděli, že zákazníci začali s nákupy vyčkávat a nechávat je až do offline světa. Věřím ale, že v kamenných obchodech všichni nezůstanou a postupně se do e-shopů vrátí,” vysvětlil Tomáš Braverman, CEO Heureka Group, kam patří nákupní rádce Heureka.cz.

Podle Bravermana může vývoj celého května napovědět, jak se bude vyvíjet celý rok. „Když si uvědomíme, jak extrémní byl loňský rok, tak je reálné mluvit o stagnaci nebo růstu do deseti procent. I to bude ale podle mě úspěch,” řekl Braverman. Podle odhadů APEKu je podíl onlinu na retailu na 16 %. „To je z předešlých 11 % významný skok, a tito zákazníci se určitě neztratí,” doplnil Braverman.

Rostla zahrada, lidé se nahřívali v soláriích

Nejsilnějšími květnovými kategoriemi byly především ty spojené se zahradou, ať už se jednalo o zahradní nábytek, nářadí a vybavení pro úpravu zahrady, ale samozřejmě také o grily, udírny a podobně. Oproti dubnu vzrostla v průběhu extrémně chladného jara o 200 % také poptávka po přípravcích do solárií, ve kterých se lidé hned po jejich otevření nahřívali, doplňovali hladinu vitaminu D a chystali základ pro letní sezónu. 

Největšími skokany prvního kvartálu roku 2021 se stalo vybavení na sport – v zimě běžky a vybavení na běžky s meziročním růstem o 2 376 %, s příchodem jara kulminovaly prodeje kol a elektrokol, meziročně o více než 400 %.

Meziroční růst e-commerce
Měsíc (od ledna 2020)Procentuální změna
Leden20 %
Únor23 %
Březen39 %
Duben35 %
Květen24 %
Červen25 %
červenec23 %
Srpen20 %
Září18 %
Říjen31 %
Listopad99 %
Prosinec42 %
Leden51 %
Únor83 %
Březen93 %
Duben22 %
Květen-4 %
Štítky: 

Podobné články

České e-commerce se daří, průměrná měsíční útrata na zákazníka v e-shopech opět rostla

16. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: APEK)
Jak ukázal pravidelný měsíční výzkum Asociace pro elektronickou komerci (APEK) mezi spotřebiteli, chuť Čechů nakupovat na internetu stále roste. Průměrná měsíční útrata jednoho on-line nakupujícího dosáhla téměř 5 000 korun, což je o necelých 300 více než v roce 2024. Nejvíce přitom utráceli spotřebitelé v kategorii 25 – 34 let. Čtěte více

Skip Pay se na Slovensku integroval do platebních bran GoPay a Comgate

15. 9. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Skip Pay)
Skip Pay, fintech ČSOB, na Slovensku potvrzuje, že chytré financování má i za hranicemi Česka své místo. Vedle úspěšné integrace do platebních bran GoPay a Comgate rozšířil fintech své služby také do kamenných poboček cestovní agentury Invia a navázal spolupráci s novými e-shopy. Slovenští zákazníci si také oblíbili nákup na Třetinu. Čtěte více

Mobilní aplikace mění pravidla hry - Češi přesouvají nákupy do telefonu

15. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Datart)
Zkušenosti s online nákupem elektroniky a IT techniky dnes deklaruje zhruba 66 % Čechů. Mění se však způsob, jakým lidé k online nákupům přistupují. Zatímco dříve dominoval počítač, dnes více než polovina objednávek probíhá přes mobilní telefony, často přímo v aplikacích konkrétních prodejců. Nadále si však důležitost drží i kamenné prodejny. Čtěte více

Heureka upravuje model služby „Ověřeno zákazníky“

13. 8. 2025. (redaktor: František Doupal, zdroj: Heureka Group)
Skupina Heureka oznámila změny u své klíčové služby „Ověřeno zákazníky“, který vstoupí v platnost v září 2025 pro Česko a Slovensko. Zavedení nového, odstupňovaného modelu je strategickým rozhodnutím, jehož cílem je zajistit dlouhodobou udržitelnost této funkce. Čtěte více