dTest: Jak se osvědčil v praxi nový občanský zákoník?

29. 12. 2014. (redaktor: Pavel Gregor, zdroj: dTest)
Již skoro rok je účinný nový občanský zákoník. Upřesnil některá práva spotřebitelů, ale zároveň přinesl řadu problémů s výkladem. Dvouletou „záruku“ sice většina prodejců uznává, ale někteří tápou v procesu vyřizování reklamací. Nejasné je i prodloužení záruky po výměně zboží za nové.
Foto: Freeimages.com

Zatím se zdá, že klady občanského zákoníku převažují nad zápory. Některé nedostatky však mají potenciál způsobit spotřebitelům problémy. „Odborníci se stále neshodují, zda platí či neplatí zákonná záruka. Naštěstí většina obchodníků vyřizuje reklamace stejně jako v loňském roce,“ řekl Miloš Borovička, právní poradce dTestu a dodal: „Ačkoliv přes rok voláme po novele, která by v tom udělala jasno, upravují se zcela jiné pasáže zákoníku.“ Netrpělivě očekávaná rozhodnutí soudů mohou přijít až za několik let, a tak zůstávají spotřebitelé i obchodníci v nejistotě.

Avizovanou novinkou v neprospěch spotřebitelů mělo být zrušení nové záruky v případě výměny zboží. Zákonná odpovědnost prodejce má podle výkladu tvůrců zákoníku skončit nejpozději dva roky od koupě. Občanský zákoník to tak ale výslovně neříká.

„§ 2169 výslovně stanoví, že zákazník má právo na dodání nové věci bez vad, pokud si koupí vadnou věc a § 2165 zase říká, že reklamovat lze 24 měsíců od převzetí. Neříká ‚od prvního‘, podle nás je tedy nutné vztáhnout toto ustanovení na každé převzetí nové věci,“ řekl Borovička. A podotkl: „Spotřebitelé si ale začínají zvykat, že radši chtějí peníze zpět a koupí si novou věc s novou zárukou.“ Ustanovení tedy obchodníky spíše poškozuje, než chrání.

Největším problémem se tedy stává protispotřebitelský výklad některých ustanovení ze strany podnikatelů. Jedná se například o výjimky z možnosti odstoupit od smlouvy uzavřené na internetu. Jednou z nich je situace, kdy se zboží vyndá z uzavřeného obalu a vynětím se znehodnotí. „Výjimka míří třeba na kartáčky na zuby a podobně, ale někteří prodejci jsou schopní tvrdit, že hygienicky se znehodnotí i tričko, které si spotřebitel vyzkouší,“ vysvětlil Borovička. Ačkoliv je podle dTestu právo na straně zákazníka, zatvrzelého prodejce přesvědčí pouze soud.

Podobné články

Jak budou vypadat reklamace po očekávané novelizaci občanského zákoníku?

31. 1. 2020. (redaktor: František Doupal, zdroj: dTest)
Zapracování dvou nových evropských směrnic z oblasti spotřebitelských smluv do českého práva, které právě probíhá, zruší v občanském zákoníku 24měsíční zákonnou záruku. Spotřebitelům však poskytne nová práva, a to nejpozději do dvou let. Čtěte více

Nový občanský zákoník z pohledu resellera – spotřebitelské smlouvy

1. 7. 2014. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: DCD Publishing)
V novém občanském zákoníku podrobným pravidlům podléhají speciální smlouvy, které jsou uzavírány mezi podnikatelem a spotřebitelem. Z povahy věci je tedy jasné, že tato zvláštní úprava smluv se neuplatní na úrovni vztahů mezi distributory a prodejci, ale hlavně na úrovni vztahů mezi prodejci a koncovými zákazníky, kteří nenakupují produkty pro své podnikání, ale pro osobní potřebu. Čtěte více

Nový občanský zákoník z pohledu resellera – formulářové smlouvy a obchodní podmínky

24. 6. 2014. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: DCD Publishing)
Nový občanský zákoník nově podrobněji upravuje problematiku tzv. adhezních smluv, tedy smluv, které jsou předem napsané jednou ze stran, a druhá strana nemá příliš možností, jak jejich obsah ovlivnit (někdy se také nazývají „formulářové“). Čtěte více

Nový občanský zákoník z pohledu resellera – smluvní volnost

17. 6. 2014. (redaktor: Reseller Magazine OnLine, zdroj: DCD Publishing)
Na začátku roku vstoupil v účinnost nový občanský zákoník, který přinesl řadu změn do všech oblastí podnikatelského i soukromého života. Jak však nový občanský zákoník ovlivnil vztahy mezi prodejci a koncovými zákazníky v ICT odvětvích? A ovlivnil nějak i vztahy mezi distributory a prodejci? Čtěte nový seriál. Čtěte více